Björn Wärmedal
Björning Wheel
Frugan är läkarstudent som tänker bli kirurg. På lite längre sikt kan jag bli house husbandEn annan lösning: gift dig rikt! Det kan bli oerhört cushy med väldigt få arbetstimmar.
Frugan är läkarstudent som tänker bli kirurg. På lite längre sikt kan jag bli house husbandEn annan lösning: gift dig rikt! Det kan bli oerhört cushy med väldigt få arbetstimmar.
Jag har jobbat på flera olika ställen och trivs avsevärt mycket bättre på min nuvarande arbetsplats än någon av de tidigare, men det som får mig att tappa sugen känns som endemiskt inom industrin.Jag har visserligen spenderat mer tid som student på universitet än med att jobba men jag tycker det kan göra rätt stor skillnad bara att byta arbetsplats, även om det är inom samma branch. Att få byta miljö och kollegor kanske är tillräckligt. Bytar du företag så görs saker ibland på olika sätt och med allt kombinerat så kanske det är tillräckligt stort ombyte. Jag skulle för egen del säga att det är stor skillnad att vara mjukvaruutveklare på Volvo jämfört med det mindre företaget jag sitter på nu.
Det finns ingen möjlighet att justera arbetsuppgifterna på nuvarande arbetsplats lite gran? Om än bara temporärt för att få lite omväxling i ett halvår eller så?Jag har jobbat på flera olika ställen och trivs avsevärt mycket bättre på min nuvarande arbetsplats än någon av de tidigare, men det som får mig att tappa sugen känns som endemiskt inom industrin.
"Jag är 23 år gammal nu (född 1985) och har jobbat 14 år i IT-branschen"Jag är 23 år gammal nu (född 1985) och har jobbat 14 år i IT-branschen som sysadmin, cloud engineer, utvecklare, etc. Branschen har förändrats under den tiden, och jag har också gjort det. Allt är mer och mer abstrakt med fler och fler lager av misdirection ("abstraktion" och "förenkling") och single points of failure. Jag tappar lusten och nyfikenheten. Under åren har jag programmerat i fler språk än de flesta hört talas om och varenda språk har sin egna unika smak av optimering och felhantering. I slutändan löser man alla generella problem med ytterligare ett specialverktyg, gärna med flera extra verktyg runtom för att "förenkla".
Vad gör en förvaltare/systemförvaltare? Jag vet inte om jag stött på rollen förut.I mitt fall så växlade jag över till systemförvaltare (och förvaltare, rollerna är lite diffusa). Jag gillar att kunna ligga steget före och stoppa problemen innan de blir problem, och jag har fortfarande nytta av min erfarenhet. Många förvaltare är bara förvaltare, men jag kan prata direkt "tekniker till tekniker".
Väldigt olika i olika organisationer. Det är verkligen en sån där sak där folk tror att de pratar om samma sak för att de använder samma ord, men de pratar egentligen om helt olika saker.Vad gör en förvaltare/systemförvaltare? Jag vet inte om jag stött på rollen förut.
...beprövade verktyg...i verktyg som på pappret är gamla, men de låter mig få saker gjorda fort, med ett minimum av krångel.
Jag trivs till och med bäst när jag "är" verksamhet, utveckling, marknad och ekonomi samtidigt.Jag trivs bäst i en "spindeln i nätet"-roll, där jag sitter mellan verksamhet, system och utveckling (och, i förekommande fall, marknad och ekonomi).
Exakt....beprövade verktyg...
Det sista jag har lärt lärt mig var awk...
Folk sitter med "Agenic Browsers" (AI) som ska hjälpa dem att klicka runt i webapplikationer, med 0 % garanti för att något fungerar... istället för att bara lösa det enkla och verkliga problemet direkt... (dvs, en ändamålsenlig informationsstruktur och ett enkelt arbetsflöde).
Det funkar med småprojekt, inte när man sitter i ett miljardprojekt.Jag trivs till och med bäst när jag "är" verksamhet, utveckling, marknad och ekonomi samtidigt.