Nekromanti brudar

Aze of Fire

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
4
Location
Kungsbacka
vaför är det så få brudar som spelar rollspel.
det måste vara nått som lockar killar men inte brudar nu e frågan vad ?

nenalacz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"vaför är det så få brudar som spelar rollspel.
det måste vara nått som lockar killar men inte brudar nu e frågan vad ?"


Fel forum!

Men om jag får gissa på ett svar (innan jag eller någon annan flyttar tråden) så skulle jag tippa på attityden som tydligast syns i att kvinnor kallas "brudar".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ett tips.

(Detta är inte ett direkt svar på frågan. Bara ett tips.)

Jag tycker att du ska ta dig en titt på Rollspels forumet. Detta ämne har nämligen diskuterats där. Man kan väl då säga att detta inlägg ligger lite fel. Men det är lugnt... om du vill blossa liv i diskussionen igen så kan ju alltid någon snäll moderator flytta inlägget dit. Eller så fortsäter det här, men då lite fel placerat.

Förövrigt så är detta lite av mysterium faktiskt. Eller så är det vi killar som inte förstår oss på tjejerna.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Mycket riktigt så ligger det här inlägget i fel forum. Skickar det till rollspelsforumet. Det finns redan en diskussion att undersöka där, men vem vet, någon kanske har något nytt att komma med?

/Azagthoth
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: En rolig histora på mins jag om NT kanske OT

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Förövrigt så är detta lite av mysterium faktiskt. Eller så är det vi killar som inte förstår oss på tjejerna.<p><hr></blockquote><p>EN man vandrar på en sand strand och tittar ut mot havet när han ser en flaska flyta i land.
Flaskan är en gammal flaska täckt med korral och annat försiktig öppnar han den och en tjockt rökmolns strömmar ut ur flaskan och tar form av en mäktig krigare som säger med bas röst.
[color:green] Jag är anden i flaskan du har tre önsningar</font color=green>
Mannen tänker hårt och säger
[color:blue]Min första önskning så vill jag bli evigt ung</font color=blue>
Anden blåser lite luft mot honom och säger
[color:green]DU kommer leva tills du själv väljer att dö eller tills våldsamheter dödar dig</font color=green>
Mannen funderar och säger sen.
[color:blue]Min andra önskan är att bli jordens rikaste människa</font color=blue>
Anden plockar upp en sten och kastar iväg den mot staden och säger sen.
[color:green] När du kommer hem så kommer du ha vunnit 1 milljon på statliga lotteriet och en finans man kommer att besöka dig han hans aktie tips kommer göra dig till värdens rikaste mäniska</font color=green>
Mannen tänker hårt vad ska han önska sig till sin tredje önskan så säger han.
[color:blue]Nu vet jag jag är rädd för att flyga och livrädd för att åka båt så min tredje önskan är att du ska bygga en bro över atlanten så jag kan köra bil dit.</font color=blue>
Nu så spanar anden ut över havet och gillar inte riktigt avstånden coh de matematiska beräckningar han gör över havs djup och matrial kostnader ( hans matrial kostnader ) och säger sen
[color:green]Jag är ledsen en sådan bro överstiger minförmåga du får önska dig något annat</font color=green>
Mannen ser lite besviken ut och tänker väldigt hårt vad vill han ha om han inte får bron så säger han
[color:blue]Jag vill att du förklarar för mig HUR kvinnor tänker</font color=blue>
Anden tänker efter och säger sen
[color:green]Vill du ha två vägbana eller eller fyra på din atlanten bro ?</font color=green>

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Troligen är det därför att rollspelshobbyn är tyvärr rätt så "grabbig" och ansedd som lite barnslig bland icke insatta.
Det går dock att ändra på... bästa sättet är att bjuda in lite fler brudar/flickor/tjejer till rollspels mötena. Det är bara att höra sig för. Jag vet att det finns mängder med tjejer som gladeligen skulle vilja få pröva på. Jag fick nyligen med min flickvän i min egenhändigt gjorda fantasy-kampanj... hon gjorde en god nybörjarinsats... hennes svar på varför hon inte börjat med rollspel innan var att hon trodde att det verkade grabbigt och att ingen hade frågat henne innan...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Jag har försökt övertala min flickvän i typ 2 år nu.. utan resultat. Om jag rakade av mig mitt skägg så skulle hon spela.. . så man får väl lov att göra det då.. :gremsmile:.. näee.. allvarligt, är det nån som har nåt bra tips, kanske iofs kan vänta tills LOTR-filmen kommer så kanske hon kan bli lite inspirerad... kvinnfolk.. ja..

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Dessa Ljuvliga

I bland undrar jag om det kanske är för få killar som faktiskt försöker få med tjejer OCH anstränger sig när de gör det. Själv har jag introducerat sex personer till rollspel och hälften av dem är tjejer - en av dem är intresserad av att fortsätta spela när hon får lite mer tid (t. ex. när exjobbet är klart), en spelar med och spelleder mig och en både spelar och bor med mig - så personligen känner jag ju inte igen mig i ''problemen'' med tjejer.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Öhhhh.....Jag tycker det är rätt mycket....
Ibland måste jag säga ifrån.....Men det är väl mer undantag än regel vad jag fattat....

När jag tänker efter så är jag omringad av ett helt harem med brudar som vill spela......Vilken tur jag har....Muhahahahahha

"Jag gillar tjejer men inte dom andra grejerna"
En vän

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
[påbörja ultracyniskt försök till humor]
Den främsta anledningen till att tjejer åtminstone i de lägre åldrarna (säger han som snart är 30)inte vill spela rollspel är förstås _rollspelarna_. Jag menar, vad gör det för en tjejs cred (jävligt viktigt i den åldern) om hon ses tillsammans med den sortens killar som brukar spela rollspel? När hon kunde synas tillsammans med partylejonet Pelle eller Stefan the Stud, han med toppbetyg i jympa och sjysst häck?
[slut på ultracyniskt försök till humor]

Mer seriöst har vi just haft en mega-diskussion i ämnet; leta, läs och lär...


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Fjollor" vete fasen, jag vet många förnuftiga tjejer som också anser att rollspelare är nördar... med rätt. _Jag_ var en klar nörd när jag började rollspela, likaså många av mina bekanta.

Att rollspelare inte behöver vara det är en annan sak - förenklad verklighet är tyvärr alltför vanligt, och har långt mer beklagliga effekter än att det är färre tjejer än killar som spelar rollspel.


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Den var en klar fullträff, hatten [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som verkligen gillade den historien
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: nollor & nördar

Ja. I likhet med andra ord som börjar på "n", är det ämnat som nedsättande. Betyder inte att nördar kan ha andra, positiva egenskaper, men just _nördighet_ är inte positivt i sig.

Många hävdar med bestämdhet att det på något sätt står i motsättning till desperata försök att vara "cool" och att nördar på det sättet skulle vara mer ödmjuka och förnuftiga än "innefolket", men undertecknad, och de flesta nördar jag känner, skulle gett valfri njure för att vara "inne". Vi kunde bara inte, och var klyftiga nog satsa på andra grejer istället. Grejer som vi var _bra_ på.

I samband med det kan påpekas att det ofta påstås att nördar skulle vara mer mentalt begåvade än det sk. innefolket. Icke nödvändigtvis fallet. Vi råkar bara tycka andra saker är kul än att spela ishockey etc., ofta kopplat till mindre kroppskrafter. Det man sysslar med blir man bra på.

För det mesta är nördighet något man mognar ifrån, i likhet med den desperata jakten på erkännande från sina likar (jo, vuxna människor jagar också efter status, men inte på det speciella desperata sätt som ungar i lägre tonåren). Mitt senare liv har ofta pågått i kretsar som bestått av 75+% tjejer, och mina vänner har därvid fått mig att ana att det är _värre_ för en tjej i samma situation. På något sätt finns det acceptabla tillflykter för en kille som är impopulär. Rollspel var en sådan för undertecknad; scouterna var en innan jag började spela rollspel. I de miljöerna jagade man status på annat sätt, om det nu skedde.
Det kan vara svårare för tjejer.

En fruktansvärt cynisk redogörelser för fenomenet "brudar" och rollspel finns här:
http://www.rpg.net/news+reviews/columns/acksep97.html
(_mer_ cynisk än min ursprungliga åsikt, men kom ihåg att han inte är 100% seriös; bli inte arg på en gång, han har en poäng).

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: nollor & nördar

Nejnej... Att vara _WHaLe_ är mycket positivt!

Det enda som kan vara, som möjligtvis skulle kunna vara bättre, är ju MIG! ;-D

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 
Top