Chaosium vill sälja digital konst via NFTs vilket medför arga användare

Status
Not open for further replies.

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Lite osäker om detta är rätt forum.

Hade missat när det dök upp första gången, att Chaosium säljer väldigt snygga 3D-kontverk via plattformen VeVe. Men folk har nu ett antal månader senare upptäckt det, och det har resulterat i många arga användare på bland annat reddit/rpg och rpgnet. Vad jag förstod det som så hade även minst 1 tredjepartstillverkare valt att ta bort sina produkter från Miskatonic Repository pga detta.

Första tråden där någon upptäckte det:
https://www.reddit.com/r/rpg/comments/spe0we
En användare som skrev öppet brev till Chaosium, där många uttryckt att de kommer bojkotta Chaosium pga detta.
https://www.reddit.com/r/rpg/comments/spsby7
Så det skapades en tråd med förslag på andra Lovecraftska spel som inte är CoC.
https://www.reddit.com/r/rpg/comments/sqd6am/games_to_play_if_dont_want_to_support_coc_right

Tråd på rpgnet
https://forum.rpg.net/index.php?threads/chaosium-nfts-and-other-rpg-companies.893590/

Även enworld skapade en tråd om rollspel och ttrpgs och NFTs mer generellt.
https://www.enworld.org/threads/ttrpgs-blockchains-and-nfts.686028/

Nu är ju inte Chaosium ensamma om att planera använda NFTs, men de verkar vara bland de första. WotC har ju haft planer på det med för bland annat Magic: The Gathering. Har definitivt inget emot digitala Vanity-projects (så länge folk är medvetna om begränsningarna), och företag är fria att sälja sina produkter var och hur de vill, men den lösningen de har här är milt sagt tveksam imo.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Du kan inte tänka dit att copy-paste ditt brev här? Så vi andra inte behöver uppfinna hjulet ...

Eftersom jag är lat och någon säkert vet det här: kan man dra sig ur en kickstarter som man hoppat på men som ännu inte levererat en produkt?
Det kan jag göra. Jag föreslår dock att folk editerar det... Tror det blir mer framgångsrikt om det är unika brev. Så jag poängterar att det är blockchain-tekniken i sig som deras partner använder som är problemet.

Mitt brev nedan:


Dear sirs,

I feel I need to write to you, and express my concerns about your latest endeavours with NFT's for digital artwork for Call of Cthulhu, and your collaboration with the company VeVe.

I personally love Call of Cthulhu, and think it is cool think that you can buy digital artwork as such, and showcase it in AR-environments, as it would be prohibitively expensive to sell physical objects and ship them all over the world. However, the technology behind VeVe's app, is something that makes a lot of people angry due to how it is made. Angry enough that people on various webb-forums are talking about boycotts of you as a company. Blockchains and NFTs, which is the basis for VeVes app, requires lots of energy, and as such has a vey steep environmental cost. Etherium which VeVe uses at the moment, is one of the worst. You also have the problem that you are expected to pay real money for a fake digital currency, which can then not be converted back into real money. So here you have a scheme that you can not cash out of.

Also given that the objects you purchase there is not unique items as far as I can tell, it is an artificial scarcity. The setup is reminiscient of the so called loot-boxes that were in some games. They were deemed bad for consumers, by the EU, and actually banned in some countries.

Had the 3D-art actually been unique, and people could sell the artwork like they could with physical objects, then it would have been much better. Even if you could only use the objects in a specific app/plattform, and there is nothing wrong per se with purchaces of digital vanities as long as people understand that they only "own" said object as long as the plattform it exists on is operational. NFT's does however not mean ownership of the objects, it only means "ownership" of a receipt that claims to be locked to a specific object.

The whole thing with NFT's, reminds me of a combination of the Dutch Tulip craze, and a pyramid scheme, with the exception that in the case of the tulips, some people did actually end up with money and/or pretty flowers.

As far as I can tell, VeVe could easily have had the same functionalities in their plattform, without using any blockchains or NFT's, with a much lower environmental impact, and without the potential PR-problems for their partners. I therefore urge you to reconsider your partnership with them, or at least pressure them to build better applications that do not cause such problems. The images of the 3D-artwork that I have seen, has been very nice indeed.

Sincerely,
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Dags att översätta Kutulu till Engelska med @krank
=)

Jag vill också påminna om att det finns en hyfsat duglig engelsk översättning färdig. Den kan bara inte ges ut av mig eller av Eloso.

Så om något företag skulle vilja utnyttja den CC-BY-licens jag släpper allt via och typ… kombinera källpaketet som finns här (InDesigndokument, illustrationer) med de dokumenten (som man kan få läsa om man PM:ar mig)… Så kan jag inte göra något åt den saken.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
. Den kan bara inte ges ut av mig eller av Eloso.

Så om något företag skulle vilja utnyttja den CC-BY-licens jag släpper allt via och typ… kombinera källpaketet som finns här (InDesigndokument, illustrationer) med de dokumenten (som man kan få läsa om man PM:ar mig)… Så kan jag inte göra något åt den saken.
Jag vill också påminna om att det finns en hyfsat duglig engelsk översättning färdig. Den kan bara inte ges ut av mig eller av Eloso.
Ah, ja - så var det ja.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
=)

Jag vill också påminna om att det finns en hyfsat duglig engelsk översättning färdig. Den kan bara inte ges ut av mig eller av Eloso.

Så om något företag skulle vilja utnyttja den CC-BY-licens jag släpper allt via och typ… kombinera källpaketet som finns här (InDesigndokument, illustrationer) med de dokumenten (som man kan få läsa om man PM:ar mig)… Så kan jag inte göra något åt den saken.
En stor blaffig "NO NFTS INCLUDED" i röd-fet på framsidan!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Okej, jag undrar så här: det är inte så att vi ska gå ihop och skriva ett brev tillsammans, inte i egenskap av WRNU, det äger ju @Magnus Seter, men som bekymrade medlemmar av detta forum? Jag är för tekniskt inkompetent för att kunna formulera det så där kunnigt som @Ulfgeir gör, men om någon annan pallar formulera ett snygg brev (från perspektivet "bekymrade medlemmar av Sveriges största, äldsta och vackraste rollspelsforum”) kan jag lägga upp det i en separat tråd här på forumet som folk kan "underteckna" (genom att bara posta i tråden), och sedan sammanställa alla underskrifter och mejla allt till Chaosium.

PMa mig om du kan tänka dig att skriva ett sådant utkast.
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
445
Location
Uppsala
Gillar idén med ett gemensam mail.
Ska nog också knåpa ihop ett "concerned customer" mail till dem
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Förlåt, kan ingen förklara problemet för mig.

Choasium väljer att sälja digital konst på ett sätt som ni inte gillar (som anses göra exemplaren unika).
Är det någon som hade tänkt att köpa konst från Chaosium?
Om inte - varför är detta ett problem för er eller för mig?

Jag gillar inte DRM, proprietära format, missbruk av(C) osv. Men just nu förstår jag inte var faran eller problemet ligger.
 
Status
Not open for further replies.
Top