Nekromanti Corsair Council

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Första spelmötet. Vi lade fyra timmar på att göra RP. Noll procent av det var stats. Allt var backstory och relationer. Har aldrig haft så många queer RP i en grupp.
RP är en dwarve, Kezim, kapten över zarugen Ummuhm. En alv, Sayatia, ägare av värdshuset Böljande Segel. En vätte, Esari, jobbar som gycklare på värdshuset. En ödlefolk, Djufak, jobbar som handelsresande. Delar rum med Esari. En halv alv, halv människa, Tarala, jobbar på båten Ummuhm. En människa, Yufar, jobbar också på båten. (Klasser? Vad är det?)


En storm härjar i Hawa och varför gör den det jo för att Zeb Cook inte är den bästa på att skriva väderregler och det är hans regler från Golden Voyages vi kör. Följer dom tills jag hittat bättre vädertabeller.


Kampanjens theme song:
flac,
vorbis,
opus,
m4a,
mp3.


Kampanjens theme scent: 1 droppe apelsin, 1 droppe ylang-ylang.

På tal om att detta är mitt inlägg 1001 så fick jag ett bra pris på en fin utgåva av 1001 natt idag. Kommer komma väl till pass när vi nu ska köra al-Qadim.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Andra spelmötet. Två nya spelare hoppade in. Sayatias spelare avstod denna vecka. Så vi var sju spelare + en DM (mig).

Dom nya rollisarna heter Azira, Yufars f.d. trolovade som numera är en spetälsk domedagsprofet.
Och Nalim, en frustrerad plugghäst och rådets nyaste medlem som vill bli tagen på allvar. SLP:n Hamid har tagit honom under sina vingar.

Vi lade ett par timmar på att göra dom nya rollpersonerna sen spelade vi också. Fyra och en halvtimme var mötet totalt. Hittills bygger vi plattform, vänjer oss vid staden och spelvärlden. Det är investering även om nån RP dör. Vi lär oss sederna i Hawa.

Culture gaming… har alltid varit nåt jag sett som så himla jobbigt och kräver så mkt plugg, träning, förberedelser etc. Och nu är vi igång med det. Och ja, det är ansträngning. Men Najm vilka kickar det är att hålla på med nåt så här seriöst? Detta känns som typ... sånt rollspel jag bara läste om tidigare. Alla kör så himla a-game hela tiden. Vi har två filmregissörer/manusförfattare i gruppen som aldrig spelat rollspel tidigare (den ena har spelat lite schack, den andra har inte ens spelat fia med knuff tror jag) och dom fattade direkt grejen. Otroligt.

Gillar allas scener för den delen!

Som sagt, hittills har det mest varit plattformsbygge, etablera vilken extrem paranoia och otrygghet alla känner inför varandra... tror vi kommer fortsätta i den fasen åtminstone en bra bit in på nästa möte.


OK, OK, experimentet! Hur går det med det!
Jag märker att jag sitter och "ransonerar" dom D&D-saker jag som DM vill säga/göra. Jag vill dra levnadskostnader från allas pengar utifrån deras bostadssituation ex vis. Jag vill slå vädertabellen osv osv. Men jag är sparsam med det; oroa er inte, jag missar inte nåt utan jag har allt uppskrivet. Det jag har gjort är att slänga in mig på ett kort i vår Hillfolk-precedensordning (vi kör inte med "dagens tema" som är i orginalhillfolk så vi kör inte heller med det konstiga "SL byter ordning med den av dom andra som satte temat" osv). Vi har alltså en DM's turn vs sju player's turns (en var). Och jag använder min tur ibland till sån bookkeeping, ibland till SLP:er som knackar på.

Så D&D-reglerna vs Hf? Det har varit 99% Hf och 1% D&D. Som sagt, D&D är fortfarande "pistolerna på bordet" och det var nära en RP dödade en annan idag. Saker som hur lång tid det tar att segla till en annan stad etc är också frågor där vi vände oss till reglerna (2e-reglerna använder vi där. Har jag bestämt. Jag envåldshärskar en massa såna nördefrågor. Men jag är en rättvis DM.)

Men det är ju tre världar som möts. Hf-regler, D&D-procedurer, och aQ-kanon. Och måste säga att aQ-kanon har bidragit jättemycket tycker jag. Vi utforskar settingen och hur settingen påverkar oss.

Om man ska prata CA... har det varit nån story? Egentligen inte (det är en slow boil isf). Har det varit premisser som adresserats? Nej, dom har bollats men inte tillfredsställts. Och i Hf kommer det nog dröja till säsongens sista spelmöte innan dom gör det. Eller det får vi väl se men det är den emergensen -- fortsatt lite statiska -- tycker jag mig kunna ana utifrån reglerna.

Har det varit någon gamism? Nej, egentligen inte. Men det som det har varit en massa, är exploration of setting & exploration of character.

Om vi ska prata RISS så är det verkligen en skavig skavföttersbädd mellan Impro och Sandbox och vi hade en del konflikter kring det idag. Men jag är inte orolig. Vet att jag kommer få tillfälle att prata med spelarna mellan mötena.


Min roll som DM? Jag pajar ibland stämningen lite för att inflika nån culture gaming grej, påminna om nåt namn osv. Tycker det är helt klart värt det, såna inflikningar. Keep it canonical?

Det känns för tidigt att säga om detta är "bra" eller inte men för mig var spelmötet en ren bliss, det känns asskönt, jag hade jätteroligt, jag var engagerad osv. Är stolt över att ha rott ihop detta!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det var första gången det nånsin var 8 personer i min lgh på en gång. Och det var den största gruppen jag nånsin DM:at. Men det är Hf-precedens-systemet som gör det möjligt imo.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men, nu är det stopp! Ingen mer kan joina in!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Är inte van vid att det händer så lite. Men det är vädret också, ingen vågar sig ut när det är storm i Hawa. Har bestämt mig för att byta till andra väderregler (dom från 1e Wilderness Survival Guide) såfort det blir svagare vind än Strong. Om det nu nånsin blir det :(
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag landar i att jag älskar den. Det är mina drömmars Sim-lir
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Dancon-spelet var väl mer representativt ("action och/eller spänning nån stop") nu är det mer någon sort sartrisk spändhet i luften och det åskar.

Inser en sak med Hillfolk som är lite skavig. Det är svårt att göra RP som dras ihop. Om du vill ha kärlek från den andra, ja då måste den bestämma varför det aldrig kan hända osv. Jag är ju en stor shipper av Azira/Yufar. Att den gamla sailor-gubben ska hitta tillbaka till sin leprahäxa. (När hon sade "Ge mig bara sju nätter på mig att ta dig till himlen sen får du göra vad du vill", det var typ chills.) Men i Hf är det alltid a + b = 0.
Kärlek + Hat = stasis
Dominans + Trots = stasis
Vänskapstrevande + Kalla skuldran = stasis
Osv.

Drar mig nästan för att posta det här. Det är för tidigt för att börja "diagnostisera" spelet. Som du sade, nu bygger vi plattformen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är ju inte helt statiskt. Djufak och Esari är mitt andra stora ship efter idag. Djufak lade ett kladdigt, stinkande ödleägg i Esaris säng?!?! WTF
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Från min post på Piazza.
CW problematisk graviditet, obesvarad kärlek, utsatthet och mobbning, hot, politik:

Even though we're mostly still building platform, here are some things that happened in that second session.

• Azira (a PC), an old leprosy-ridden Jisan-cleric, rescued a stillborn child with Revivify but used the occasion to spread propaganda against Kezim and the other council members. We're using "a long rest is one week"-rules so that's a big investment. Edit: Men självklart ska man lägga sina slottar på att rädda människoliv såhär

• Djufak, a lizardfolk PC, who has refused to salt bond with any other PC or NPC, did so by laying an egg, and then eating their own egg messily in their suitmate's bed. The suitmate is Esari, a goblin PC.

• Djufak later plotted a campaign to murder Nalim, a human wizard, one of the two PC council members. Two other PCs joined the plan. We'll see what happens...? They'll have to eat together on the ship.

• Kezim (a PC), the dwarven pirate captain of a crew of 15 and a respected council member, drew his blade against Nalim. "If you want to join our crew, you have to prove that you can defend yourself!". Nalim misty-stepped away.

• Azira confronted her former bethrothed that she broke up with years back. Yufar (a PC), a sailor in his fifties. "Just give one chance -- give me seven nights with you". CHILLS! I ship it

The last PC is Tarala, Yufar's half-elven half-sister. Tarala, you're such a solid rock helping us build the foundations such as prayer schedule to Najm, gluing various threads together etc. Tarala and Azira are both part of the plot to kill Nalim.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
2097: Det här är bland det mest spännande man kan läsa just nu, också tack vare den fantastiska systertråden om prepp och de parallella trådarna med skarpa insikter runt olika spel. Hoppas ni får en lång och lyckosam kampanj som långsamt muterar i oanade riktningar så att vi andra kan fortsätta att mjölka kunskap ur den.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag älskar liret så himla himla mkt. Är bara rädd att jinxa det, har mkt ält om att det kanske är en ömtålig, instabil alkemi vi kokat ihop. Men hittills har det varit helt bra
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lång, stark och livskraftig vill jag att kampanjen ska bli
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tarala försökte också manövrera åt sig rubban-status på zarug-skeppet The Ummuhm, tyckte jag det verkade som. En subtil och bra PC
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Kom på en grej. Jag har använt "Where are you, and who are you with?" som nyckelfras när ett precedenskort kommer upp. Men i starkt procedurella miljöer ska jag börja använda "You are [var vi sist såg dom], what do you do?". Ex vis dungor
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tre solar;n240915 said:
2097: Det här är bland det mest spännande man kan läsa just nu, också tack vare den fantastiska systertråden om prepp och de parallella trådarna med skarpa insikter runt olika spel. Hoppas ni får en lång och lyckosam kampanj som långsamt muterar i oanade riktningar så att vi andra kan fortsätta att mjölka kunskap ur den.
Det här är ett inlägg jag ofta tänker på, med glädje och pepphet. Jag har aldrig varit med om en kampanj som är så här gediget "tryhard" (och nu menar jag "tryhard" i ordets allra bästa och positivaste betydelse).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Möte 2½!!! Nördmöte. Två av spelarna besökte mig och köpte alla healing potions i Hawa bl.a. Vi satt OOC och plockade med utrustningslistor, jag började räkna på price of goods etc i alla free cities men kommer behöva göra klart det själv. Hann klart med Hawa och Utaqua.

(Vet inte vad OOC heter på svenska. "out of character" står det iaf för.)
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Kanske okarakteristiskt? Men jag har ofta i rp sammanhang hört spelare säga "jag som spelare" eller liknande när de vill poängtera att det inte är deras karaktär som anser eller säger något. Dock vet jag inte om något av dessa passar i en shopping session.
 
Top