Byta karriär "sent" i livet?

Jag har visserligen spenderat mer tid som student på universitet än med att jobba men jag tycker det kan göra rätt stor skillnad bara att byta arbetsplats, även om det är inom samma branch. Att få byta miljö och kollegor kanske är tillräckligt. Bytar du företag så görs saker ibland på olika sätt och med allt kombinerat så kanske det är tillräckligt stort ombyte. Jag skulle för egen del säga att det är stor skillnad att vara mjukvaruutveklare på Volvo jämfört med det mindre företaget jag sitter på nu.
Jag har jobbat på flera olika ställen och trivs avsevärt mycket bättre på min nuvarande arbetsplats än någon av de tidigare, men det som får mig att tappa sugen känns som endemiskt inom industrin.

Jag har vid upprepade tillfällen sagt till min fru att jag vill sadla om till sädesbonde. Jag vill odla säd, mecka med tung utrustning, programmera upp mitt jordbruk så jag kan sköta det hela med minimum effort och njuta av mina bisysslor som involverar teambuildingaktiviteter, kurser i projektledning, agil coaching, hobbyförfattarskap (barn och fantasy-böcker) och att hyra ut min loftpub till bröllop och andra tillställningar.

Men jag sitter kvar som "senior projektledare" på ett rätt stort svenskt telekom-bolag för jag behöver pengarna ett litet tag till tills alla fem ungdomarna har stadgat kassan. Två är där, tre kvar. Sedan modet att ta steget... Vi får se. :)

Och du bör fundera över var du trivs bäst. Är det att arbeta med folk? Att vara ensam i skogen? Arbeta fysiskt? Långa eller korta projekt? Välplanerat eller reaktivt? Jordnära eller andligt? Utbildande? Politiskt? Kan du konvertera något av dina fritidsintressen till något som ger inkomst? Ser du något som du upplever saknas i samhället/omgivnignen där du ser att du vill bidra?

Jag har jobbat på flera olika ställen och trivs avsevärt mycket bättre på min nuvarande arbetsplats än någon av de tidigare, men det som får mig att tappa sugen känns som endemiskt inom industrin.
Det finns ingen möjlighet att justera arbetsuppgifterna på nuvarande arbetsplats lite gran? Om än bara temporärt för att få lite omväxling i ett halvår eller så?

Jag är 23 år gammal nu (född 1985) och har jobbat 14 år i IT-branschen som sysadmin, cloud engineer, utvecklare, etc. Branschen har förändrats under den tiden, och jag har också gjort det. Allt är mer och mer abstrakt med fler och fler lager av misdirection ("abstraktion" och "förenkling") och single points of failure. Jag tappar lusten och nyfikenheten. Under åren har jag programmerat i fler språk än de flesta hört talas om och varenda språk har sin egna unika smak av optimering och felhantering. I slutändan löser man alla generella problem med ytterligare ett specialverktyg, gärna med flera extra verktyg runtom för att "förenkla".
"Jag är 23 år gammal nu (född 1985) och har jobbat 14 år i IT-branschen"

Först och främst, byt inte till matematiker. :)

Det sagt, jag förstår precis hur du känner, och du beskriver precis vad jag upplevde. Det blev mindre programmering, mer "verktygsmagi" som mest var buzzwords utan substans. Det var inte roligt längre. Jag utvecklar fortfarande som hobby, men jag gör det i verktyg som på pappret är gamla, men de låter mig få saker gjorda fort, med ett minimum av krångel.

I mitt fall så växlade jag över till systemförvaltare (och förvaltare, rollerna är lite diffusa). Jag gillar att kunna ligga steget före och stoppa problemen innan de blir problem, och jag har fortfarande nytta av min erfarenhet. Många förvaltare är bara förvaltare, men jag kan prata direkt "tekniker till tekniker".

Jag tog vägen via projektledare, produktägare (som, beroende på organisation, kan vara samma som förvaltare...) och konsult.

Men, mitt råd är att hitta en roll som är annorlunda, men där din bakgrund är värd något.

Viss risk för att gräset bara är grönare på andra sidan. Jobb behöver inte vara särskilt meningsfullt, det räcker långt att det är rimligt betalt, bara måttligt stressigt som max, och har en uppsättning förmåner. Liksom, vad skulle egentligen vara bättre, undantaget känslan av rastlöshet?

Back