Nekromanti Cthulhutechrecensionen

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Inte alls trångsynt

Vad är mest troligt?

1. Att CthulhuTech gänget är gamers som tyckte att Cthulhu-myten är cool, och att Mecha är cool, och att kombinationen skulle vara ascool att göra. Sedan valde de ett namn som låter coolt och som ger tydliga signaler om att spelet är något annat än det vanliga Cthulhu-tramset.

eller ...

2. Att de ville göra ett mecha-spel, och valde Cthulhu-myten och namnet för att plocka strököp?
De två utesluter inte varandra (eller nåja, som du formulerat dem så gör de det, men inte andemeningen). Jag tror absolut inte att spelet gjordes med Cthulhu-myten påkopplad bara för att tjäna pengar, men jag kan fortfarande mycket väl tänka mig att man hoppas på att Cthulhu-namnet skall boosta försäljningen lite.

Om man skulle vilja påstå att titeln i sig är medvetet vilseledande, är man alltså ute och cyklar på väldigt djupt vatten.
...

Har jag sagt det? Om den är vilseledande eller inte är helt upp till innehållet. Det som jag sade var att min tolkning av girig i recensionen är att recensenten tyckte att spelet var dåligt vad avser Cthulhu-kopplingen och att det av den anledningen var påklistrat av girighet. Och det är bara min tolkning.

För att förtydliga igen; Jag har vare sig läst spelet eller hela recensionen. Jag har läst exakt de två citat som Dimfrost hade med i ursprungsposten. Min analys är trubbig...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Instämmer...

Jag måste bara fråga; Har du några belägg för det? Jag har iofs inte någon större massa rollspelare runt mig längre, men de som jag har består till 60% av strököpare. Vi har kommit upp såpass i åren att vi spelar mycket lite, men köper en del och de köp som görs är endera välgrundade intresseköp, "stödköp" av svenska rollspel och impulsköp. En normal tripp till SF-bok landar på en sisådär två papp och består till minst 50% av impulsköp (inte så häftigt som det låter då vi är utsocknes och bara kommer dit ett par gånger om året...).

Nu är vi ett odugligt statistiskt underlag och den typen av personer som vi är utgör ingen större massa, men det är allt som jag har att hänga upp mig på... Om man sedan har en mindre upplaga så kan mycket väl mängden strököp ha klart mätbara effekter på försäljningen.

Jag tror inte man skall underskatta värdet på ett starkt varumärke.

(fast man skall nog inte överskatta det heller... :gremcrazy:)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Min analys däremot, är knivskarp

:gremlaugh:

För att förtydliga igen; Jag har vare sig läst spelet eller hela recensionen. Jag har läst exakt de två citat som Dimfrost hade med i ursprungsposten. Min analys är trubbig...
För att förtydliga ännu mer: jag har följt utvecklingen av CthulhuTech ett år eller så, har haft några mejlväxlingar med huvudutvecklaren i ett försök att sätta ihop en intervju som aldrig blev av, och har läst hela recensionen och halva spelet. Jag har dessutom tittat på alla bilder i spelet! :gremgrin:

Dessutom är Call of Cthulhu mitt absoluta favoritspel, alla kategorier. Nej, WFRP ... nej, Call of Cthulhu. Just det! :gremlaugh:

Visst hoppas de att Cthulhu-myten ska boosta försäljningen. Men det är en biprodukt av valet av tema, inte anledningen till valet av tema. Det är det som är pudelns kärna i den här deltråden.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Helt rätt

Jag tror inte man skall underskatta värdet på ett starkt varumärke.
Helt rätt. Men man ska inte heller sätta likhetstecken mellan en tydlig varudeklaration som ger köpsignaler, med girighet.

Vi som strököper rollspel är relativt få, och en spelskapare som baserar sin försäljningsstrategi på att folk slumpmässigt köper deras spel, är dömd att misslyckas.

/M
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Helt rätt

Helt rätt. Men man ska inte heller sätta likhetstecken mellan en tydlig varudeklaration som ger köpsignaler, med girighet.
Jo, om det är dåligt.

Vi som strököper rollspel är relativt få, och en spelskapare som baserar sin försäljningsstrategi på att folk slumpmässigt köper deras spel, är dömd att misslyckas.
Fullständigt medhåll, men en svart-vit analys. En tro på att spelet bär sig själv är nödvändig, men ett hopp om strököpare baserat på marknadsföring och kända namn kan utgöra skilnad mellan break even och en liten vinst.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Min analys däremot, är knivskarp

Det är det som är pudelns kärna i den här deltråden.
Egentligen inte, inte för mig i alla fall. Pudelns kärna är de tolkningar man kan göra utifrån recensentens val av ordet girig. Sedan har vi sladdat lite runt den kärnan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om girig = dålig

Jo, om det är dåligt.
Nej. Girighet är inte att göra något dåligt. Girighet är att göra något för egen vinnings skull och utan hänsyn till andra. Är man girig så är nog rollspel den sämsta branschen man kan hoppa på. Prova att starta en religion istället.

Att något är dåligt kan förklaras med girighet; en mycket mer trolig i det här fallet är annorlunda smak. Robin D Laws sade i Robin's Laws of Good Gamemastering att "misstaget att förväxla smak med kvalitet är nära nog universellt".
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Om girig = dålig

Nej. Girighet är inte att göra något dåligt. Girighet är att göra något för egen vinnings skull och utan hänsyn till andra.
Jo, det är sant som du säger, att sätta likhetstecken mellan dem är knas. Men om du som exempel fick i din hand ett spel som hette Star wars: Medieval och som när du öppnade fick ett helt vanligt fantasyspel helt utan någon koppling till Star wars, kraften, ont och gott, hjälteresor eller liknande förutom att kungens och prinsens namn var Wabi San Fenobi och Lauk Sajvajker och den onde hette Dat Vejjjder så anser jag att man rider varumärket absurt hårt och att de som gett ut det är giriga, att de hoppas att plocka in extrapengar på varumärket.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nja

Jo, om det är dåligt.
Nej. Kvalitet har inget med girighet att göra.

En tro på att spelet bär sig själv är nödvändig, men ett hopp om strököpare baserat på marknadsföring och kända namn kan utgöra skilnad mellan break even och en liten vinst.
Visst kan det det. Det finns oändligt många faktorer som man bollar med när det gäller försäljning, namnvalet är en sådan. Val av kanaler är en annan. Och det finns en mängd andra.

Så hopp om strököpare finns väl alltid där. Om man får tillräckligt många för att det tippar över försäljningen till positiv så är det jättebra. EDIT: nej det är inte jättebra vi närmare eftertanke. Det är ett bevis på att den strategi man lade upp inte funkade. Så om strököparna blir avgörande för framgången, har man gjort nått fel nånstan.

Strököpare är inget man ska basera sin strategi på. Men å andra sidan har de flesta rollspelsproducenter ingen strategi för hur de vill sälja sin produkt. De tror oftast att det räcker att få den tryckt, så sköter sig resten själv. :gremlaugh:

/M
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om girig = dålig

en om du som exempel fick i din hand ett spel som hette Star wars: Medieval och som när du öppnade fick ett helt vanligt fantasyspel helt utan någon koppling till Star wars, kraften, ont och gott, hjälteresor eller liknande förutom att kungens och prinsens namn var Wabi San Fenobi och Lauk Sajvajker och den onde hette Dat Vejjjder så anser jag att man rider varumärket absurt hårt och att de som gett ut det är giriga, att de hoppas att plocka in extrapengar på varumärket.
Det skulle jag kalla inkompetens, eller möjligen parodi. Men girighet? Icke. De kommer inte få in några pengar på en sådan produkt.

Skulle de däremot vara giriga så skulle de starta webbplatsen starwhores.com, spela in en klase billiga porrfilmer med ett par uppsminkade tjackhoror i huvudrollerna och lägga upp dessa på webbplatsen mot kreditkortsbetalning för tiominuterssnuttar av ovanstående tjackhoror utklädda till rymdsessor och jedis som blir påsatta av sina hallickar utklädda till smugglare och jedis.

Förutsatt att de skulle lyckas slinka under George Lucas radar så skulle chansen till att de skulle få några pengar vara betydligt högre.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Nja

Nej. Kvalitet har inget med girighet att göra.
Nej, korrekt. Men att släppa en undermålig produkt i syfte att tjäna pengar har det. Se t.ex. på pocketmarknaden. Jag vet inte hur många urusla romaner som tryckts bara för att författarens förra bok var en succé.

Annan marknad förvisso. Vet inte om det är giltigt i rollspelsbranchen. Fast jag vet att för egen del så finns det ett antal namn som jag håller ett extra öga på och impuls/stödköper av.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Om girig = dålig

Skulle de däremot vara giriga så skulle de starta webbplatsen starwhores.com, spela in en klase billiga porrfilmer med ett par uppsminkade tjackhoror i huvudrollerna och lägga upp dessa på webbplatsen mot kreditkortsbetalning för tiominuterssnuttar av ovanstående tjackhoror utklädda till rymdsessor och jedis som blir påsatta av sina hallickar utklädda till smugglare och jedis.

Tyvärr - domänen är redan upptagen. ,-)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Om girig = dålig

Det skulle jag kalla inkompetens, eller möjligen parodi. Men girighet? Icke. De kommer inte få in några pengar på en sådan produkt.
Nu är vi lååångt ute från pudelkärnan här.

Men jag vet inte om jag håller med. Om man tar ett spel man redan har, gör minimala omarbetningar och lägger ut det på Lulu under känt namn: undertitel och har en någotsånär stor marknad att luta sig emot så kan man nog mycket väl gå plus.

Sedan tycker jag att det är milt ofin retorik att slinka undan från frågan girighet != kvalitet med att svassa iväg åt att man inte kan vara girig därför att man i ett exempel inte tycker att man kan tjäna pengar. Thats not the point, ya know.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Ett exempel som inte beskriver situationen

Men om du som exempel fick i din hand ett spel som hette Star wars: Medieval och som när du öppnade fick ett helt vanligt fantasyspel helt utan någon koppling till Star wars, kraften, ont och gott, hjälteresor eller liknande förutom att kungens och prinsens namn var Wabi San Fenobi och Lauk Sajvajker och den onde hette Dat Vejjjder så anser jag att man rider varumärket absurt hårt och att de som gett ut det är giriga, att de hoppas att plocka in extrapengar på varumärket.
Jovisst. Men jag känner att jag vill poängtera att detta på intet sätt är en situation som beskriver CthulhuTech. Inte för att det är det du säger, men jag känner ändå att jag vill att det tydligt framgår för alla som läser tråden.

Ingen här säger att girighet inte existerar. Och att renommésnyltning inte existerar. Men det måste till så extrema fall som det du lägger fram ovan för att det ska kännas som ett tydligt exempel, och som en berättigad poäng av en recensent.

/Magnus
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Ett exempel som inte beskriver situationen

Jovisst. Men jag känner att jag vill poängtera att detta på intet sätt är en situation som beskriver CthulhuTech. Inte för att det är det du säger, men jag känner ändå att jag vill att det tydligt framgår för alla som läser tråden.

Ingen här säger att girighet inte existerar. Och att renommésnyltning inte existerar. Men det måste till så extrema fall som det du lägger fram ovan för att det ska kännas som ett tydligt exempel, och som en berättigad poäng av en recensent.
Bra förtydligande och oreserverat medhåll.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gammalt rpgnet-citat

Är man girig så är nog rollspel den sämsta branschen man kan hoppa på. Prova att starta en religion istället.
"There is no use in selling out in the gaming business. I mean, there is no money."

Erik, har glömt vem det var
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja, duhr

Fast jag kan ju ha fel.
Fast det har du inte.



/Feliath — därmed inte sagt att folk inte kan förtjäna fysiskt stryk med mindre än Fritzl-imitationer
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Renommésnyltning

Jag har funderat lite på olika titlar som tangerar det vi pratar om; renommésnyltning. Intressant nog dyker det upp klassiska spel i mina tankar. Vad sägs om:

Drakar och Demoner. Först en snyltning på D&D, sen en "snyltning" på sig själv i och med nylanseringen av Riotminds! :gremlaugh:

Mutant RYMD hette så för att "snylta" på Mutant.

Chock snyltade på den klassiska serietidningen med samma namn.

CthulhuPunk. I stort sett samma situation som med CthulhuTech.

Cyberpunk. Snyltar på en hel genre!

Cyberspace. Rippar ett begrepp från William Gibson, och snyltar därmed på hans författarskap.

Call of Cthulhu d20. Wow ... hmmm ... där kan nog pengar ha spelat en roll i beslutet ... :gremlaugh:

Och Deadlands d20 kan ha varit ett resultat av girighet. För just då, på den bisarra marknad som rådde efter lanseringen av d20-systemet, fanns det stora pengar (med rollspelsbranschens mått mätt) att tjäna på att kränga ut något vad som helst med d20-loggan på omslaget. Då snyltade man på det ursprungliga Deadlands.

Fan, "snylta" är ett kul ord att säga högt har jag märkt. Testa!

De flesta av ovanstående är inte ett utslag av girighet, utan av god marknadsföring. :gremgrin:

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nähä?

Egentligen inte, inte för mig i alla fall.
Men ... det är ju min deltråd! I en deltråd som är en deltråd, som är en deltråd av den ursprungliga tråden, eller nått sånt. :gremlaugh:

/M
 
Top