D&D Bullshit insta-kills

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Halvvägs genom en lång korridor flippar gravitationen 90 grader. Rakt fram är nu istället rätt ned i avgrunden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
En sån där "gå på rätt rutor så triggar du inte fällan"-grej, där en karta med lösningen hittas inne i annan del av dungen, gärna efter svåra strapatser. Det är bara det att lösningen är helt fel, redan på ruta 1 är en död.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det är inte magiskt eller egentligen ens särskilt farligt i sig (för de flesta varelser iaf) men luften i grottan innehåller metall-ätande microorganismer som inte överlever utanför grottan. All utrustning av metall, magisk eller ej, urholkas till sköra skal över en tid på något dygn.

Vill du vara snäll så är insidan av grottan roströd och rost-damm ligger över liken av tidigare äventyrare.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
En sån där "gå på rätt rutor så triggar du inte fällan"-grej, där en karta med lösningen hittas inne i annan del av dungen, gärna efter svåra strapatser. Det är bara det att lösningen är helt fel, redan på ruta 1 är en död.
Lösningen är såklart att ALLA personer måste gå på ALLA rutor i en viss ordning, om någon struntar i någon ruta så triggar de fällan och teleporteras ut i vakuum.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
De kommer fram till ett rum med en syraflod och en båt som rymmer två personer. Magi funkar inte i rummet. På deras sida finns ett stort kålhuvud, ett får och en fastkedjad varg. Om de av någon anledning får för sig att frakta någon av dessa saker i båten sjunker den ner i syran.
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
118
De hittar en grupp döda äventyrare. När de går därifrån så hänger det en ful, skitig trädocka i ena rollpersonens ryggsäck. Gör de sig av med dockan eller tappar bort den så kommer det tusentals dockor och har ihjäl dem. Den som bär dockan kan inte vila, äta eller dricka. När de lämnar tillbaka dockan till de tusen dockornas sal så dödas alla RP utom den som bär dockan till sin plats. Är dockan skadad så dödas alla RP.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Liknande som förut fast...

Dörren bakom försvinner och är istället en vägg. Framför dem är det tre dörrar. Väggen börjar röra sig för att krossa dem. Det går bara att gå genom en av dörrarna och den leder till ett liknande rum fast väggen går snabbare och snabbare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det finns en spak i dungen. Den är väldigt uppenbar. Den bara ber om att bli dragen i!

Om spaken INTE dras i så faller taket ner efter 1D6 timmar från det att RP gör entré i dungen, om de inte hunnit utrymma innan dess. Om någon drar i spaken sätts en ny timer på 1D6 timmar. Att dra i spaken har ingen uppenbar effekt för RP men det är ju uppenbart att du som spelare slår ett tärningsslag vilket nog kan dra igång lite oro inför att dra i den igen.

Det skulle också, appropå deck of many things, kunna vara en kortlek som ser ut som en DoMT men som bara har effekten ovan (sviterna i en vanlig kortlek kan numreras 1-4 för att få timangivelsen av kortdraget om du låter spelarna dra ett fysiskt kort).
Amazing! Bara… Bara amazing!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En dungeon som kommer ihåg hur mycket skada som man har orsak andra, och när man går ut ur den så får man samma skada själv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
En dungeon som kommer ihåg hur mycket skada som man har orsak andra, och när man går ut ur den så får man samma skada själv.
Fuck me, det vill jag ju berätta för dem! Sadistiskt! Älskar den!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
For the record är jag avundsjuk på dina spelare, jag hade älskat att spela såhär <3
Det är sjukt kul! När jag spelar är jag lätt värst, men jag brukar spela Clericen, hänga i mitten och fokusera på mina styrkor som är att bullshitta mig förbi saker genom nonsens.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Problemet med DnD5 är att det är "barnsäkert", ungefär som ett svenskt dagis.
Om ett barn blir skadat på ett svenskt dagis åker någon i fängelse.
Samma sak med DnD5: om en rollperson dör ska en WotC-designer få sparken för då är det något fel på reglerna. :)
Så känns det iallafall.

Enklast är att bara införa lite OSR-regler i DnD5: som att man dör av gift och sjukdom - men jag antar att det inte är så bra att ändra regler i en pågående kampanj.

Låt oss ta falluckor.
IRL, kliver man på en fallucka så ramlar man ner.

Men inte i DnD, där får man ett save för att undvika att ramla i.
Ta en titt på videon och förklara hur det skulle sett ut om någon klarade sitt save.
På något sätt har man kattreflexer och lyckas vrida sig och ta tag i kanten på falluckan.

I DnD är en fallucka en ruta på kartan, låt falluckan vara 3x3 rutor och den utlöses bara om man ställer sig på mittenrutan.
Motivera sedan varför man skulle få ett reflex/DEX-save för att nå en kant 150 cm bort.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Problemet med DnD5 är att det är "barnsäkert", ungefär som ett svenskt dagis.
Om ett barn blir skadat på ett svenskt dagis åker någon i fängelse.
Samma sak med DnD5: om en rollperson dör ska en WotC-designer få sparken för då är det något fel på reglerna. :)
Så känns det iallafall.

Enklast är att bara införa lite OSR-regler i DnD5: som att man dör av gift och sjukdom - men jag antar att det inte är så bra att ändra regler i en pågående kampanj.

Låt oss ta falluckor.
IRL, kliver man på en fallucka så ramlar man ner.

Men inte i DnD, där får man ett save för att undvika att ramla i.
Ta en titt på videon och förklara hur det skulle sett ut om någon klarade sitt save.
På något sätt har man kattreflexer och lyckas vrida sig och ta tag i kanten på falluckan.

I DnD är en fallucka en ruta på kartan, låt falluckan vara 3x3 rutor och den utlöses bara om man ställer sig på mittenrutan.
Motivera sedan varför man skulle få ett reflex/DEX-save för att nå en kant 150 cm bort.
Vi kör OSR. Det är instakills, level drain och högar med döda karaktärer. Men det är mindre döda karaktärer nu, så jag måste uppa mitt game!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tyckte om tanken på den uppenbara spaken.
D.v.s. en stor spak som det uppenbart är livsfarligt att dra i.
Tänk sedan ett rum med flera sådana spakar.
Tänk sedan att att rollpersonerna blir instängda och något sakta dödar rollpersonerna, som att rummet vattenfylls, eller den klassiska star wars-scenen där de hamnar i soprummet som sakta klämmer ihjäl rollpersonerna.
Säg åt spelarna att de nu har 10 minuter i realtid, starta en timer, att komma på hur de ska ta sig ut... och så har de spakarna som ingen vettig rollperson någonsin skulle dra i... :)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
En variant på rummet med dörrarna:

En dörr. Om de öppnar den och tittar in ser de ett rum med en dörr och sig själva bakifrån, tittandes in i dörröppningen.
Om de går in i rummet går personerna som de ser på ut genom den dörren. Bägge dörrarna leder enbart till den motsatta dörren.
Om de bestämmer sig för att inte gå in och stänger dörren befinner de sig ändå i rummet, som om de befunnit sig i rummet hela tiden (från och med att de tittade in).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Är detta gjort/för enkelt? En dörr, en korridor på andra sidan. En tryckplatta på andra sidan dörren som utlöser en fallucka (eller fallande sten, rum som fylls med giftgas eller vad det nu kan vara) på hitsidan. Den som står kvar på den "säkra" sidan och kollar golvet på andra sidan dörren med hjälp av en påle eller en goblin i ett snöre, drabbas av fällan. Den som bara går rakt igenom klarar sig (fast kanske inte kompisarna som går bakom).

Jag tänker att en kul bullshit instakill* ska ha ihjäl en rollperson snarare än ge en TPK, eller?

* För övrigt perfekt namn på en cyberpunkig rollperson.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Är detta gjort/för enkelt? En dörr, en korridor på andra sidan. En tryckplatta på andra sidan dörren som utlöser en fallucka (eller fallande sten, rum som fylls med giftgas eller vad det nu kan vara) på hitsidan. Den som står kvar på den "säkra" sidan och kollar golvet på andra sidan dörren med hjälp av en påle eller en goblin i ett snöre, drabbas av fällan. Den som bara går rakt igenom klarar sig (fast kanske inte kompisarna som går bakom).

Jag tänker att en kul bullshit instakill* ska ha ihjäl en rollperson snarare än ge en TPK, eller?

* För övrigt perfekt namn på en cyberpunkig rollperson.
Det är en klassiker! Men min grupp planerar för det. Det var en chock förra kampanjen när någon faktiska dog i en sådan.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
En lång tunnel som leder till en stor bastant metalldörr som är ordentligt förseglad.
Öppnar man den aldrig så lite så upptäcker man snabbt vad som finns på andra sidan, nämligen vatten. Massor med vatten.

Ett hav eller en djup sjö kanske, men hursomhelst en väldig massa vatten som nu forsar in i tunneln med stor kraft och dränker
de rollpersoner som inte blir krossade av vattenmassorna.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
En korridor men en öppning i golvet, där nere är det taggar. Hoppar man över så åker taggarna upp och spetsar den som hoppar.

Alternativt att taket sjunker ner och trycker ner den som hoppar.

Eller att ett galler på andra sidan faller ner så du inte kan hoppa över.
 
Top