Nekromanti Chronopia

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Så nu när en ny version av DoD kommer snart så kan man ju alltid fråga vad ni tycker var <B>BRA</B> med Chronopia(Observera att jag skrev bra, inte dåligt). Skriv nu inga inlägg med t ex "Chronopia är skit" eller "Det är det sämsta som har kommit från Target Games".

/Linus - nyfiken på vad andra tycker men vill inte ha några negativa inlägg på sin tråd.

Ps. Om du ändå måste spy galla över Chronopia så kan du väl hoppa över denna tråd så att ingen bli ledsen. Ds.

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Avskyr och Föraktar Chronopia Men !!!

De hade några goa ider i den bland annat vågade de blanda in skjutvapen ÄVEN om de valde att ta svart gas inte svartkrut så det sket sig där....

De hade flyg i form av gasbalonger vilket I sig är lite idiotiskt *suck* Här har de tillgång till magiker som skulle lätt kunna göra en exempel viss Eld E4 permanens nexus osv.. som värmer luften i en varmluft balong.. Men som vanligt saknar Tragik games fantasin och konsekvens tänkande nog för att inse vad den tekniska evulutionen KANSKE hade troligen frambringat..

Jag anser att OM det finns flygdjur som man kan sitta på och flyga så kommer det locka människor att hitta sätt att hålla sig bland molnen längre period. Och i DoD alla versioner så finns det flygvarelser som människor kan sitta på..

Resten är väl skitt.. *suck*
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Om jag måste lyfta fram det som var positivt med Chronopia så sönderfaller analysen
i två argument:
1) Chronopia med sin, för svenska DoD, otraditionella utformning gjorde att rollspel som
hobby återigen tilltalades av den datorfrälsta yngre generationen, och...
2) Chronopia såg till att debatten om och kring rollspel i allmänhet och DoD i synnerhet
på nytt fick uppfriskande liv vilket, tror jag, räddade den från undergång.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det som kan vara bra med Chronopia är om man i absoluta nödfall måste bege sig till en stad av gigantiska mått. Då kan Chronppia passa in.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Några saker som är bra

1. Det är en annan variant än tråkig standardfantasy
2. Det är en stad som jag tycker är cool
3. Blandingen av magi och teknik ger en egen speciell känsla
4. Det är sammanhållet och har en övergripande design som till exempel Ereb Altor saknade
5. Reglerna är samma som gamla Drakar (i stort sett)
6. Det var nytt och uppfriskande när det kom
7. Det tilltalar den yngre generationen

N.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Några saker som är bra

<I>1. Det är en annan variant än tråkig standardfantasy</I> (...)
<I>6. Det var nytt och uppfriskande när det kom</I>

Är det inte variationer på samma argument?  Hindrar iofs inte att det är ett <I>bra</I> argument; i ett läge där folk tycker att Mundana är fräscht och nyskapande så är varje grej som är annorlunda på riktigt välbehövlig.

<I>7. Det tilltalar den yngre generationen</I>

Ett ofantligt mycket viktigare argument än många verkar tro.

--
Åke
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Oki, here we go again

ÄVEN om de valde att ta svart gas inte svartkrut så det sket sig där....

Det finns explosiva vätskor i vår värld. Det finns explosiva vätskor som används till... sprängmedel, trot eller ej.

Varför är det fel i Chronopia om det finns i vår egen värld?

Här har de tillgång till magiker som skulle lätt kunna göra en exempel viss Eld E4 permanens nexus osv.. som värmer luften i en varmluft balong..

Nu har väl inte ALLA tillgång till magiker som kan skapa magiska flygfordon. De som inte har det torde istället driva på en utveckling av icke-magiska flygfordon, vilken i mina ögon alltså är en reaktion mot att magiska flygfordon är förbehållna de som har magi. En jämställdhetsfråga, och en helt naturlig utveckling. Till och med en "realistisk" utveckling om man så vill.

N.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Oki, here we go again

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det finns explosiva vätskor i vår värld. Det finns explosiva vätskor som används till... sprängmedel, trot eller ej. Varför är det fel i Chronopia om det finns i vår egen värld? <p><hr></blockquote><p>Därför att Explosiva vätskor och gaser ÄR svårare att tillverka och förvara och ofta mer explosivt än vad exempel viss svartkrut är..
Och i ett vapen så vill man inte ha en laddning som exploderar för tidigt..
Därförför är det deprimerande att de var nödvändigt att uppfinna svartgas..
Sen för att göra det extre roligt så är ju Svartgas en NATUR OLJA/GAS och att använda den i vapen.. Uj uj de måste ha extremt skickliga tekniker..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nu har väl inte ALLA tillgång till magiker som kan skapa magiska flygfordon. De som inte har det torde istället driva på en utveckling av icke-magiska flygfordon, vilken i mina ögon alltså är en reaktion mot att magiska flygfordon är förbehållna de som har magi.
En jämställdhetsfråga, och en helt naturlig utveckling. Till och med en "realistisk" utveckling om man så vill. <p><hr></blockquote><p>Aaa MEN i Cronopia så verkar det som om magi är vanligt det finns en gigantisk akademi och gott om magiker så gott om magiker att det till och med finns särskilda "poliser" som jagar elaka magiker..
Och det behövs bara 1 litet magiskt artefakt för att få en gigantisk luftballong att flyga..
Och fördelen med magiska föremål är att DE inte tar slut de bara fortsätter år efter år efter år efter år..
Jag anser att det skulle vara en billig investerning framför att jämt måste köpa ny gas månad efter månad efter månad...

Och varm luft exploderar inte !
Och varm luft är inte giftig
Och Varm luft är bra om kläderna är fuktiga..
Och på värme aggregatetet kan man grilla korv...
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Oki, here we go again

Varm luft vore nog inte så bra att lyfta ett luftskepp av stål med stenslott på med. Det skulle helt enkelt inte räcka till. Svartgas däremot har antagligen en betydligt lägre densitet, och varm sådan naturligtvis ännu lägre. Så man kanske är så illa tvungen att lyfta skeppen med svartgas.

Och apropå att luft inte är explosivt. Det tidiga 1900-talets zeppelinare lyftes av vätgas, fastän det brinner extremt bra.

/Horus
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
luftskeppen

som jag har förstått det DRIVS luftskeppen av svart gas, de LYFTS inte av den... Luftballongerna är helt enkelt -luftballonger.
(men jag kan ju ha fel, har inte lusläst böckerna....)

Lave -som faktiskt GILLAR chronopia!
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Yrken!

Yrkena (iallafall i grundboken) är MYCKET bättre än de i v4. Som exempel kan tas inte mindre än TVÅ underhållare (gycklare och bard) och dessutom ett köpmannayrke. Detta saknades HELT (mig veterligen) i DoD v4. Vidare så finns det ett magikeryrke för varje magiskola.

Sant är att de flesta yrkena i expanstionsböckerna är överdrivna, men enbart grundreglerna, och världen därifrån, är faktiskt RIKTIGT bra.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: luftskeppen

OM de redan ÄR varmluft skepp så är de som gjort spelet IDIOTER.. Fast med tanke på HUR katastofia ser ut så är det INTE förvånande...
I vilket fall..
Här har du gjort magi enkelt och kostnads effektivt och kostnaden för att skaffa sig magisk värme skulle vara otrolig effektivt...
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Luftskepp.... (rätt långt..)

1) Varför är det dumt att LYFTA luftskeppen med en lättantändlig och lätt gas (svart gas eller helium... som var orsaken till att hindenburg brann upp.....)???
2) Det är väl inte dumt att DRIVA luftskeppen med svart gas (få propellrar att snurra, så att luftskeppet går dit man vill....) även om LYFTKRAFTEN kommer från annat håll (må det vara luft eller vad som helst.) dessutom kan ju den svarta gasen användas till att värma upp luften....
3) angående att använda magi till att hetta upp luft. Om man vill göra effekten permanent måste man offra permanenta psyke. Detta är nog en smula avskräckande för många magiker. Desstom kan de ha rent "ideologiska" skäl, tex. att det är ofint att använda magin till något så tekniskt....

så det så.

Lave -flyger runt bland de fluffiga små molnen med hjälp av svart gas..
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Luftskepp.... (rätt långt..)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 1) Varför är det dumt att LYFTA luftskeppen med en lättantändlig och lätt gas (svart gas eller helium... som var orsaken till att
hindenburg brann upp.....)???<p><hr></blockquote><p>Fel Fel Fel Helium ÄR inte lättantändlig DET är väte som är lättantändligt och som fanns i Hindenburg..
MEN det var inte vätet som fick Hinden att brinna så bra det var färgen som de använde för att hindra överhetning från sol. En blandning om jag mins rätt av Aliminum sulfan och järnoxid.. ( en blanding som används av NASA till att skjuta upp raketer med under början av rymd kaplöpningen.. )
En blixt slog ner i hindenburg och laddade upp skrovet sen när delar av skrovet vart jordat blev det en gnistbildning och brina bringa.. *ler* såg en dokumentär på TV2 om just det.. *skrattar*
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2) Det är väl inte dumt att DRIVA luftskeppen med svart gas (få propellrar att snurra, så att luftskeppet går dit man vill....) även om LYFTKRAFTEN kommer från annat håll (må det vara luft eller vad som helst.) dessutom kan ju den svarta gasen användas till att värma upp luften.... <p><hr></blockquote><p>Aaa att driva propelrar är okej att använda svartgas.. Även om magiska eldar i kombinering med ångmaskin hade varit mer ekonomiskt så tvivlar Även jag på att ångmaskiner skulle vara praktisa på grund av allt vatten man måste släpa med sig..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 3) angående att använda magi till att hetta upp luft. Om man vill göra effekten permanent måste man offra permanenta psyke. <p><hr></blockquote><p>Okeeej men i DoD finns det formler för att själa PSY från andra. Exempel viss skulle brotslingar dömda till döden kunna användas det finns exempel på sånt i andra versioner då man kan dömmas till att bli utsatt för Magiskt expriment.. Uj uj..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Detta är nog en smula avskräckande för många magiker. Desstom kan de ha rent "ideologiska" skäl, tex. att det är ofint att använda magin till något så tekniskt....<p><hr></blockquote><p>Ideologiska skäl är nog svåra att komma runt men tja i Cronopia säger de ju att ALLT går att köpa för pengar antagligen även en magikers Ideologiska åsikter...
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Oki, here we go again

Vad händer om magikern får för sig att sluta upp att värma upp luften? Lite osäkert att låta allt bero på en person, särskilt som magiker ofta är lite onda...

/weatherman
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: Luftskepp.... (rätt långt..)

ang helium vs väte och hindenburg.
ok, du fick mig på den. :)


ang. stjäla psyke.
Denna besvärjelse kan bara de hängivnas mörkerpräster, och de kan för det mesta inte elementarmagi
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: luftskeppen

<I>som jag har förstått det DRIVS luftskeppen av svart gas, de LYFTS inte av den... Luftballongerna är helt enkelt -luftballonger.
(men jag kan ju ha fel, har inte lusläst böckerna....)</I>

Du har fel. Lyftkraften till luftskeppen kommer från en gas som raffineras ur svartgas.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: Yrken och luftskepp

De tyckte väl inte att köpman borde finnas eftersom basfärdigheterna för köpman, alltså köpslå, värdera, bluff i viss mån tillhörde primära färdigheter vilket alla kunde köpa.

Apropå luftskepp. Det är dvärgar som sköter dem. De blir ju illamående när de lämnar marken, (luft, vatten även rida). Men hey! Det är ju en annan värld vi talar om...

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att Ch. inte hör hemma i Ereb.
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: Yrken och luftskepp

Jag håller med dig i viss mån. jag föredrar att se Chronopia (som jag faktiskt gillar) som ett sepparat rollspel. Jag har aldrig tänkt på det som DoD5 och kommer nog aldrig att göra det.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Oki, here we go again

I DoD kan man göra magiska föremål SOM alldrig tröttnar på sitt jobb..
Och den kunskapen känner en magiker till så han gör ett magiskt föremål som alldrig tröttnar på sitt jobb sen behöver man inte anstränga magiker något mera..
 
Top