D&D Bullshit insta-kills

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det blir ju mer en grott-gimmick som givetvis redan är gjord men: transport genom dungen sker med portaler, varje dörr är en portal, var en kommer är slumpat (kanske går det att komma tillbaka till redan besökta rum utan slump, typ Vildhjärta). Tabellen över rummen har ett resultat som skickar resenären till ett av de tråkigare planen, typ plane of ooze eller något annat gött. Men om de bara kommer att vända i dörren och strunta i dungen så är det ju svårare :) Kanske triggar bara portalerna när de rör sig mot utgången, så de kommer in men inte ut.

Hur som helst så är tanken att det ska verka rättvist, men det är det egentligen inte.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Så fort någon av dem försöker sova så ploppar en skuggdemon fram från ingenstans och anfaller.
Så småningom lär de kollapsa av sömnbrist....
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det här kanske är mer sadistiskt än roligt men:

Det är en helt vanlig och rättvis dunge som givetvis är lite magisk och så. Den innehåller schysst loot. Du håller koll på hur mycket grejer de tar med sig ut.

Saken är den att de som tar skatter med sig ut drabbas av dungens förbannelse och tappar en level per dag eller liknande. Grejen är att det inte är skatterna som bär förbannelsen så de kan inte känna magi från dem, det är dungen själv som gör det. För att slippa en långsam död måste grottan återfyllas med samma mängd pengar som dragits ur den, vill en vara extra elak ska det vara EXAKT lika mycket, varken mer eller mindre.

Kan säkert lösas med väldigt högnivå remove curse på något vis, har dålig koll där, men det bör ju då kosta mer än vad de teoretiskt kan tjäna på dungen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det här är en bokföringsmardröm, men: När en rör sig runt i dungen så lämnar en ett spår efter sig, typ en röd linje som ritas efter rp 1, en grön efter rp 2 osv eller liknande. Om linje av samma färg (och/eller motsatsfärger i färghjulet?) korsas så är det döden dö som gäller. Det gör det ju inte omöjligt att navigera grottan men med rätt layout kan det bli omöjligt att komma in i alla rum OCH ta sig ut helskinnad om de inte ska hacka sig ut (helt klart en möjlighet men tidskrävande). Teleport ritar en spikrak linje till utgången.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
RP angrips besinningslöst av identiska kloner av sig själva. Alla skada de ger klonerna tar de själva. Klonerna går in för att döda dem. Förlägg till ett slutet rum så att de inte kan fly.
Äsch, låt dem fly. Men de är ändå länkade till sina kloner. Kommer de undan börjar de ändå ta en massa skada efter ett tag. Enda sättet att undvika det är att hålla de självmordsbenägna klonerna vid liv.

//EvilSpook
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Vad tänker vi för förmågenivå på rollisarna? Kan de alla resa mellan olika plan, åkalla gudarnas direkta ingripande och liknande? Jag har ett gäng till men de går ganska lätt att komma runt om de har tillräckligt avancerad magi i sina händer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Liksom, den är bra. Men det är så mycket jobb för mig… Och de kommer lista ut att inte anfalla sig själva från Prince of Persia.
Alltså, du behöver ju inte ha några separata stats. Använd spelarnas egna formulär. Varje spelare slår en attack för sin RP mot sig själv, alla attacker går på samma KP (rollpersonens). Och om de försöker undvika att slåss blir de fortfarande huggna en gång varje runda..
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ett tomt rum med 4 dörrar, varje leder till ett tomt rum med en dörr färre även om de går tillbaka. Tills det inte är några dörrar kvar.
STULEN! Fuck me! Det är vackert! Jag älskar den! Sådan ondska!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Vad tänker vi för förmågenivå på rollisarna? Kan de alla resa mellan olika plan, åkalla gudarnas direkta ingripande och liknande? Jag har ett gäng till men de går ganska lätt att komma runt om de har tillräckligt avancerad magi i sina händer.
Bra fråga!

De är mellan nivå. Så de kan flyga lite, bli osynliga och kasta bra attackformler. Men de kan inte manipulera tid och rum lätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Alltså, du behöver ju inte ha några separata stats. Använd spelarnas egna formulär. Varje spelare slår en attack för sin RP mot sig själv, alla attacker går på samma KP (rollpersonens). Och om de försöker undvika att slåss blir de fortfarande huggna en gång varje runda..
Men jag måste få alla deras stats utan att verka shady…
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Men jag måste få alla deras stats utan att verka shady…
Nä, du säger bara åt dem att slå. "Varelsen som ser ut som en identisk kopia av dig angriper dig med ditt huvudvapen. Slå för att träffa mot din AC och berätta för mig om den träffar och vad den gör i skada".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Nä, du säger bara åt dem att slå. "Varelsen som ser ut som en identisk kopia av dig angriper dig med ditt huvudvapen. Slå för att träffa mot din AC och berätta för mig om den träffar och vad den gör i skada".
Men då avslöjar jag att det är dem. Det är för genomskinligt. Och ingen kommer slå direkt, de kommer göra bullshit. Och när bullshit händer behöver jag deras andra stats.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Bra fråga!

De är mellan nivå. Så de kan flyga lite, bli osynliga och kasta bra attackformler. Men de kan inte manipulera tid och rum lätt.
En superenkel grej då: ett vanligt rum med en ingång utan dörr, bara en dörrkarm. Bortom rummet går en korridor vidare så att det ser ut som att grottan fortsätter däråt men det är bara en återvändsgränd, kanske en blind-dörr i änden av den eller så. Någonstans i rummet finns ett titthål bakom vilken någon liten varelse sitter och lurar. När någon går in drar figuren i en spak och en jättemassiv port faller ner och blockerar den enda utgången. Väggarna är förstärkta med järn. Och jag menar då MASSIVT, hundratals ton järn som dimper ner och blockerar vägen tillbaka. Ingen magi, inget mysterie, bara instängd. Det går säkert att ta sig ut men det är/bör vara ett projekt av Hercules-karaktär.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
En hel dunge där marken är täckt av ett lager syra. Det går att ha förstärkta skor och magi och grejer som skyddar men det är inte den egentliga funktionen. Varje dag klockan 17:24 blir syran kraftigt strömförande och gör sådär jättemycket skada. Varje dag klockan 04:59 fryser den i en handvändning till is. Spelarna kan lätt klara det genom att klättra fram genom dungen men tanken är att de ska tro att det farliga med syran är att det just är syra.

EDIT: Och jag tänker att just sådana saker som sker "då och då" är en bra grej. Det är oförutsägbart första gången och sedan blir det något att förhålla sig till. Kanske är det för rättvist? Oavsett gillar jag personligen när det finns någon form av logik bakom :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
En hel dunge där marken är täckt av ett lager syra. Det går att ha förstärkta skor och magi och grejer som skyddar men det är inte den egentliga funktionen. Varje dag klockan 17:24 blir syran kraftigt strömförande och gör sådär jättemycket skada. Varje dag klockan 04:59 fryser den i en handvändning till is. Spelarna kan lätt klara det genom att klättra fram genom dungen men tanken är att de ska tro att det farliga med syran är att det just är syra.

EDIT: Och jag tänker att just sådana saker som sker "då och då" är en bra grej. Det är oförutsägbart första gången och sedan blir det något att förhålla sig till. Kanske är det för rättvist? Oavsett gillar jag personligen när det finns någon form av logik bakom :)
Älskar den!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Dungen är ett slott byggt på en enorm varelses ögonglob. Varelsen är helt stilla, men om något irriterande görs i källaren på sölottet (alla typer av elementskada gör tricket) så stängs ögat, dungen krossas och allt dör. Det är inte omöjligt att lista ut att så är fallet, slottet står på en enorm och mestadels vit och flack kulle (ingen iris/pupill dock inom de närmsta milen) men skulle någon ta ett satelitfoto skulle det bli uppenbart vad det handlar om.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det finns en spak i dungen. Den är väldigt uppenbar. Den bara ber om att bli dragen i!

Om spaken INTE dras i så faller taket ner efter 1D6 timmar från det att RP gör entré i dungen, om de inte hunnit utrymma innan dess. Om någon drar i spaken sätts en ny timer på 1D6 timmar. Att dra i spaken har ingen uppenbar effekt för RP men det är ju uppenbart att du som spelare slår ett tärningsslag vilket nog kan dra igång lite oro inför att dra i den igen.

Det skulle också, appropå deck of many things, kunna vara en kortlek som ser ut som en DoMT men som bara har effekten ovan (sviterna i en vanlig kortlek kan numreras 1-4 för att få timangivelsen av kortdraget om du låter spelarna dra ett fysiskt kort).
 
Top