D&D Bullshit insta-kills

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
15,290
Jag behöver fler. Jag vill ha skit som känns som grejerna i Dark Souls som bara dödar en för att lära en att faran finns, men det är D&D så istället för att spela om 5 minuter förlorar de en karaktär med 5 levlar. Jag vill specifikt inte ha saker man måste interagera med för att det orättvist ska döda en, det är för lätt att undivka. Tomb of Horrors var 44 år sedan och det måste vara värre nu. Spelarna är som resistent antibiotika och är immuna mot alla de klassiska bullshit insta-killsen. Jag behöver nya bullshit insta-kills!
 

Arrikir

Warrior
Joined
14 Jan 2019
Messages
203
Location
Uppsala
Drakborgen har ju "Förföljande skugga" som tar död på en om man rullar fel på tärningen. Kan ju vara en obehaglig build-up med en skugga som kommer och tar död på en.

Alternativt göra som i Doctor Who med köttätande skuggor, när du plötsligt får mer än en skugga vet du att du är dödsdömd...

Vill man gå till mytologi kan man ha mantel som bränner upp den som bär den, som i Medea. Ingen save, man brinner upp
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
15,290
Drakborgen har ju "Förföljande skugga" som tar död på en om man rullar fel på tärningen. Kan ju vara en obehaglig build-up med en skugga som kommer och tar död på en.

Alternativt göra som i Doctor Who med köttätande skuggor, när du plötsligt får mer än en skugga vet du att du är dödsdömd...
Det är inte dåligt… Jag lägger in den. Men det känns fortfarande inte illa nog…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
Ett rum. I mitten av rummet står en kista. Kistan är en helt vanlig, ofarlig skattkista. Rummet är en mimic.

(Edit: Eller för att verkligen lura in spelarna, låt kistan ha en fälla på sig. Men den fällan går att utlösa med en pinne eller något. )
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
8,659
Location
Stockholm
En labyrint som sakta förändras. Preassure plates gör väggarna till speglar. Någonstans i labyrinten finns en basilisk.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
15,290
Ett rum. I mitten av rummet står en kista. Kistan är en helt vanlig, ofarlig skattkista. Rummet är en mimic.

(Edit: Eller för att verkligen lura in spelarna, låt kistan ha en fälla på sig. Men den fällan går att utlösa med en pinne eller något. )
Den är bra men jag har redan gjort den. Fast jag gjorde ett rum som var en mimic och alla saker i rummet var också mimicar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
En smal stenbro sträcker sig över en en djup klyfta. Botten av klyftan är täckt av skrovliga, vassa klipper som stigger upp som taggar. Bron är bara en fot bred, och att gå över den är lite av en balansakt i det konstanta vinddraget. När någon är halvvägs över brön börjar marken skaka när draken som legat och sovit på botten sträcker upp sitt huvud, täckt av skrovliga horn, grus och dam rasar i drivor. Draken öppnar käften och slukar den som är ute på bron i en enda tugga.

Om personen var fastknuten vid en annan person med ett rep så dras den andra personen med ner i klyftan när draken lägger sig ner, och krossas mellan drakens kropp och klippväggarna.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
15,290
En smal stenbro sträcker sig över en en djup klyfta. Botten av klyftan är täckt av skrovliga, vassa klipper som stigger upp som taggar. Bron är bara en fot bred, och att gå över den är lite av en balansakt i det konstanta vinddraget. När någon är halvvägs över brön börjar marken skaka när draken som legat och sovit på botten sträcker upp sitt huvud, täckt av skrovliga horn, grus och dam rasar i drivor. Draken öppnar käften och slukar den som är ute på bron i en enda tugga.

Om personen var fastknuten vid en annan person med ett rep så dras den andra personen med ner i klyftan när draken lägger sig ner, och krossas mellan drakens kropp och klippväggarna.
Jag har redan gjort versioner av den här en massa gånger. Det behöver vara ondare och mer bullshit.

En gång gjorde jag den här med ett troll som bröt ryggen på folk. Sedan var alla helarna i närheten onda skurkar som utnyttjade det. Så karaktären blev infekterad med en sjukdom som dödade gruppen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
Ett rum är överväxt av mögel. Att ens glänta på dörren svirvlar upp mängder av sporrer och den närmast dörren faller genast död till marken, med svampar som poppar ut ur mun, öron och ögon.

Alla andra har också blivit täckta av sporer, så om någon äter eller dricker mat eller vatten de bar på vid tillfället kommer de dö på samma sätt. Även om de hittar ny mat kommer de dö på samma sätt när de äter den om de inte har kunnat tvätta av sig ordentligt först.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
2,124
Location
Stockholm
Nivå 20 mördarlodisar. Vad än spelarna kommer på har de redan överlevt det tidigare
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
15,290
Ett rum är överväxt av mögel. Att ens glänta på dörren svirvlar upp mängder av sporrer och den närmast dörren faller genast död till marken, med svampar som poppar ut ur mun, öron och ögon.
Det här var första rummet i dungeonen jag kör just nu…

Alla andra har också blivit täckta av sporer, så om någon äter eller dricker mat eller vatten de bar på vid tillfället kommer de dö på samma sätt. Även om de hittar ny mat kommer de dö på samma sätt när de äter den om de inte har kunnat tvätta av sig ordentligt först.
…Men det här är en ny nivå av ondska som jag inte tänkt på!!! :D Jag ÄLSKAR DETTA. Det går i dungeonen! :devilish:
 

Arrikir

Warrior
Joined
14 Jan 2019
Messages
203
Location
Uppsala
Man kan göra något vanligt till en "Demon core" typ en skattkista eller dörr som står på glänt. När locket eller dörren slår igen når den kritisk massa och alla i rummet tar en dödlig dos strålning.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
15,290
Man kan göra något vanligt till en "Demon core" typ en skattkista eller dörr som står på glänt. När locket eller dörren slår igen når den kritisk massa och alla i rummet tar en dödlig dos strålning.
Jaaaaa!!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,987
Location
Ludvika
Problemet är att de är för smarta. De skulle inte dra från en vanlig Deck of many things, de har redan blivit brända.
Men om de inte vet att de drar ett kort?

Jag ser framför mig en elak illusionsmagiker (eller typ en imp eller älva) som masker sig själv och kortleken till andra saker.

En RP ska dra upp en matranson från sin ruggsäck? Bam! Plötsligt är ryggsäcken en flinande älva, och matransonen är ett kort. Håll upp en kortlek till spelaren och låt dem dra sin undergång!

RP sträcker sig efter ett dörrhandtag? Bam! Flinande älva och dra ett kort!

En spindel landar i ansiktet på RP. De börjar slå efter den för att få bort den. Bam! Flinande älva, dra ett kort.
 

Übereil

Hero
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,787
Location
Örebro
I en korridor så hoppar det runt en kanin. Om de försöker gå förbi den så kastar den finger of death at will, för att det är the chosen bunny of Bhaal. Den har så klart legandary saves och ac femtioelva.

Kaninen hoppar så klart runt, så om de står stilla en längre tid så kan den råka springa på spelarna spontant. Och den kan råka sitta i en inbuktning för en kruka så man inte ser den innan man är brevid den. Eller bakom en staty. Är det för mjäkigt så teleporterar den också alternativt att den är osynlig i mörker.

Edit: Jag verkar komma ihåg Finger of Death fel (jag hade bestämt för mig att man dog om man hade under 100 hp och fick FoD kastad på sig). Det kaninen borde kasta är disintegrate, eftersom man förvandlas till damm om man reduceras till 0 hitpoints av Disintegrate.

Übereil
 
Last edited:
Top