Byxor som inte spricker

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Alltså alla byxor och shorts jag köper spricker i grenen/insida lår inom ett år (oftast inom 6 månader).

Alla former av jeans verkar kört, baggy, slim, stretch verkar inte spela roll.

Jag trodde jag hade slagit guld när jag började köra chinos, men nä, ikväll satte jag mig på huk för att trösta min dotter och jo då, rits sa det så var det kört. Mitt sista par jeans sprack för 3 dagar sen...

Vart hittar jag jeans eller byxor av bättre kvalite? Eller vad gör jag för fel?

Dressman har varit sämst för övrigt, men dock väldigt villiga att byta när man reklamerar, men blir ju lite löjligt och inte så miljövänligt att lämna tillbaka brallor var och varannan månad.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har kört Norröna fritidsbyxor i några år, och de har stretch i grenen så de inte är lika känsliga. Man ser ju ut som man rymt från fältbiologläger, men det kan jag leva med. De har en rätt saftig prislapp om man jämför med Dressman dock. Det viskas att Engelson är ett vettigt och prisvärt alternativ, och det tänker jag testa nästa gång jag skall handla byxor.

Dock, just nu håller jag på att testa ett par Carhartt-byxor, avsedda för hantverkare, bönder och annat folk med behov av riktigt slitstarka kläder. Vilket passar mig bra som hårt arbetande IT-projektledare, de är väldigt sköna att ha på sig i alla fall. De fanns i behagligt brunt, så de sticker väl inte ut lika mycket i dagliga livet som färgglada fritidskläder med stretchpartier i avvikande färg.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag tror inte att det går, har precis samma problem själv och det verkar inte heller spela någon roll om det är billiga byxor från dressman eller dyra byxor från en herrekiperingsbutik. Har i vart fall hittat en skräddare som fixar till det för cirka 150:- och då håller dom kanske dubbelt så länge som första gången men det blir ju ändå bara typ två år totalt. Eller ok, lite längre har jag nog haft en del byxor men inte utan lagning och det verkar som att modeller med hög midja och hängslen vilket jag i princip gått över till förutom när jag sportar håller sig lite bättre, men även där känns det rätt slumpmässigt vilka som råkar hålla längre än andra. Annars tror jag tricket är att inte använda dom... eller ja alltså ha så många olika byxor att dom inte slits så fort...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det finns endast ett svar på ditt dilemma och det svaret fick vi ifrån Sveriges buskis elit Stefan&Krister.

Svaret är kalasbyxor förstärkta i grenen 🤣
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Sen jag började köra MC så har jag upptäckt hur bra MC-jeans är, och har dem (utan skydd) som vardagsjeans. De är sydda så att det är plats i grenen, även när man sitter framåtböjd. Har man dessutom, som jag, stillasittande jobb och stillasittande hobbies, så är det en bonus att de är sydda så att de inte kniper i knävecken när man sitter.

Sedan är det ju coolt att de har ett lager kevlar, så man kan inbilla sig att man är skottsäker.

Exempel:


 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Använder man samma jeans hela tiden spricker de fortare ståndet gäller att ha många jeans och alternera ofta. Tvätta inte efter varje användning heller, det sliter mycket på jeansen
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Använder man samma jeans hela tiden spricker de fortare ståndet gäller att ha många jeans och alternera ofta. Tvätta inte efter varje användning heller, det sliter mycket på jeansen
Det där låter som det gör ont , spricker ståndet . Aj fyfan 😭
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag har kört Norröna fritidsbyxor i några år, och de har stretch i grenen så de inte är lika känsliga. Man ser ju ut som man rymt från fältbiologläger, men det kan jag leva med. De har en rätt saftig prislapp om man jämför med Dressman dock. Det viskas att Engelson är ett vettigt och prisvärt alternativ, och det tänker jag testa nästa gång jag skall handla byxor.

Dock, just nu håller jag på att testa ett par Carhartt-byxor, avsedda för hantverkare, bönder och annat folk med behov av riktigt slitstarka kläder. Vilket passar mig bra som hårt arbetande IT-projektledare, de är väldigt sköna att ha på sig i alla fall. De fanns i behagligt brunt, så de sticker väl inte ut lika mycket i dagliga livet som färgglada fritidskläder med stretchpartier i avvikande färg.
Norröna är ju rejält overkill, men det finns ju en hel del vandringsbyxor i lägre prisklasser som också håller ett bra tag, och de flesta finns i svart.
Stadium, XXL och liknande butiker brukar ha ett utbud som inte är för schabbigt (och annars så finns det online butiker som engelsons osv, även om jag känner att byxor är något du ska pröva innan du köper). Det går inte att förklä att det är fyrvägsstretch över knän och bak, så det ser ju lite vandrigt ut. Men ffs, om man är gammal nog att vara förälder så är det okej att prioritera det praktiska.

P.S: Använder själv vandringsbyxor nu. Mest för att mobiltelefonener som kan hantera bankID/resekort är så jävla stora att man behöver benfickor. Att de inte slits i grenen på samma sätt som jeans är mer en bonus.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag har samma problem. Det har sakta smugit sig på hand-i-hand med kilona på vågen efter separation, skilsmässa och covid-epidemi…

Häromdagen upptäckte jag även ett hål i grenen i mina favoritmjukisbyxor. :( visserligen några år gamla men ändå…

Nu låter det kanske som att jag är både fet och deprimerad, vilket inte är fallet. Men några extra kilon har jag lagt på mig och därmed tror jag att det skaver mer i grenen än tidigare vid varje steg jag tar.



För några år sen körde jag dottern till skolan och hade på Bandit Rock. Programledaren beklagade sig över problemet och bad folk ringa eller maila in sina lösningar. Sen blev det radioreklam, lite låtar, mer radioreklam, mer snack och till slut var jag hemma och hann inte att lyssna på den ultimata lösningen enl Bandits lyssnare.

Jag har funderat på att köpa såna där strykjärns-patches att sätta fast i skrevet på insidan av byxorna. Tyget blir då dubbelt så tjockt och även om det slits på utsidan kommer det ta längre tid innan tyget når point-of-no-return och blir så tunt att det faktiskt spricker. Tror ni det kan funka? Det vill säga, laga och förstärk innan hålet uppstått.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Köp kvalitet. Dickies o Carhartt WIP har aldrig fallerat, och är prisvärda.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag köper byxor från dressman och de spricker aldrig i grenen. Mitt förslag är således att inte utsätta byxan för en massa knixande och böjar. Försök gå mer upprätt genom vardagen och ha inte chuck norris galna upptåg som riktmärke
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag köper byxor från dressman och de spricker aldrig i grenen. Mitt förslag är således att inte utsätta byxan för en massa knixande och böjar. Försök gå mer upprätt genom vardagen och ha inte chuck norris galna upptåg som riktmärke
Jag gissar att du inte har så mycket kontakt med barn? Typ, barnlös och jobbar inte som fritidspedagog eller lågstadie/mellanstadielärare eller liknande?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ha olika byxor för olika ändamål kan kanske vara ett alternativ .

Ha ett par byxor som du endast använder på jobbet och inte utanför arbetsplatsen så dom inte vardagsslits

Ha tex ett par vardagsjeans/chinos som du har på dig när du lämnar hemmet men i övrigt inte har på dig hemma eller på arbetsplatsen

Ha ett par träningsbyxor eller sweatpants som du har när du chillar hemma med familjen så du inte sliter ut dom övriga byxorna.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
1665037039942.jpeg

Du kan väl ha haremsbyxor. I vart fall hemmatill. Det hade min far under hela min uppväxt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag gissar att du inte har så mycket kontakt med barn? Typ, barnlös och jobbar inte som fritidspedagog eller lågstadie/mellanstadielärare eller liknande?
Jag skulle tro att för små byxor av dålig kvalitet är ett betydligt större problem (jag har tre barn, 0 spuckna byxor) :)
 
Top