Nekromanti Crowdfundern och leverans?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Lightshy;n198158 said:
Rätta mig om jag har fel, men är inte kickstarter och andra liknande forum en förfrågan om stöttning/lobbying för att kunna genomföra projekt och ideer som saknar annan möjlighet till finansiering?
Dvs. du skänker pengar i hopp om att det ska ge någon form av avkastning av något du har ett gemensamt intresse i. Som tack blir du lovad att få del av det eventuella färdiga resultatet.
Det finns alltså ingen garanti för en färdig produkt på samma sätt som om du skulle köpa något i en affär för dina pengar.
Jo, det nämnde Tsianphiel längre upp i diskussionen.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
andersb80;n198303 said:
Men visst har vissa förköpt dessa produkter via webborder och inte kickstarter?

Det stämmer, och jag tror att hela sidospåret kring omdet blir någon leverans är en icke-fråga, det kommer att levereras. Det handlar snarare om när.
Vilket är nog så frustrerande emellanåt! :D
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Ja, har någon hört något om när spelledarskärmen kommer? Det står september så det är fortfarande två veckor kvar, men det skulle vara kul att veta om det är inom kort.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Inkognito;n198126 said:
Avslutningsvis kan vi nog alla enas om att rollspelet från Freeway warrior kickstartern är en starkt förlåtande faktor. Jag tror inte den bidrar till förseningar för Western-produkter, men om den gjorde det så tror jag de flesta sunda människor kan värdera detta till ett värde av åtminstone ett års extra längtan! ;)
Den bidrar inte alls till försening av Western-produkter, för Freeway Warrior är det tänkt att jag skall hjälpa till med, och jag gör nästan inget till Western. När jag gör grejer till Western blir de förvisso dock prisbelönta. Har hänt i 100% av fallen :p

Till er som är otåliga - det är helt okej att vara otålig. Det är också helt okej att försöka ge ut ett spel i tid med massa Kickstarter rewards som skall uppfyllas och sedan inse att det inte kommer att funka för timmarna på dygnet räcker inte till. Mitt tips för crowdfundare är att vara nästan färdig eller helt färdig med grundprodukten, förlänga leveranstiden från hur lång tid du tror det skall ta med minst 6 månader och sedan ägna all tid åt att uppfylla stretch goals. Blir det inga stretch goals kan du leverera mycket tidigare än du sade - WIN!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Att saker tar längre tid än det var tänkt och eventuellt inte exakt som det sagt är helt ok, det som gör en otålig är få uppdateringar och när deadlinen överskridits ingen uppdatering med förklaring ögonenböj. Men att bli otålig är inte hela världen heller så.... Framför allt om man vet att livet så lätt kommer ivägen och även en liten enkel uppdatering kan kännas för mycket.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Detta kom igår på deras facebook:
Flitens lampa lyser
Åskfågeln jobbar för fullt med att skicka saker på tryck och förbereda bonusar för er som backat våra crowdfundings. Vi är nu på väg ut ur en intensiv period av mycket arbete bakom kulisserna, så räkna med att det kommer att bli många fler uppdateringar den närmaste tiden? Följ oss på Facebook för senaste nytt.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Låter bra. Men gärna en uppdatering om något konkret istället för ytterliggare en om att fler uppdateringar kommer...

Ser på kickstarter sidorna för Freeway Warrior och Dice boken att internationella backers börjar bli otåliga. Vi i Sverige har ändå ett stort förlåtande för alla dessa förseningar, men det har ju inte internationella backers förstås då de inte vet vilka personliga faktorer som till viss del ligger bakom förseningarna.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Jag kan förstå den "förlåtande" aspekten här, men jag tycker ändå det är värt att kritisera uteblivna, utlovade uppdateringar. Eller dessa uppdateringar om att det kommer uppdateringar, som bara är respektlösa och irriterande.

Sedan också att starta en massa parallella projekt om det finns personliga faktorer som ställer till det hela tiden. På mitt jobb har olika projekt deadlines och misslyckas man gång på gång att leverera (där andra människor också pytsat in tid/pengar) så är det verkligen tillåtet att kritisera.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jag skulla aldrig köpa nåt från någon som inte levererar på så lång tid om ens alls
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Återigen bör det nämnas att man inte köper en produkt via crowdfunding som tex. Kickstarter.
Man är med och skänker pengar för att finansiera en idé/projekt ihopp om att få den utlovade produkten som tack om allt går som det ska.
Liten skillnad, men något man bör tänka på.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag hatar att vänta på utlovade produkter som jag beställt, förbeställt och inte crowdfundat i det här fallet. Jag vet att Åskfågeln har haft en massa personliga tråkigheter som ställt till det rejält och jag lider med dem då jag själv vet hur kul det är att leva med permanent smärta och ångest om man skall överleva eller inte.

Detta till trots så hade jag personligen önskat en rak och ärlig uppdatering här på forumet om att ömfotingen etc kommer inte kunna släppas förän 2021, än att få ytterligare en uppdatering om att det snart kommer fler uppdateringar.

Jag är inte arg eller vred på något vis när jag skriver detta, bara ärlig i hur jag hellre hade sett informationen. Jag har skitmycket bra rollspel att spela och där är Western också självklart med. Min spelgrupp och jag hade gärna fått ömfotingen i tid men visst, vi klarar att vänta även om det är tråkigt. Så nu spelar vi ASOIAF RPG i stället så vi sitter inte och rullar tummarna.

MandaWall: Jag förstår vad du menar, men produkterna från Åskfågeln är bland det bästa om inte det bästa jag sett inom rollspel och därför så väntar och längtar jag. Under nästan alla andra omständigheter så hade jag inte haft samma tålamod utan varit betydligt mer aggressiv. Jag gick till kronofogden en gång för att få ut min ob-lön från min arbetsgivare då denne hade krånglat och var otrevlig, och jag gav inte arbetsgivaren mer tid än vad avtalet tillät. Jag är inte en person som normalt väntar på något jag betalat för men inte får på utsatt tid, men med Åskfågeln och en del andra svenska aktörer är det speciellt och mer personligt.

Så poängen, snälla Åskfågeln lämna ut mer frekventa uppdateringar med riktig och ärlig uppskattning om när en produkt kan tänkas vara klar. Om ni är osäkra så dra till med en bortre tidsgräns istället för en för tidig då det är ärligare och jag tror de som beställt kommer förstå. Lova inte ömfotingen till påsk och sen bara låta det hela bero. Jag älskar era produkter och är säker på att alla som beställt skulle uppskatta en mer öppen dialog med er gällande alla förseningar och liknande.

Ta inte det här på fel sätt då ni vet att jag vet en del om det helvete ni gått igenom och har förståelse för att det finns viktigare saker i livet än rollspel. Men berätta det för era köpare och fans så vi vet vad som händer.

Med vänlig hälsning, Minimoni
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Ömfotingen och Revolverns Lag ligger på tryck. Än längre uppdatering kommer som sagt inom kort, men vi har fler släpp som ska till tryckeriet som vi måste prioritera.

/Anders & Tove
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Minimoni;n200835 said:
Jag hatar att vänta på utlovade produkter som jag beställt, förbeställt och inte crowdfundat i det här fallet. Jag vet att Åskfågeln har haft en massa personliga tråkigheter som ställt till det rejält och jag lider med dem då jag själv vet hur kul det är att leva med permanent smärta och ångest om man skall överleva eller inte.

Detta till trots så hade jag personligen önskat en rak och ärlig uppdatering här på forumet om att ömfotingen etc kommer inte kunna släppas förän 2021, än att få ytterligare en uppdatering om att det snart kommer fler uppdateringar.

Jag är inte arg eller vred på något vis när jag skriver detta, bara ärlig i hur jag hellre hade sett informationen. Jag har skitmycket bra rollspel att spela och där är Western också självklart med. Min spelgrupp och jag hade gärna fått ömfotingen i tid men visst, vi klarar att vänta även om det är tråkigt. Så nu spelar vi ASOIAF RPG i stället så vi sitter inte och rullar tummarna.

MandaWall: Jag förstår vad du menar, men produkterna från Åskfågeln är bland det bästa om inte det bästa jag sett inom rollspel och därför så väntar och längtar jag. Under nästan alla andra omständigheter så hade jag inte haft samma tålamod utan varit betydligt mer aggressiv. Jag gick till kronofogden en gång för att få ut min ob-lön från min arbetsgivare då denne hade krånglat och var otrevlig, och jag gav inte arbetsgivaren mer tid än vad avtalet tillät. Jag är inte en person som normalt väntar på något jag betalat för men inte får på utsatt tid, men med Åskfågeln och en del andra svenska aktörer är det speciellt och mer personligt.

Så poängen, snälla Åskfågeln lämna ut mer frekventa uppdateringar med riktig och ärlig uppskattning om när en produkt kan tänkas vara klar. Om ni är osäkra så dra till med en bortre tidsgräns istället för en för tidig då det är ärligare och jag tror de som beställt kommer förstå. Lova inte ömfotingen till påsk och sen bara låta det hela bero. Jag älskar era produkter och är säker på att alla som beställt skulle uppskatta en mer öppen dialog med er gällande alla förseningar och liknande.

Ta inte det här på fel sätt då ni vet att jag vet en del om det helvete ni gått igenom och har förståelse för att det finns viktigare saker i livet än rollspel. Men berätta det för era köpare och fans så vi vet vad som händer.

Med vänlig hälsning, Minimoni
Hela det här inlägget har en underdånig ton som jag har oerhört svårt för när det gäller producenter.

Oavsett vad en crowdfunding "är" så förväntar man sig som köpare/backare att få produkten ifall tillräckligt med pengar kommer in i projekt. Det vill säga att det utlovade levereras på det sätt som angetts när man begärs ekonomisk stöttning.

Om producenten sedan inte levererar i tid så är det upp till producenten att förklara vad som gått snett. Som stödjare ska man väl inte behöva stå och skrapa med foten och be personer som frågat efter ens pengar, och fått det, att: Snälla bli inte arg, men hur går det?

Att många stöttade projekt inte levereras på det sätt som angetts och många stödjare accepterar det är en helt annan fråga. Det handlar om avtrubbning.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Anders & Tove;n200919 said:
Ömfotingen och Revolverns Lag ligger på tryck. Än längre uppdatering kommer som sagt inom kort, men vi har fler släpp som ska till tryckeriet som vi måste prioritera.

/Anders & Tove
Får man fråga vilka produkter som prioriteras?

Ett tips! Kolla in hur tillverkaren av rollspelet 7th Sea sköter kommunikationen kring sin massiva kickstarter. Ett produktionsschema som uppdateras när något ändras:

http://johnwickpresents.com/7th-sea-production-schedule/

Med tanke på den rätt massiva kritik som Åskfågeln får för framförallt dålig kommunikation, så kanske det vore något?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Robert: Mitt svar handlade egentligen inte om Crowdfunding alls då jag förbeställda mina produkter och var aldrig med i någon Crowdfunding. Sen så gäller konsumentköplagens även vid köp via crowdfunders så en hel del här som hävdar att man skänker bort sina pengar i förhoppning av att få en produkt har fel ur juridisk synpunkt. Men det är OT och något jag inte tänker argumentera vidare då jag har en bror som är advokat på en stor firma som givit mig väldigt klara besked i vad som legalt sett gäller vid Crowdfunding i Sverige.

De som tvivlar har all rätt att uppsöka egen juristfirma för att få samma svar som jag. Annars håller jag med dig Robert, ingen skall behöva skrapa med foten och be om att få det de betalat för, därför vi har konsumentlagar i Sverige som skyddar köparen. :)

Dock har Åskfågeln alltid varit tillmötesgående och erbjudit pengar tillbaka till den som inte kan eller vill vänta vid förseningar. Alltså helt inom lagens ramar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Åskfågeln har mig veterligen alltid levererat och dessutom överträffat alla tänkbara förväntningar på produkvalitét. Oro på de områdena är faktiskt inte förtjänt. Vi kan väl lämna det innan någon tar det för en verklig situation?
Brister i kommunikation och förseningar är väl det man rimligen kan känna sig besviken på.. :)

Nu fick vi ju dessutom en uppdatering som åtminstone berättade att en del saker skickats på tryck! Som bonus kom det ett Western-äventyr i nya Fenix! (Som jag inte hunnit läsa, men det ser snyggt och välgjort ut!)
 
Top