Nekromanti Chronopia

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Luftskepp.... (rätt långt..)

Stjäla psy är från Nekromantikerna skola..
Och genom träning och genom erfarenhet ( kanske var det HP ) kan man öka sitt PSY..
Och det gör att ger man bara NOG mycket så får man en magiker att tillverka det..
Och om det är bara de Hängivna som har stjäla PSY så oki deras luft skepp borde svämma över med magiska objekt i sådana fall..
Även om de sällan kan Elementar magi så borde några kunna det..
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: Yrken och luftskepp

sköter = bygger != åker

så det så
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
men...

äsch, vad kan jag säga? jag får väl ta till de gamla ideologiska skälen igen... som dessutom bör vara högre för en hängiven präst/magiker än vanlige genomsnittsmagikern.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Jag är för det första ett relativt stort fan av Chronopia så jag har massa bra saker att komma med...*ler*
1. Wongoser
2. Ikki
3. Svartfolken i allmänhet, men orcher i synnerhet
4. Blodskulten
5. Själva berättelsen om staden i regelboken GRYMT BRA SKRIVEN
6. Grundbokens yrken
7. Jag gillar Alverna här, annars inte alls
8. Närvaron av "Mega företag"
9. Ny skapande
10. Perfekt grund för ett bra MUD
osv. osv.

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Ju mer desto bättre

Visst kan några argument vara varianter på samma tema, men jag tror på teorin att det blir bättre argument ju fler man har... :)

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Hmmm

OM de redan ÄR varmluft skepp så är de som gjort spelet IDIOTER.. Fast med tanke på HUR katastofia ser ut så är det INTE förvånande...

Detta är ganska sunkig argumentation. Har du inget bättre att komma med?

N.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Visserligen

Aaa MEN i Cronopia så verkar det som om magi är vanligt det finns en gigantisk akademi och gott om magiker så gott om magiker att det till och med finns särskilda "poliser" som jagar elaka magiker..

Jag skulle vilja dra en parallell till vår egen värld. Man skulle kunna säga att det är lätt att bygga ett flygplan idag. Det finns ju så många. Och det finns en massa piloter.

Trots detta envisas man med att flyga omkring i ballonger. Eller i segelflygplan, trots att det finns motorer.

Och trots att flygplan är så vanliga tror jag att 99.9999 procent av världens befolkning inte kan bygga ett. Eller flyga ett.

Poängen är att bara för att det går att göra något, betyder inte det att man inte löser samma problem på många olika sätt; till exempel i Chronopia genom att ha magiska luftskepp, svartgaslyfta luftskepp, eller drakar. Olika lösningar på samma problem, beroende på vilka resurser de som tar fram lösningarna har.

Precis som i vår värld.

N.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Luftskepp.... (rätt långt..)

" En blandning om jag mins rätt av Aliminum sulfan och järnoxid.. ( en blanding som används av NASA till att skjuta upp raketer med under början av rymd kaplöpningen.. )"

NASA använder fortfarande den blandningen i rymdskyttelns boosterraketer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
A-haa!

Jag ber att få peka på med Hans åsikter. (Nej inte laves, INTE Hans' utan Han's! Öhh..)

Luftskeppen med svartgas byggs av dvärgar, som är VÄLDIGT suspekta mot magi och sånt.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Luftskepp.... (rätt långt..)

Aaa boster raketerna de glömde jag *ler* ska vi måla hindenburg >Jaaa vi använder raketbränsle som är så bra<
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Okej Bättre att säga!!

OM de nu redan använder varmluft ballonger så är det konstigt att de inte skaffar sig magiska brännare och på så sätt drar ner kostnaden för svart gas och därmed drar de även bort behovet av bränsle tankar som de annars måste ha.
Stora bränsle tankar minskar luftskeppets last förmåga.. ( Stor del av lastförmågan används till att få med bränsle )
Vidare kostnaden för svart gas är inte billigt men genom att förlita sig på magisk värme kan de få mindre kostnader och därmed i längden tjäna mer pengar genom att slippa köpa svartgas och kunna bära mer last än andra.
Och även om det inte är standars för vanliga luftskepp borde magiska brännare vara en standard för de rika och militära luftskeppen..

Och när man läser i Cronopia verkar det som om skaparna av "katastrofia" inte har tagit sig tid att läsa igenom vad som själva har skrivit och insett konsekvenserna av att DE har varmluftskepp och Magiker som kan göra magisk eld.
Det är fattigt enligt mig..
Men i Cronopia inte ovanligt och inte den enda gången när man läser i de böcker som har kommit ut blir varje bok värre och mer kobboltig än den föregånde klart enligt mig obalanserat vilket i sin tur visar på en dåliga och oangagerade författare som är mer intreserad i att tjäna pengar än att ge ut kvalite.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
!!!! MEN

*phew*
ok, en kort resume av grejer som jag svarat på i en annan tråd här nånstans.....

Varmluft ger inte lika mycket lyftkraft som helium (eller var det väte nu igen....) och jag antar att den rafinerade svartgas-produkten som lyfter luftskeppen är en lätt gas i stil med väte helium. Det gör att luftskeppen i chronopia, som är brontostora, kan lyfta alls. helt logiskt altså. Vidare så används gasen till att driva skeppen (propellrar), och det är ju bra i och med att det inte finns bensin i Erebv Altor. Att man inte använder magi till de små luftskeppen har vi diskuterat nånstans i den här tråden, och mina argument var att det kostar permanenta psyke, magiker har principiella skäl att inte använda magi till något så mundant som teknik osv...

//lave har talat
 

Puck

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
2
Location
Växjö
Re: !!!! MEN

Jag gillar chronopia, men jag håller med den som sa att man måste se chronopia och ereb som separata världar.
Bara för att target satte ihop dom så kan man ändå köra dom som man vill.
detta leder till en stor fördel vad jag kan se
De som gillar ereb slipper bekymra sej om chronopias bristande likheter med jordens fysiska regler och ologisk teknologisk utveckling i den stora staden. De som kör chronopia kan fortsätta med det utan att behöva bekymra sej om hur det funkar, bara konstatera att det funkar

Detta är ingen kritik mot nån för jag gillar båda världarna men på olika sätt.

Puck
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Avskyr och Föraktar Chronopia Men !!!

Om nu skjutvapen ska vara med så är det väl bättre att de har svartgas istället för krut även om handhavandet kan bli lite mer komplicerat och orealistiskt. Chronopia är ju en HIGH-fantasy värld och det känns mer som en maffig high-fantasy värld om de har svartgas istället för krut.

Dessutom så tycker jag att alla försök till att vara nyskapande bör uppmuntras... ...även om det inte alltid blir så bra. :)

Blackstorm
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: !!!! MEN

<I>De som gillar ereb slipper bekymra sej om chronopias bristande likheter med jordens fysiska regler och ologisk teknologisk utveckling i den stora staden.</I>

Har du tänkt på att Chronopia finnes på Altor och inte på jorden och det kanske inte är samma fysikiska lagar på Altor som det är på jorden.

/Linus Pungt

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
En bra sak!

Det enda som var av matnyttig karaktär som jag kunde finna var minimagin. Ett mycket trevligt inslag i världen. Till och med jag kunde hitta nåt bra med Chro....!

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Oki, here we go again

Men om man absolut vill använda magi till att flyga kan väl lika gärna använda besvärjelsen FLYGA. Frågan är bara hur tufft det är.

Sedan kan man ju fundera över vad folket i stden tycker. Det är lätt för dig och mig att titta i reglerna och därmed ha facit i hand, och säga "varför gör de inte på det här sätter istället? Det är ju bättre." Folket i Chronopia har ingen regelbok att titta i, och antagligen är inte vetenskapen så utvecklad som den vi har idag, så vad som är bäst är nog olika från person till person. Vissa vill bara ha mekanikiskt drivna skepp av olika anledningar (säkrare, effektivare etc), vissa använder skepp som drivs av segel (billigare, de kanske inte litar på dvärgarna som bygger gasmotorer) och vissa tycker att magiskt drivna skepp är de bästa (dvs. de som inte misstror magiker). Varför inte ha en mångfald?

Sedan kan man ju anta att det finns intressenter (typ Shell) som inte vill ha andra lyftmedel än svartgas för då tjänar de inget mer på att pumpa gasen.

/weatherman
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Yrken och luftskepp

Tur för dig att Chronopia inte ligger i Ereb! De ligger ju inte ens på samma sida, Chronopia ligger på baksidan, med betoning på bak...

//[color:red]weatherman</font color=red>
 
Top