Nekromanti Chronopia

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: En bra sak!

"Det enda som var av matnyttig karaktär som jag kunde finna var minimagin."

Jag tycker att det tillägget om Minimagi som finns i t.ex. Kaos Väktare är bra. Dvs det kostar 1 PSY-poäng när man inte är tillräckligt bra. Sedan kostar det inget. Och det tillägget finns som sagt före Chronopia.

Men det finns delar som är bra, både ur världen och framförallt reglerna, som många tycks missat är nästan desamma från Expert och framförallt DoD 91.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: !!!! MEN

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>. Vidare så används gasen till att driva skeppen (propellrar), och det är ju bra i och med att det inte finns bensin i Erebv Altor. Att man inte använder magi till de små luftskeppen har vi diskuterat nånstans i den här tråden, och mina argument var<p><hr></blockquote><p> Inte finns bensin ? ha ha ha den var rolig.. *ler* om du läser Svart gas en svart vätska tungflytande beskrivs den som.. Från den utvinns gasen.. Låter i mina små öron som en form av bensin ånga allternativt naturgas som utvinns ur en råolja.. *ler* men kärt barn har många namn..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> att det kostar permanenta psyke, magiker har principiella skäl att inte använda magi till något så mundant som teknik osv...<p><hr></blockquote><p> Varför varför gör då magikerna magiska vapen fällor redskap ?..
Varje spelare jag har träffat på som spelar Cronopia har förr eller senare passat på att köpa sig ett magiskt vapen och det är något som finns gott om.. Magiska vapen/föremål kräver att en magiker offrar PSY eller HUR ?
SÅ vad är skillnaden ?

Dessutom står det att några av luftskeppen drivs med segel.. OM de ska segla åt något annat hål än det hållet luften blåser krävs det att luftskeppet kan kryssa..
Och HUR ska de utan det fysiska motstånd som vattnet utgör för segelskepp kunna kryssa i luften ?
OM ett luftskepp försöker kryssa med sina segel så kommer det inte att gå det betyder att seglande luftskepp BARA kan segla åt det hållet som vinden blåser..
OM inte de har magiker.. Redan tidigt i Ereb Altor så fanns det magiker som kunde kontrolera vinden och ändra vindens håll.. Så en magiker kunnig i Vindmagi är en lösning på HUR dessa segeldrivna luftskepp kan ta sig fram.
Och med god vind och skicklig magiker som ger medvind skulle ett sådant luftskepp LÄTT kunna tävla med Motoriserade propeller plan från Andra Värdskriget.. *ler* ( = stormar )

Logiskt OM ett sådan segeldrivet luft skepp ska existera ( vilket står svart på vitt ) så enda sättet de skulle vara effektiva ÄR om de har magiker som styr vindarna och ger medvind......
Och de existerar det står svart på vitt alltså har de magiker eller magiska vindkontrollerande föremål ombord och isådana fall varför inte magiska föremål som ger värme till luftballongen ???
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gigant...

Den fanns väl med i Magiboxen första gången?

Det fanns t.o.m i Gigant, innan DoD-91 kom ut så det är säkerligen ingen DoD v5 innovation...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Deras färdighetsystem är bra, sammt det avancerade stridsystemet.
Magi systemet är bra men man kan bli enormt mäktig, kanske lite små ändringar...
Om jag ska vara uppriktigt så är Chronopia bäst för RS, inte SL.
Så har det varit för oss, så Chronopia, bra men bäst för RS....

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller med...

Jag håller med, wongoser är bra, små käftiga varelser.
Jag diggar även chronopias troll, precis så vill jag ha dem...

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Yrken och luftskepp

Och Ereb ligger på framsidan?
Skärp dig!
Det finns inte en fram och baksida på en planet, möjligtvi så ligger Ereb på skuggsidan....


Så det så!
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"Deras färdighetsystem är bra"

Vad är det för skillnad mellan Chronopias färdighetssystem och Drakar och Demoner -91 eller Drakar och Demoner Expert?????

Har nämligen bara skummat igenom Chronopia.....O tråkig och konservativ som jag är så beslöt jag mig för att fortsätta med Drakar och Demoner Expert.....

Mvh
Necrotech - Som tycker att Expert är den bästa DoD versionen!!
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: En bra sak!

"Var det exakt samma system då?"

Jepp...enda stället jag vet att reglerna för minimagi skiljer i stort är Magikerns Handbok.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Skillnader i färdighetssytem

Den stora skillnaden är mellan Expert och de senare versionerna är BP (bakgrundspoäng) som man använder för att köpa(!) grundegenskaper, svärdshand, soc. stånd, pengar och särskilda förmågor. BLir det något över får man spendera dessa poäng på färdigher <B>plus</B> de vanliga EP:na.

Rätta mig om jag har fel (det var så länge sedan jag höll i den gamla, kära, blåa Expertboken) men man i Expert fick erf om man lyckades med det första färdighetsslaget efter en sömnperiod på 8 h. (4 för alver) och 1T4 för perfekta slag.
I 91:an och framåt får man bara erf för perfekta slag.

En annan sak (men det är väl mer regelsystemet) är att i Expert så om man slår en 1:a (resp. 20) så måste man slå om. Om det är under FV:t (resp. över) så blir det perfekt slag (resp. fummel). Iaf i Chronopia (har för mig att det är så i 91:an oxå) så räcker det att man slår en 1:a (20) så blir det perfekt (fummel). Detta är helt sanslöst! Det borde ju vara lättare att få perfekt slag (fummel) om man har högt i färdigheten (lågt i färdigheten).

/[color:green]Han</font color=green> som kör med en mixat kompott
 
Top