Nekromanti Crowdfundern och leverans?

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Hej!
Jag kan verka vara en petig typ men när jag betalar för saker vill jag gärna ha dem.
För ca 2 år sedan betalade jag ca 1790kr för ett antal produkter, två av dessa har levererats.
Värt att nämna är att detta var två fantastiskt snygga och välgjorda produkter, men jag saknar ändå de övriga!
Hur går det med En handfull äventyr, En handfull artiklar, Vapenkortleken samt Amerika 1876? Dessa har jag betalt för.
Det sticker då i mina ögon när det dyker upp andra produkter för försäljning, när de som redan tagits betalt för inte levererats!

Ni gör superduper bra produkter men se till att leverera det som ni tagit betalt för innan ni börjar med nya projekt.

Mvh PalMer
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Osäker på vilka andra produkter som dykt upp för försäljning, men som jag uppfattat det är det lite olika frilansare etc. som arbetar med olika produkter.

En utvecklingsblogg/stadiga uppdateringar om läget vore dock väldigt angeläget med tanke på hur det gått hittills med deadlines.

Instämmer att produkterna är helt fantastiska, därför extra tråkigt att man känner sådan osäkerhet kring leverans.. (blir det något i September till exempel..)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Inkognito;n197515 said:
En utvecklingsblogg/stadiga uppdateringar om läget vore dock väldigt angeläget med tanke på hur det gått hittills med deadlines.
Det kommer ju ca en uppdatering/månad från Anders & Tove här på forumet. Senaste var i början av augusti, så de säger nog nått igen inom en nära framtid.

Men med tanke på hur produktionstakten på rollspel överlag ser ut så lär de ju säga till att något kommer mer än en månad innan en specifik produkt faktiskt kommer.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Pga detta har jag nästan helt slutat betala för produkter som inte finns, vanligtvis via kickstarter etc. Det ska vara något alldeles speciellt och från företag/personer som har för vana att hålla deadlines, informera om deadlines missas (och varför) samt återkoppla vid mailkommunikation eller messenger.

Ett fint exempel är Riotminds och DoD Retro. Jag räknade med att augusti inte skulle hålla, det gjorde det inte heller. De har sedan informerat och berättat varför. Nu är det bara att hoppas att produkten inte är undermålig. Är mer orolig över korrektur än själva systemet.

Finns också dåliga exempel som jag inte vill belysa. Det har handlat om produkter som aldrig kommit/inte kommit ännu, eller produkter som kommit fram till butiken innan de kom hem till mig.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jocke;n197523 said:
Det kommer ju ca en uppdatering/månad från Anders & Tove här på forumet. Senaste var i början av augusti, så de säger nog nått igen inom en nära framtid.

Men med tanke på hur produktionstakten på rollspel överlag ser ut så lär de ju säga till att något kommer mer än en månad innan en specifik produkt faktiskt kommer.
Ja, du har faktiskt rätt i att det skötts bättre med jämnare uppdateringar det senaste. Nu ska uppdateringarna bara bli lite träffsäkrare i tidsplanerna också! :)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag skall inte påstå att jag har direkt insikt i hur deadlines ser ut för Western, men jag kan ju säga så här - hittills när det har blivit förseningar i utgivningen har det i första hand berott på att Tove och Anders vill ge ut så bra produkter som möjligt.

Det jag dock vet med största säkerhet är att produkterna kommer att komma ut. Har de sagt att de skall leverera så levererar de, även om det ibland kanske drar ut lite på tiden.

Sedan skall man heller inte underskatta hur mycket jävlighet de har råkat ut för under de senaste 10 - 15 åren. Inget jag tänker gå in på, men jag kan nog utan att ljuga påstå att de flesta hade lagt ner för mindre.

Utan insikt i deras verksamhet och vardag kan jag förstå att det känns osäkert med leveranser och jobbigt att inte få det som "utlovats", men en skall också komma ihåg att framförallt crowdfunding är en investering i ett projekt, det är inte ett köp av en produkt. Med andra ord är det en risk att investera. Du kanske inte får det du har investerat i för att projektet av olika skäl inte funkar. Jag har investerat i runt trettio projekt. 17 av dem har blivit ett år eller mer försenade. 3 har lagts ner utan att leverera en produkt. 10 levererade ungefär när de sade att de skulle vara klara och i den utsträckning de lovade.

De som blivit försenade är oundvikligen de som vill överleverera. När grejerna väl kommer är de dock värda att vänta på. Jag misstänker att det samma gäller i det här fallet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Tsianphiel;n197889 said:
Utan insikt i deras verksamhet och vardag kan jag förstå att det känns osäkert med leveranser och jobbigt att inte få det som "utlovats", men en skall också komma ihåg att framförallt crowdfunding är en investering i ett projekt, det är inte ett köp av en produkt. Med andra ord är det en risk att investera. Du kanske inte får det du har investerat i för att projektet av olika skäl inte funkar. Jag har investerat i runt trettio projekt. 17 av dem har blivit ett år eller mer försenade. 3 har lagts ner utan att leverera en produkt. 10 levererade ungefär när de sade att de skulle vara klara och i den utsträckning de lovade.

QFT. Senast jag räknade efter låg jag på c:a 90 projekt varav 51 färdiglevererade, 2 delvis levererade, 22 försenade, 8 som kommer framöver. De flesta av de levererade var försenade. Jag ser förseningar som en självklarhet. De flesta projekt blir överlag försenade, det är bara det att innan crowdfunding så fick jag som kund inte veta några datum förrän ganska sent i processen...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Av runt 10 crowdfunding projekt har jag tack och lov inte varit med om att någon inte levererat alls ännu. Förseningar tror jag det varit på alla dock..

Jag har lite över 5.000 kr investerat i olika Åskfågeln projekt just nu, om jag räknar de delar som inte levererats ännu. Jag känner väldigt liten oro att leverans skulle utebli. Men förseningar tar jag förgivet, allt under ett års försening ser jag som överträffade förväntningar! :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Längtar och väntar på ömfotingen. Jag tänker inte klaga och gnälla då jag vet vad Gillbringarna har gått igenom.

Just nu har jag personligen så mycket rollspelsböcker att läsa att förseningen inte är speciellt störande, men självklart ser jag fram mot att få mer av Western! Och jag har förståelse för att man vill ha det man betalat för.

Åskfågeln har varit tillmötesgående tidigare så om någon ångrar något köp på grund av att produkten ännu inte levererats så kontakta dem och se vad de säger. Jag talar alltså inte för Åskfågeln på något sätt men vet av egen erfarenhet att de är ödmjuka och bra att ha att göra med även om de kunde bli lite bättre på att hålla deadlines ;-)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag vill bara påpeka att I spel-industrin får man I stort sett välja mellan försenad och kanske klart, inte försenad men sjukt buggigt ibland till ospelbarhet och att förköpa ett spel som inte ens blir klart.

Så att crowdfunda något som kommer tillslut, I kvalite, känns ganska bra ändå. Ni kunde ju betakar CA 2000 kr för något hopslafsat Skit med tydliga nödlösningar oxå :)

Med det sagt så tänker jag att jag tror det är ganska viktigt att man uppdaterar för sina kunde, jag tror de flesta av den viktiga fanbasen I både spel- och rollspels branchen är ganska förstående när det gäller förseningar, bara man talar om det och måste man ta bort något och förklarar det så går nog de flesta med på forklaringen.

Tänk också på att ett digitalt spel lätt går att patcha upp gratis medan en tryckt bok måste tryckas om.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
PalMer;n197438 said:
Hej!
Jag kan verka vara en petig typ men när jag betalar för saker vill jag gärna ha dem.
För ca 2 år sedan betalade jag ca 1790kr för ett antal produkter, två av dessa har levererats.
Värt att nämna är att detta var två fantastiskt snygga och välgjorda produkter, men jag saknar ändå de övriga!
Hur går det med En handfull äventyr, En handfull artiklar, Vapenkortleken samt Amerika 1876? Dessa har jag betalt för.
Det sticker då i mina ögon när det dyker upp andra produkter för försäljning, när de som redan tagits betalt för inte levererats!

Ni gör superduper bra produkter men se till att leverera det som ni tagit betalt för innan ni börjar med nya projekt.

Mvh PalMer

Håller med. Leverera innan man börjar crowd funda nya saker
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Utöver vad Tsianphiel skrev vill jag också tillägga att rollspelsproduktutveckling behöver ske parallellt, delvis för att produktutvecklingen kan ta så lång tid. Jag förstår att det kan sticka i ögonen att man ber om pengar till nya saker innan man levererat de tidigare, men det är inte så att alla resurser man har kan användas till alla steg i produktionen, utan det är ofta helt olika personer som ansvarar för arbetet i projektstart än i projektslut. Det är helt enkelt inte vidare vettigt att låta t.ex. konceptutvecklare sitta och vänta sysslolösa medan illustratörerna, redaktörerna och layoutarna färdigställer tidigare produkter.

Nu är det såklart så att man i den här branschen är såpass små att de flesta oftast HAR olika hattar, men överlag så påverkar inte nya projekt nödvändigtvis färdigställandet av de tidigare projekten. Inte sällan är det snarast en förutsättning för att det ska finnas möjlighet att fortsätta leverera produkter. Om Åskfågeln skulle följa rådet att inte påbörja nya projekt förrän de tidigare levererats skulle vi nog inte se några fler projekt från Åskfågeln öht, för att det inte skulle bli lönsamt.

Det är är en ganska vanlig missuppfattning, t.ex. kunde man se folk skälla över att det fanns buggar i Street Fighter V, samtidigt som det släpptes nya banor och kostymer. "Hur har ni mage att släppa nya banor medan matchmaking fortfarande är buggigt?" ropar folk, som om det var samma personer som satt med nätverkskoden som designade kostymer. Men det är inte så resurser fungerar, att man bara har en säck med timmar som kan fördelas hur som helst, utan man har ett antal personer med ett antal förmågor och så försöker man planera så att de utnyttjas så effektivt som möjligt.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Grundproblemet med Åskfågeln är väl att utlovade releasedatum mycket sällan hålls och att fördröjningen kan handla om många månader eller t.o.m. år (plus i kombination med dålig kommunikation). Enstaka produkter kan förstås bli sena men när det sker hela tiden så är det förståligt om folk ledsnar lite och gnäller lite.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Eksem;n198038 said:
Utöver vad Tsianphiel skrev vill jag också tillägga att rollspelsproduktutveckling behöver ske parallellt, delvis för att produktutvecklingen kan ta så lång tid. Jag förstår att det kan sticka i ögonen att man ber om pengar till nya saker innan man levererat de tidigare, men det är inte så att alla resurser man har kan användas till alla steg i produktionen, utan det är ofta helt olika personer som ansvarar för arbetet i projektstart än i projektslut. Det är helt enkelt inte vidare vettigt att låta t.ex. konceptutvecklare sitta och vänta sysslolösa medan illustratörerna, redaktörerna och layoutarna färdigställer tidigare produkter.
?
This.

Det är inget konstigt alls att Fria ligan drar igång en kickstarter för en engelsk utgåva av Coriolis innan jag hunnit layouta klart de prylar som utlovades i Genlab Alpha-kickstartern.

Det är så det måste funka om man ska få rull på sin utgivning.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tilläggas bör ju också nämnas att om man tycker det är så dåligt av dem så måste man ju inte förköpa heller. Man kan ju vänta tills allt är släppt och klart :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Jag håller med Eksem.

Om en ensamknåpare tar in pengar för produkt A och sedan tar in pengar för produkt B och levererar B innan A, så blev sannolikt A förskjuten i tid för att man jobbade med B.

Men ju fler kockar det är i soppan desto lösare blir kopplingen mellan projekten.

Projektledning är också svårare än man kan tro. Jag tror att många förstagångskickstartare underskattar effekten av många bäckar små när det kommer till förseningar i projektplanen. (Det är väl inte fallet med Anders & Tove, de har ju rutin. Men diskussionen har seglat ut till det allmäna fallet av sena kickstarters.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Om det är olika genrer så är det dessutom möjligt att ingen som jobbar med genger A överhuvudtaget är inblandad i jobb som har med genger B att göra.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Avslutningsvis kan vi nog alla enas om att rollspelet från Freeway warrior kickstartern är en starkt förlåtande faktor. Jag tror inte den bidrar till förseningar för Western-produkter, men om den gjorde det så tror jag de flesta sunda människor kan värdera detta till ett värde av åtminstone ett års extra längtan! ;)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rätta mig om jag har fel, men är inte kickstarter och andra liknande forum en förfrågan om stöttning/lobbying för att kunna genomföra projekt och ideer som saknar annan möjlighet till finansiering?
Dvs. du skänker pengar i hopp om att det ska ge någon form av avkastning av något du har ett gemensamt intresse i. Som tack blir du lovad att få del av det eventuella färdiga resultatet.
Det finns alltså ingen garanti för en färdig produkt på samma sätt som om du skulle köpa något i en affär för dina pengar.
 
Top