Varulv BUNKERBOMBER R1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Fel. Du utgår från att de bombar som idioter. Det går ju att medelst bomberna och beroende på när de bombar sabba kedjan.
Förklara! Du menar alltså att de kan strunta i att följa planen men ändå inte avslöjas?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Förklara! Du menar alltså att de kan strunta i att följa planen men ändå inte avslöjas?
Om de bombar ut länkar i kedjan runt sig och sedan ljuger om hur mycket skada de tagit så har vi ju typ ett 50/50 där de sedan kan plocka upp till två bybor per runda. Det kanske fortfarande är en rimlig by-strategi men jag ser verkligen inte att det är en garanterad seger, snarare en coin flip.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Säg att de bombar en annan i kedjan i var och att de sedan ljuger om det. Säg att en av dem dör och en av dem tar typ 9 skada. Då har vi tre bybor som inte tagit skada och två ulvar som ljuger om att de inte tagit skada. 6-2 kvar. Nästa runda bombar vi pricksäkert ut en av ulvarna men ulvarna sänker två till av spelarna. 4-1 kvar. Alla är nu superlåga och vi har tre bybor och en ulv som ljuger om samma saker där det inte finns något sätt att verifiera. Så tänkte jag utan att ha räknat närmare på sannolikheten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Som sagt, det kanske fortfarande hade varit värt det men då blir det som jag ser det roulette av hela spelet och det är jag kanske inte så sugen på.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Bombar de ut länkar avslöjar de ju sig själva?

Optimal utgång för ulvarna är ju att de gör "byboskada" (och gärna maxad, d.v.s. 6), och sedan ljuger de om att de tagit mer skada än de gjort. Men scenariot att båda ska göra byboskada är ju bara 25 %, eller hur? Hur kan det vara en coinflip?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Okej, om jag fattar rätt så är det Rasmus de flesta vill rösta ut? Då följer jag med där, mina topp-två är ju Fjodor och Rasmus.

Röst: @RasmusL
Du hade ju ett helt case på mig och en analys som du skulle komma med, på de tre innehållslösa inlägg jag skrivit. Den kommer du inte undan Basse.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Bombar de ut länkar avslöjar de ju sig själva?

Optimal utgång för ulvarna är ju att de gör "byboskada" (och gärna maxad, d.v.s. 6), och sedan ljuger de om att de tagit mer skada än de gjort. Men scenariot att båda ska göra byboskada är ju bara 25 %, eller hur? Hur kan det vara en coinflip?
Skrev ovan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Säg att de bombar en annan i kedjan i var och att de sedan ljuger om det. Säg att en av dem dör och en av dem tar typ 9 skada. Då har vi tre bybor som inte tagit skada och två ulvar som ljuger om att de inte tagit skada. 6-2 kvar. Nästa runda bombar vi pricksäkert ut en av ulvarna men ulvarna sänker två till av spelarna. 4-1 kvar. Alla är nu superlåga och vi har tre bybor och en ulv som ljuger om samma saker där det inte finns något sätt att verifiera. Så tänkte jag utan att ha räknat närmare på sannolikheten.
Jag fattar inte. Bombar de någon annan än den de ska bomba avslöjar de sig ju (i och med att den som skulle bli bombad tar 0 skada).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
VI sänker ju lagets totala BPÅ
Jag fattar inte. Bombar de någon annan än den de ska bomba avslöjar de sig ju (i och med att den som skulle bli bombad tar 0 skada).
Ja. Då blir det tre bybor som tar noll skada och två ulvar som kan ljuga om att de tar noll skada. Vi får egentligen inga grönade men vi har sänkt lagets totala BP rejält.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Alright, då är jag mer med på hur du tänker. Jag tycker det låter som en svinjobbig situation att vara ulv i i varje fall. För om ulvarna ljuger om att de tagit 0 skada så har de ju satt sitt namn på att den som skulle bomba dem är ulv, och vi får en 50/50: röstar vi ut den oskyldige bybon är ulven bekräftad och röstar vi ut ulven så... har vi röstat ut en ulv.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Vet inte om det är bra eller dåligt med alla dessa småkonflikter. Antingen är ulvarna med och tjafsar eller gömmer sig i kaoset. Känner mig inte alls trygg med situationen och hänger inte alls med i käbblet.
I brist på annat att bidra med slänger jag fram en röd/grön lista till allmänheten att beskåda och analysera. Impetigo är jag säker på medans jag känns hyfsat trygg med Vimes. Av resten litar jag inte på någon men min listan blir enligt följande.
Från grönast till rödast kör vi nedan.

@Impetigo : Är impetigo inte grön så är det hatten av.

@Vimes : Aktiv och jagar på i sann Vimes anda. Styr spelet och känns orädd. Blir därför rädd att jag är grundlurad men det får vara för tillfället.

@Empi: Läser denna som hyfsat god. Inte rödat ner sig iallafall och det lilla som har skrivits känns rimligt.

@Sidd : Inte jättemycket att komma med men har inte heller klantat till sig. Spelar lite lekfullt men har inte heller hjälpt byn ens det minsta när jag tänker efter.

@BiobunkerVII : Harvar runt och säger att det bara är Bio själv och Vimes som skriver men känns som att det är mycket ord och lite innehåll. Många småposter.

@fjodorsenuba : Skriver alldeles för lite. Ifall det skrivs så pass lite behövs det lite mer innehåll i det som kommer ut. Här vill jag se lite mer av basses anda med lite anklagelser och teorier om hur allt ligger till.

@RasmusL : Det kämpas ju iallafall på här! Har väl typ hela byn emot sig och är oerhört fladdrig.

@Basenanji : Har rivit på med anklagelser och mästerplaner om hur allt ligger till som bara är för dåligt underbyggda. Känslan när jag läser om Basse är att han drog lott om att dessa två är ulvarna och sedan väntade en dag och typ försökte samla bevis. Förstår inte riktigt vad tanken var med det.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Eftersom jag har Basse som rödast hade det varit konstigt att byta bara för att följa gruppen. Håller därför min röst kvar men kommer självfallet följa gruppens vilja när det väl är dags att trycka på knapparna.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Kommer senare idag åka iväg på läger under helgen och kommer därför delta mycket sparsamt imorron. Som tur är det en 48h runda även nästa så kommer komma igång igen på Söndag. Har bara telefonen innan dess men ska kika in och delta när jag kan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Eftersom jag har Basse som rödast hade det varit konstigt att byta bara för att följa gruppen
Det här är antingen ett ulvigt drag eller ett dåligt drag. Om du bombar mig för att du håller mig för mest misstänkt så skador du bara en bybo. Bättre att vi alla bybor bombar en och samma person.

@Vimes du ville inte att jag och Sidd skulle göra så här som Octa är inne på. Vad anser du om Octas agerande?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Snart ska jag träna, därefter fredagshäng! Jag röstar på Rasmus som är min mest misstänkta. Därefter håller jag Fjodor och Octagonal som röda.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det här är antingen ett ulvigt drag eller ett dåligt drag. Om du bombar mig för att du håller mig för mest misstänkt så skador du bara en bybo. Bättre att vi alla bybor bombar en och samma person.

@Vimes du ville inte att jag och Sidd skulle göra så här som Octa är inne på. Vad anser du om Octas agerande?
Jag tolkar det som att Octo inte ska byta röst, men att han ska hålla bombdiciplin. Att frifräsa med bomber är extremt obyboigt, det hoppas jag att alla förstår.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Det här är antingen ett ulvigt drag eller ett dåligt drag. Om du bombar mig för att du håller mig för mest misstänkt så skador du bara en bybo. Bättre att vi alla bybor bombar en och samma person.

@Vimes du ville inte att jag och Sidd skulle göra så här som Octa är inne på. Vad anser du om Octas agerande?
Nu tar vi det lite lugnt här. Jag har min röst på dig men skriver ju i meningen efter att jag tänker bomba likt gruppen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Man behöver alltså inte flytta sin röst till "Byns val". Jag tycker till och med att man inte ska göra det utan bara se det som ett vanligt spel, men med en tidigare deadline. D.v.s. först röstar vi om vem vi ska hänga som vanligt, sen böjer vi oss för majoritetens val när vi skickar våra bomber.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Du kanske har missat min analys av dig Rasmus? Här är den!
Det är främst i vilken ordning allt hände som jag fastnar vid. Hade du först lagt fram analysen och sedan sagt att det är därför jag väljer att lägga den här rösten hade det varit mycket rimligare. Nu blev det liksom i fel ordning. Först att här är ulvarna för att sedan hitta bevis som stämmer in på den gissningen. Det är lite av den känslan jag fick.
 
Top