Nekromanti brudar

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: nollor & nördar

Fantastiskt text!
Som du säger, författaren är inte helt seriös, men han har som sagt en poäng.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Vad är det för fel på nördar? De är trevliga, bildade, intelligenta, oftast väluppfostrade, jättegulliga och har fantasi nog att bli gudar i sängen. /images/icons/blush.gif

Bara tur för mig att alla mina kvinnliga bekanta inte upptäckt det än. /images/icons/smile.gif

Nej, men ärligt talat tror jag att många tjejer aldrig ser rollspel som ett alternativ att pyssla med. Inga av deras tjejkompisar spelar ju. har ni exempelvis tänkt på att finns det en rollspelande tjej i en bekantskapskrets så finns det ofta flera?

Då har helt plötsligt rollspel blivit något man kan hålla på med. Jamen, Pia gör det ju....
Sedan är det väl tyvärr så att fler killar än tjejer har en hobby över huvudtaget.

Vavva - rollspelsnörd and proud of it
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nördar
a, luktar illa
b, har inte det minsta sinne för mode
c, är antingen abnormt överviktiga eller magra som spikar, och har inte alls några coola muskler
d, har mängder med finnar, oftast tandställning, och ser inte ALLS ut som Brad Pitt
e, är rumors to the contrary inte alls mer "känsliga" eller "förstående" än muskelknuttarna och festprissarna; ta EN titt på mängden av halvnakna bystdrottningar som dominerar deras samling av serietidningar, eller kvinnosynen i skräckfilmerna en genomsnittlig nörd älskar, eller...
f, har självkänsla som en säck rutten potatis, och det märks
g, framförallt, är inte värd en enda statuspoäng i det o-så-viktiga spelet om vilken tjej som är Coolast i Klassen.

När såväl nördar som deras klasskamrater växer upp förändras allt det där (nördgrabbars beteende är bara en olycklig variant på hur de flesta tonårsgrabbar är, vilket bevisas av att tjejer i den åldern stenhårt satsar på äldre, mer mogna och sansade killar), men i de mest formativa åren för rollspelare, högstadium-gymnasium, är den desperata statusjakten igång, och på köttmarknaden ligger nördarna lågt.

En rollspelande tjej jag känner sade någon gång att i den åldern de flesta killar börjar rollspela är de flesta tjejer _damer_, och mycket seriösa; att sitta och låtsas vara något annat är Över Deras Värdighet. Äldre tjejer, däremot, har redan "bevisat" att de är vuxna kvinnor, och har alls inte samma hang-ups. Därför, resonerade hon, börjar tjejer i genomsnitt rollspela senare än killar. Det stämmer med mina erfarenheter, så länge man konstaterar att det är statistiska skillnader och inga absoluta värden.

(Off Topic: Påminner mig om en diskussion på ett helt annat forum, där en kille gnällde över att "alla" tjejer bara pratar om hur de vill ha känsliga och emotionella och förstående killar, men sedan siktar in sig på muskulösa fotomodeller i alla fall. Givetvis svarar en tjej att "alla" killar bara snackar om att de vill ha intelligenta tjejer som man kan prata med, men sedan siktar de in sig på hjärnlösa bimbos med stora rattar i alla fall.

Då ingrep en tredje person - och jag tror det var en tjej - och påpekade att istället för att bråka borde killar med EQ och tjejer med IQ slå sig ihop, och tillsammans avla fram en ras av intellektuella giganter. Under tiden kan beefcakes och bimbos bara umgås med varandra, och resultatet blir då givetvis en ras av snygga lättmanipulerade idioter - som sedan våra intellektuellt överlägsna ättlingar av bägge könen kan FÖRSLAVA! Ge dem deras gym och modemagasin, och de kommer inte ens märka det! Muahahahaha! Nördmorlockerna regerar! ;-)

Nightowl, alls icke stolt över sin ex-nördighet, men inte särskilt skamsen heller (inte mitt fel, mer än min diabetes eller min dragning till folk av bägge könen)

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: nollor & nördar

<I>En fruktansvärt cynisk redogörelser för fenomenet "brudar" och rollspel finns här:
http://www.rpg.net/news+reviews/columns/acksep97.html (_mer_ cynisk än min ursprungliga åsikt, men kom ihåg att han inte är 100% seriös; bli inte arg på en gång, han har en poäng).</I>

Han kan inte vara seriös. Jag hoppas verkligen inte att han är seriös. Han *får* inte vara seriös.
Men det är klart, han är ju amerikan. /images/icons/tongue.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: nollor & nördar

<I>Ja. I likhet med andra ord som börjar på "n", är det ämnat som nedsättande</I>

Som, till exempel, Nigthowl?

Jag kan inte tycka att ordet "nörd" är enbart nedsättande. För att ett ord ska vara helt och hållet nedsättande, får det inte ha någon betydelse utöver skällsordets, för om det har det, så kommer det alltid att finnas någon som stämmer in på den betydelsen, och som *inte* tycker att det är enbart negativt. Visst är "nörd" negativt laddat, men bara för att majoriteten av världens svensktalande befolkning anser att epitetet "nörd" är något man bör undvika. Det är inte som "kukskalle", som saknar all övrig betydelse utom att vara just ett skällsord. Eftersom det faktiskt finns folk som stämmer in på definitionen av nörd (d.v.s. folk vars intressen lutar mer åt tärningar, pappersbitar och bildskärmar än åt konstgräsplaner och läderbollar), och till och med de som tycker *om* att göra det (däribland jag, faktiskt), så är nörd inte ett rent skällsord.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dnalor har rätt...

Sant - Dnalor har en poäng. I stand corrected. I mitt sammanhang var det enbart de negativa konnotationerna jag tänkte på. Att nördar (kom ihåg att jag säger jag varit en) har andra positiva drag har inget med nördighet att göra.

Och det var långt otäckare skällsord än mitt nick jag tänkte på¨. :-(

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: nollor & nördar

De flesta av "ack!s" kolumner var lika ilskna och cyniska. Några av hans poänger - till exempel att det sämsta sättet att sälja något till barn är att försöka göra något för barn, eftersom barn hatar att betraktas som barnsliga, att man ser ned på dem - är dock antagligen seriöst menade.

För övrigt var det en jefla tur du satte en smiley längst bak på ditt sista yttrande, för jag vet inte riktigt varför det är OK att ha fördomar om just jänkare men inte om annat...

Nightowl, något mindre cynisk

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
En nördälskares försvarsplädering

Nördar
a, luktar illa


Ingen jag har träffat intimare *ser förvånad ut*

b, har inte det minsta sinne för mode

Sant. ganska avslappnande och skönt faktiskt. Då känner inte jag att jag heller behöver bry mig så mycket.

c, är antingen abnormt överviktiga eller magra som spikar, och har inte alls några coola muskler

Muskler är inte coolt. Muskler är ett bevis på att man hellre byggt sin kropp än sitt intellekt. Ytterst avtändande imho.

d, har mängder med finnar, oftast tandställning, och ser inte ALLS ut som Brad Pitt

Finnarna försvinner med tiden och de 18-20-åriga nördarna saknar dem helt.

e, är rumors to the contrary inte alls mer "känsliga" eller "förstående" än muskelknuttarna och festprissarna; ta EN titt på mängden av halvnakna bystdrottningar som dominerar deras samling av serietidningar, eller kvinnosynen i skräckfilmerna en genomsnittlig nörd älskar, eller...

Nej, men har oftast inte ego nog att vara riktigt kräkiga. Jag menar, har en nörd väl fått en flickvän behandlar han henne som guld, även om hon är nörd själv. Dessutom skullde du bli chockad om du visste hur många "nedvärderande" posters av halvnakna karlar en tonårstjej har på väggen eller på hårddisken.

f, har självkänsla som en säck rutten potatis, och det märks

Japp, man slipper att han strular med ens bästis, dumpar en för blondinen i klassen intill, och nämnde jag att kass självkänsla får honom att anstränga sig mer /images/icons/wink.gif
Dessutom byggs självförtroendet upp ordentligt av att få sin första flickvän.

g, framförallt, är inte värd en enda statuspoäng i det o-så-viktiga spelet om vilken tjej som är Coolast i Klassen.

Nej, så länge vi antar att alla tjejer över tolv bryr sig om sånt. En hel drös med tjejer tappar det tänkandet redan på högstadiet. Dessutom kan tjejen i fråga skryta om hur gullig och underbar han är mot henne så är plötsligt en hel del förlåtet. Går hon steget längre och öser guld över honom på, hrm, andra fronter, kan de andra till och med bli avundsjuka. (Been there, done that /images/icons/smile.gif)

Att vara nörd ser jag som en subkultur, på samma sätt som att vara svartrockare, indie eller kickare.
Jag håller definitivt inte med om att alla nördar vill bli hippa. Jag ser med ett aldrig sinande förakt på de långa, rika, välklädda modeblondinerna på S:t Petriskolan i Malmö. Skulle inte ens vilja röra vid dem med tång.
Men sedan är jag ju som en vän påpekade en gång, en brainfucker.

Nightowl, alls icke stolt över sin ex-nördighet, men inte särskilt skamsen heller (inte mitt fel, mer än min diabetes eller min dragning till folk av bägge könen)

Med rätta, för varför skämmas? Vad du var är en del av vad du är. Precis som diabetes eller bisexualitet tycker inte jag att detta att vara nörd är något som går över. Även om du förändras lite grann hänger i alla fall grundvärderingarna kvar.

Maria - som trivs med både sin nördighet och sin bisexualitet
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Fan... jag vill också vara bi! [nt]

/images/icons/cool.gif

-Gaxar, vars flickvän är det...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Fack-idiot

Jag hörde nånstans en översättning av ordet "nörd" till "fack-idiot" vilket inte verkar vara den gängse uppfattningen här. Personligen föredrar jag den tolkningen framför den som diskuteras här, som snarare liknar min definition av "tönt".
För övrigt så var vi alla töntar som barn...

... och jag är övertygad om att alla egentligen är bi-sexuella.

Ond - stolt nörd
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: nollor & nördar (OT)

"För övrigt var det en jefla tur du satte en smiley längst bak på ditt sista yttrande, för jag vet inte riktigt varför det är OK att ha fördomar om just jänkare men inte om annat..."

De har ju iof valt Buch till president så lite fördomar måste vara ok...

ond
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: En nördälskares försvarsplädering

En till punkt på <B>Nightowl</B>s lista...
h) Och går omkring med en stor pärm under.
...och bums så blir det en lista över Magic-spelare.

18-20-åriga nördarna saknar dem helt.
Nope. De (+jag?) börjar precis få dem eftersom de är efter i utvecklingen. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som kommer ihåg SM i Magic på LinCon -98. Snacka om att det luktade illa
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: En nördälskares försvarsplädering (OT)

SM i magic luktar aldrig speciellt gott, men det har nog mer med mängden konventare att göra. Att man stinker på konvent betyder ju inte att man stinker till vardags.

Magicsalen stank för övrigt på Lincon -00 också.... och på alla Sydcon jag har gästat. Har lyckats missa magicspelarnas tillhåll på BSK än så länge.

En stor mängd tonårskillar på samma ställe boendes i sovsäck och med flera meter till närmaste dusch, samt ingen att duscha för, luktar alltid illa. Varesig det nu är magicSM eller hockeyläger.

Dessutom är lite lukt inte helt oangenämt /images/icons/smile.gif Pojkar är bäst efter att ha lajvat nåt dygn. (ännu ett skäl att gilla rollspelsnördar)

Vavva - som funderar på att börja lajva igen
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Smärre protest...

Muskler är ett bevis på att man hellre byggt sin kropp än sitt intellekt.

Det finns väl inget som säger att man måste göra antingen eller? Jag tror inte folk betraktar mig som dum i huvudet och jag sysslar sedan ett gäng år tillbaka med både styrketräning och kampsport. Jag har inte märkt någon intellektuell försämring i takt med att musklerna har vuxit. Vilket ju förstås skulle kunna bero på att jag blivit för dum för att märka det.../images/icons/smile.gif
Hursomhaver, min poäng var/är att muskler inte direkt konkurrerar med hjärnan om utrymmet.

Melius frangi quam flecti
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"Sedan är det väl tyvärr så att fler killar än tjejer har en hobby över huvudtaget"

Frågan är...Hur många av dagens ungdomar har hobbys överhuvudtaget????

Knappt någon......
Dagens unga människor gör inget´vettigt...Dom kanske på sin höjd träffas och fikar...Sen snackar dom bara om hur fulla dom ska bli i helgen eller hur fulla dom blev helgen innan.....

Det är ju Tragiskt ta mig fan......../images/icons/mad.gif

"X-ray delta one, this is mission control: roger your two zero one three."
2001: A Space Oddyssey

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A> <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by NecTech on 2001-02-12 13:57.</EM></FONT></P>
 
Top