Byxor som inte spricker

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
w00t, är det sant?
Du vet vart du hörde det först! Du kanske inte tror mig idag, men kommande generationer kommer ge mig rätt!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag har aldrig haft problem med byxor som spricker. För mig är problemet alltid att det går hål i fickorna! Man stoppar ned nycklarna och vips så ligger de vid fotknölarna. Plus att skor bara håller i något halvår.

(Men för byxorna har jag hittat en lösning i att ha nycklarna i nyckelband och sedan stoppa dem i myntfickan, så sliter de inte hål i fickan så fort.)

Skaffa en sådan och ha nycklarna i den så håller fickorna mycket bättre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Civiliserat folk har sina nycklar i jackfickan, och därmed är trasiga byxfickor inte ett problem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Civiliserat folk har sina nycklar i jackfickan, och därmed är trasiga byxfickor inte ett problem.
Går civiliserat folk alltså runt hela dagarna inomhus med jackan på, eller jobbar de inte med saker där de behöver sina nycklar regelbundet?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Går civiliserat folk alltså runt hela dagarna inomhus med jackan på, eller jobbar de inte med saker där de behöver sina nycklar regelbundet?
Folk som är civiliserade har kodlås till dörren och en rundad plastbit som bilnyckel. På jobbet använder man passerkort.

Mina jeans går sönder lite överallt, och oftast själva tyget alltså inte bara i sömmarna. För mig är grenproblemet istället som störst med alla typer av shorts.

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Du vet vart du hörde det först! Du kanske inte tror mig idag, men kommande generationer kommer ge mig rätt!
Du kan ha en poäng här! Jag köper nästan bara Nudiejeans och de säger alltid "tvätta inte på ett år, och sen väldigt sällan".

Så jag har gjort så. Mina senaste är nog 2.5 år. Har inte tvättat dom. Men har dom såklart inte varje dag. Inte ens varje vecka.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag kör med jeans varje dag, paret jag har nu är ganska nya, har kanske haft dem i ett år. Har inte tvättat dem än.

13 åriga dotterns byxor hade spruckit i sömmen i grenen. Då klippte hon ett större hål, fållade och satte ett band och använde som tröja. Det blev riktigt snyggt!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag kan ha min dressman gubbjeansbyxa i tredagar sen tvättar jag den. Torktumlar den. Låter den vila i på bänken ovanför tvättmaskinen i två dar sen kör vi igen. Ännu har ingen spricka i grenen.
Jag kommer aldrig sätta på mig fritidsbyxan. Dessvärre har jag gått i barndom och börjat använda träningsoverallsbyxor. Ett par röda adidas och ett par gula Elfsborgsbyxor. Dessa spricker heller icke i grenen. Men det är bra fult att gå till ICA i dylik byxa. På överkroppen bär jag oftast en arbetarskjorta i flanell så man är ju färgglad iallafall och det är ju sjukt viktigt.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Mina jeans brukar nötas ner så de blir tunna i grenen och spricka. Jag gör en fullösning och klipper sönder ett gammalt par jeans och limmar fast biten över grenen på insidan.
Tycker detta gör att de håller bättre men de kanske inte så snyggt om man kollar ner i insidan jeansen (men vem annan gör det)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Kvaliteten på jeansen har klart blivit MYCKET sämre de senaste 10 åren. De jeans (docker) jag köper på dressman, håller kanske 6 månader med daglig användning. Lite mer beroende på hur många par jag kan alternera runt. Testade ett par Lee som kostade betydligt mer, och de höll inte längre de.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
De spricker i grenen för att man sitter ner väldigt mycket, och byxorna nöts mot stol.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Kvaliteten på jeansen har klart blivit MYCKET sämre de senaste 10 åren. De jeans (docker) jag köper på dressman, håller kanske 6 månader med daglig användning. Lite mer beroende på hur många par jag kan alternera runt. Testade ett par Lee som kostade betydligt mer, och de höll inte längre de.
När två par Dressman-byxor gav upp på en vecka för att hunden ville sitta i knät så gav jag upp och gick och köpte mina första fritidsbyxor. Och nu i år har jag börjat testa att ha hantverkarkläder, som möjligen är något billigare och hållbarare än fritidskläderna.

Jag är rätt less på att behöva köpa nya kläder flera gånger om året för att plagg blir utslitna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du kan ha en poäng här! Jag köper nästan bara Nudiejeans och de säger alltid "tvätta inte på ett år, och sen väldigt sällan".

Så jag har gjort så. Mina senaste är nog 2.5 år. Har inte tvättat dom. Men har dom såklart inte varje dag. Inte ens varje vecka.
Inte tvätta på 2,5 år , jag vill inte ens tänka på den nivå av potentiell pungsvett som dina stackars Nudie jeans kan ha ackumulerat under den perioden🤣😜
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Kvaliteten på jeansen har klart blivit MYCKET sämre de senaste 10 åren. De jeans (docker) jag köper på dressman, håller kanske 6 månader med daglig användning. Lite mer beroende på hur många par jag kan alternera runt. Testade ett par Lee som kostade betydligt mer, och de höll inte längre de.
Ja, Dressmanbyxorna blir bara sämre och sämre. Mitt senaste par, som jag köpte strax före sommaren, har tappat knappen, spruckit i grenen och fickorna är helt söndertrasade trots att jag så gott som aldrig har nycklar i dem. Tvättade max 2 ggr.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
De spricker i grenen för att man sitter ner väldigt mycket, och byxorna nöts mot stol.
Rätt uppenbart egentligen, men vi kanske sitter mer nu för tiden än förr? På grund av arbete men också för att våra hemmavanor möjligen förändrats. Såg ett undersökande inslag om två människor, där ena sportade extremt mycket men satt mer än den andre som man kunde tro hade mer stillasittande vanor.

Jag har varit datornörd hela mitt liv, så jag har alltid suttit ned förvisso, men när jag var student satt jag hemma i shorts. Nu sitter jag ned hela dagarna på jobbet istället. :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Rätt uppenbart egentligen, men vi kanske sitter mer nu för tiden än förr? På grund av arbete men också för att våra hemmavanor möjligen förändrats.
Vad jag förstår så är det en väldig skillnad idag jämför med bara för 30-40 år sedan. Fler personer har stillasittande jobb, och man rör sig generellt mycket mindre på fritiden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vad jag förstår så är det en väldig skillnad idag jämför med bara för 30-40 år sedan. Fler personer har stillasittande jobb, och man rör sig generellt mycket mindre på fritiden.
Ok, så det är en livsstilsfråga. Då vet ju alla ni med sprucka byxor vad ni behöver göra! Trevlig helg! ;)
 
Top