Byxor som inte spricker

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Nu när jag tänker mer på det här kan jag misstänka att det är mina tunnare slim fit-byxor som är mest utsatta för det här slitaget. Jag föredrar den dressade looken, så det kanske är där problemet ligger. Jag har några par lite grövre chinos utan stretch från NN07 som jag haft i många år utan problem. Visserligen används de mer sparsmakat också...
Ja, icke-stretch-jeans känns som de höll ungefär 100 gånger bättre. Men sen ska man självklart inte heller tvätta stetchjerans i annat än iskallt vatten, heller inte använda sköljmedel eller torktumla dem. Jag trodde alla fick den instruktionen när de köpte jeansen. Varje gång man köper dem.

Mina stretchjeans får dock passform sopsäck ett bra tag innan de går sönder. Men sen har jag iofs inte barn eller något böj-inducerande jobb.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tumlar jeans av lathet. Tumlaren står så behändigt bredvid tvättmaskinen och solcellerna på taket gör att det känns värt. Men mina byxor spricker ändå ej i gren eller ändalykt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Tror det här är lösningen faktiskt.
Praktiska, billiga, luftiga, slitstarka, sexiga, barnvänliga, finns i svart.
Enda nackdelen är ju att man ser ut som en lantisgubbe, men det är jag ju å andra sidan.
(Behöver man gå in på Ica kan man ju ta med motorsågen in bara som en förklaring till det töntiga klädvalet).

//EvilSpook
Jag hade blivit så jävla rädd om jag mötte nån med motorsåg inne på ICA
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag trodde alla fick den instruktionen när de köpte jeansen. Varje gång man köper dem.
Jag köper mina jeans online. Jag har så vitt jag minns aldrig fått några tipps om hur jag ska tvätta dem.

Fast jag dubbelkollade de faktiska tvättråden nyss och såg att det faktiskt säger 40 grader och ingen torktumling. Ska bli kul att se hur de påverkas när jag slutar tvätta dem i sextio grader =D
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Tack för alla svar.

Ett par fritidsbyxor ska investeras i och vara de jag har på mig till lekparker, påta i trädgården osv.

Sen tror jag att ni som sa att kanske skippa stretchen är smart. Jag körde ju stretch när andra brallor svek mig men känns bara som de blev sämre.

Och för att förtydliga...
Inget stånd har orsakat detta :p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tack för alla svar.

Ett par fritidsbyxor ska investeras i och vara de jag har på mig till lekparker, påta i trädgården osv.

Sen tror jag att ni som sa att kanske skippa stretchen är smart. Jag körde ju stretch när andra brallor svek mig men känns bara som de blev sämre.

Och för att förtydliga...
Inget stånd har orsakat detta :p
Seriöst kommer jag också köpa en sån där fiffig byxa. Jag gör ju typ inget annat än att gå i naturen och skotta grus...

Ny tråd om bästa funktionsbyxan?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Men är det att de slits, och att slitningen sen nån dag bara spricker? Det var något jag brukade ha problem med, och det löste jag genom att lappa med avlagda jeans på utsidan av plagget. Sen efter typ 25 år gick det över.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag är fortfarande fascinerad över det här problemet. Det är som när @Genesis berättade om afantasi (eller vad det heter). Hade ingen aning om att det var så utbrett!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag har aldrig haft problem med byxor som spricker. För mig är problemet alltid att det går hål i fickorna! Man stoppar ned nycklarna och vips så ligger de vid fotknölarna. Plus att skor bara håller i något halvår.

(Men för byxorna har jag hittat en lösning i att ha nycklarna i nyckelband och sedan stoppa dem i myntfickan, så sliter de inte hål i fickan så fort.)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
"Lager 157"-jeans har en oväntat bra tålighet med tanke på att de bara kostar några hundralappar per par. Chinos från Ben Sherman har inte heller varit några problem (de är dock något dyrare). Chinos från Gant har också varit bra.

(Då har jag ändå varit uppe på 20kg över min idealvikt)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Att lappa och laga är något som jag alltid har gjort där det inte synns. Kan tippsa om det för trasiga fickor också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag har aldrig haft problem med byxor som spricker. För mig är problemet alltid att det går hål i fickorna! Man stoppar ned nycklarna och vips så ligger de vid fotknölarna. Plus att skor bara håller i något halvår.
Det problemet har jag med!

Plus att skor bara håller i något halvår.
Men inte det. Jag har typ antingen flipflops eller mina timberlands på mig. Och de verkar hålla hur länge som helst. Sedan har jag en bunt snyggskor men de har jag bara på mig 0-10 ggr/år eller så.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
mina skor började hålla längre när jag såg till att ha minst 3-4 par och inte ha dem mer än en dag i rad. Och de håller alltså betydligt mer än 3-4 gånger längre då... annars hade det inte varit så konstigt. :D
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Ja alltså det är blandat. Ibland är det själva sömmen i grenen. Ibland är det att det slits mellan låren.

Jag har lagat men det brukar förlänga livslängden med typ en vecka max
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har lagat men det brukar förlänga livslängden med typ en vecka max
Du ska inte laga själva skadan, du ska lägga en lapp över hela skiten. Är det en reva kan man förstärka båda ändarna så att den inte växer.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Väldigt fascinerande tråd!
Har aldrig haft byxor som spruckit i grenen och jag är trebarnspappa som skriver det här i vanliga medelsvensson-jeans från Kappahl.

Hål i vänster framficka där nycklarna bor? Jajamensan. Välnött rump-sektion på chinos för att jag cyklar året runt? Ja det också.

Så då är frågan varför det här är vanligt för för flera av oss och aldrig händer andra av oss. Har ni knäna brett isär när ni sätter er på huk? Twerkar ni er fram genom tillvaron? Gör ni en Van Damme-split som start på arbetsdagen?
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alla mina jeans spricker alltid i grenen. Finns absolut ingen poäng med att köpa dyr-jeans. Snarare är det Engelbrektsboden och ett halvår senare budgetskräddarna på Möllevången som gäller.
 
Top