Varulv BUNKERBOMBER R1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Så klart svårt att rösta i R1 och fjodde-drevet är väl sisådär även fast det är nåt märkligt bemötande mellan fjodor - Rasmus.

Är inte så förtjust i improviserande modern KAOSjazz Rasmus (sorry Basse om det nu är det som du tutar i Saxen).

Vill gärna att Rasmus spelar upp ett mer klargörande pianostycke tack!

Röst: @RasmusL
Jag vet inte vad du vill att jag ska klargöra, men ställ en fråga vetja så kanske jag svarar ;)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,652
Location
Oktoberlandet
Jag vet inte vad du vill att jag ska klargöra, men ställ en fråga vetja så kanske jag svarar ;)
Jag tror nog att du och jag kommer bara för att vi brusar tråden bli utbombade av övriga byn om vi brusar tråden med musiksnack.
Med det sagt så bangar jag inte en sån duell när du frågar😇

Varför verkar det som att du drar igång en så konstlad musikfråga som fjodde verkar låssas gräla om?

Vad har det med tex spelmekaniken att göra mer än brus?

(Min husgud är PaulMcCartney 🎶)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Vill också ha in Empi i spel. Med tanke på att du varit frånvarande första dagen kanske du kan se något utifrån som är intressant!!
Gillar inte inaktivitet så förstår om folk röstar där men är rädd att vi genom detta ger en gratis runda till ulvarna så vill nog lägga min röst på annat håll.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jag tror nog att du och jag kommer bara för att vi brusar tråden bli utbombade av övriga byn om vi brusar tråden med musiksnack.
Med det sagt så bangar jag inte en sån duell när du frågar😇

Varför verkar det som att du drar igång en så konstlad musikfråga som fjodde verkar låssas gräla om?

Vad har det med tex spelmekaniken att göra mer än brus?

(Min husgud är PaulMcCartney 🎶)
Mekaniksnacket är ju klart, jag vet inte vad mer som finns att prata om där. Hela r1 kommer bara vara "brus", allt som skrivits hintills är bara "brus", men det är vad vi har att jobba med.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
...och ja, det kanske leder till att vi blir utröstade, det är ju väldigt enkelt och bekvämt som bybo att chansa i r1 med dåligt rättfärdigad röst men jag tror inte att "sitta tyst" kommer att hjälpa oss något vidare så jag kommer att fortsätta brusa :)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tror det är lika bra att lägga in en röst ikväll för att möjligtvis ha tid att ändra sig imorron nu när vi har bestämt oss för att jobba med ett röstningssystem.
Basse börjar med att säga att han inte är superbra på spelupplägg likt detta för att senare samma runda hyfsat tvärsäkert slänga ur sig vilka ulvarna är. Mycket imponerande inlärningskurva jag inte är 100% såld på.
Ser fram emot analysen som ska komma imorgon men tills dess.

Röst: Basse
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Gillar inte inaktivitet så förstår om folk röstar där men är rädd att vi genom detta ger en gratis runda till ulvarna så vill nog lägga min röst på annat håll.
Jag håller med om resonemanget att ulvarna får en ”extra runda” om vi bombar en frånvarande, det är ju ett ickeval att väljanån som inte är här…

MEN

Om Empi är frånvarande i slutet av rundan och vi inte röstar ut honom kommer han ge sig själv 1t6 i skada och vips sitter vi med en skadad bybo.

Det är err ganska högt pris att betala för att inte bomba den frånvarande, jag tycker inte att det är värt det och kommer flytta min röst till @Empiricus innan 17.00 i morgon (deadline!) om han inte dyker upp.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hela r1 kommer bara vara "brus", allt som skrivits hintills är bara "brus", men det är vad vi har att jobba med.
Menar du på allvar att du tycker att allt som skrivs i r1 är lika irrelevant som att fråga efter folks favoritkompositörer?

Detta tycker jag låter märkligt och otroligt skumt. Min röst ligger bra där den ligger just nu.

(Beethoven)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Menar du på allvar att du tycker att allt som skrivs i r1 är lika irrelevant som att fråga efter folks favoritkompositörer?

Detta tycker jag låter märkligt och otroligt skumt. Min röst ligger bra där den ligger just nu.

(Beethoven)
Jag tycker inte att det är irrelevant att föra ett samtal, men föra samtal är allt vi kan göra. Och visst, jag kommer att fråga om folks misstankar och så men först vill jag etablera en dialog.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jag vill alltså bilda mig en uppfattning om hur fjodor spelar och reagerar. Allt som inte har direkt med snack om spelupplägg (vilket bara är snömos nu i och med att vi är klara med det) eller röd-grön-listningar faller väl inom definitionen av "brus" om jag tolkar Sidd rätt och jag tror att just bruset är viktigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,662
Min analys av Rasmus handlar om att han tillför lite konstruktivt spel, dialogen med Fjodor och att han brusar just nu.

Rasmus said:
Är det bara jag som tycker att det här upplägget låter fantastiskt utmanande/svårt!? Just det att vi aldrig får en öppen röstlängd som vi kan lita på är ju stökigt så antingen hittar vi någon mästerplan eller så är det helt och hållet traditionella skills utan röstanalys som gäller. Spännande!
(Jag har rödmarkerat för att visa på det ulviga: att prata om "hur svårt det är att spela" är en ulvstrategi jag känner igen. Man vill liksom ge sig själv carte blanche för att låta bli att spela, för det är ju så svårt. Jämför med hur Vimes och Impetigo snarare driver spelet mot lösningar. Vill du vinna som bybo Rasmus? Eller vill du att vi ska sitta här handlingsförlamade och inte göra något eftersom det är så svårt?

Sedan menar jag (just nu) att Fjodor nog gjorde bort sig med den här posten:

Fjodorsenuba said:
Är med på spåret att vi röstar och bombar tillsammans. Undvik att använda bautabomben låter också vettigt tills det är desperat.
Alternativt använder vi samtliga bautabomber runda 1 för att de inte ska finnas kvar?
Det är som Vimes har pekat ut, helt enkelt ulvigt att vilja ta bort bautabombsmöjligheten. Och vad händer efter denna "fadäs"? Jo Rasmus svarar med följande:

Rasmus said:
Hm. Ditt svar på angreppet mot dig är klart mer rödande än grunden till angreppet är jag rädd 😅
Lite så där lagom gulligt två ulvar emellan. Den retoriska finten från Rasmus här är ju faktiskt att destabilisera Vimes angrepp. Rasmus försöker helt enkelt släta över Fjodors miss, men försiktigt. Därefter börjar Rasmus brusa genom att snacka om musik. Det tycker jag är ordentligt rödande, för vad ska det leda till? Rasmus menar att att det ska skapa grund för dialog, men det är ju rejält knäppt att behöva hålla på i ett spel som går ut på att ha dialoger. Varför skulle Rasmus inte kunna fråga Fjodor skarpa frågor på en gång?

Nej, jag betraktar det helt enkelt som brus, som en ulvstrategi för att vinna tid. Jag kan också tänka mig att Rasmus, som är van vid att hamna i strålkastarljuset gärna räddar sin ulvpolare genom att offra sig själv.

Min röst ligger kvar på Fjodorsenuba, men jag är redo att byta till Rasmus om ni andra vill det hellre.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Från grön till röd i fallande ordning

Impetigo - vill få till ett samarbete, om du är ulv så har du gjort ett superduperjobb!
Vimes - börjar med en underlig post men ändrar sig när Genesis uppdaterar reglerna.
Octagonal - jobbar för att vara grön. Aktiv bybo.
Sidd - kanske lite mindre stökig än vanligt men känns grön.
Basenanji - förväntar mig mer ulvspel och mindre fokus på spelet, vad kan du säga om oss andra?
RasmusL - har ett osunt intresse för andras pianister och musiksmak.
BiobunkerVII - ovanligt passiv
Empiricus - frånvarande men varit på jour
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Nu kommer du med en bra analys @Basenanji .
Jag har inga problem med att bli bombad och utslagen, lite så jag känner mig köttvärlden och kan inte riktigt tänka alls.

Följer det generella rådet att rösta på den man ser som mest röd
Röst: @Empiricus
Kommer kolla in igen på eftermiddagen och hoppas på att jag fått ner febern så jag kan bidra mer till något.

Om ni orkar får ni gärna gräva mer i Biobunker och Empiricus. Har ju inget att gå på där :/
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,443
Alright. Deadline idag.

Den stora grejen den här rundan är förstås detta: @Impetigo är med 99,9 % säkerhet helgrön.

Det är väldigt osannolikt att en ulv skulle presentera en strategi som skulle utnyttja en instabilitet i spelupplägget för att nästan garantera en byboseger. Att Genesis går in och ändrar reglerna bekräftar ytterligare att Impetigos förslag inte var något märkligt ulvstunt, utan att det helt enkelt var en potentiell spelförstörare (till byns fördel alltså). Så, är alla med på detta? Impetigo är grön.

Först tänkte jag att @RasmusL också var det, för att jag fick för mig att han och Impetigo tog fram den här planen tillsammans. Men så var det ju inte ser jag nu. Rasmus är en härlig varulvsspelare som tar till alla till buds stående medel för att vinna - och han har aldrig tidigare backat från strategier som utnyttjar svagheter i spelupplägget. Men här är han lite oklar. Dels (1) hittar inte Rasmus själv den här strategin, trots att han är aktiv i spelets inledning, istället pratar han om att alla ska bomba samma. Och dels (2) svarar han väldigt vagt och försiktigt på Impetigos strategi. Kolla på det här inlägget:

Ja, det borde iaf kunna gröna typ halva fältet. Har inte räknat riktigt men två domedagaresom inte spelar i rakt gör ju att lite mindre än en bunkerbo åker ut men vi får info om vem som inte blev skjuten i ryggen. Imorgon ska jag räkna lite sannolikhet men det är nog inte helt osannolikt att det bara blir någon enstaka etta och bara ett ulvslag över 6 så om de faktiskt följer ordning så gamblar de lite men de kan faktiskt klara sig en runda och göra massiv skada om de har tur. Knepigt är ju att de kan ljuga om att ha tagit skada eller inte...
Varför så försiktig, Rasmus? Hade vi följt Impetigos plan med originalreglerna hade vi haft extremt goda chanser att plocka ut ulvar ganska direkt. Bautabomben gör alltså 2, 4, 6, 8, 10 eller 12 i skada. 50% chans att en ulv skulle avslöja sig direkt. Hade vi haft riktigt flax hade båda ulvarna avslöjat sig i R1. Inte konstigt att Genesis ändrade reglerna.

På tal om det. Nästa inlägg i tråden är Genesis regeländring. Den skrivs 06:12, knappt 6 timmar efter Rasmus inlägg ovan.

Det kanske inte var så att Rasmus hade tänkt att "räkna lite sannolikhet", utan istället skickade iväg ett PM till spelledaren om att spelet höll på att gå sönder?

Nå. Jag tycker att Rasmus är ett hetare case än Fjodor. Det är okaraktäristiskt av Rasmus att dels (1) inte se den här instabiliteten själv, och att dels (2) inte hoppa på tåget direkt när planen presenteras.

Röst: @RasmusL
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,652
Location
Oktoberlandet
generella rådet att rösta på den man ser som mest röd
Jag har jättesvårt att inte lacka på tex en inaktiv Xyas och röstar på denne om denne inte levererar nån hjälp i rundan.

Fattar dock inte ditt argument att Empi är röd då denne tydligt innan spel annonserat långt jobbpass nu vid start. Empi skriver en post att denne nu ska sätta igång efter nattjour så jag hoppas han levererar mer.

Då kommer din röst?

Märklig tajming Fjodde.
Tryck i dig mer alvedon&ipren sänk ngr redbull för byn - det är ju ändå fredag👍
 
Top