BRP revival?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag tänker att det finns ett antal BRP-iga drag som utmärker ett regelverk som just BRP. Drag som ger BRP sin identitet som system. Dessa är, typ:
-Rollpersoner har färdigheter som man slår under eller lika med för att lyckas med handlingar.
-Färdighetsvärdena ökar genom att färdigheterna används.
-Inga förmågor som är låsta till klasser, alla kan lära sig allt.
-De sju klassiska grundegenskaperna
-Grundegenskaperna avgör saker som KP
-Motståndstabellen.
-Man kan avvärja fiendeanfall genom att slå för att parera.
-Pansar eller dylikt minskar skadan man tar emot från attacker.

Ju fler BRP-drag ett spel delar, desto mer BRP är spelet. För min del räcker det nog att ett spel har två av dragen för att vara en BRP-variant, fast det första draget är ett absolut måste.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Min definition av BRP är:
  • Det finns färdigheter
  • Du slår under ditt FV för att lyckas
Men jag är nog motsatsen till BRP-puritan.
Jag har ingen definition av BRP. Jag lutar mig mot Chaosiums. Som ju ändå uppfann det och anser sig äga innehållet :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har kikat igenom recensionerna på DTRPG. Tyvärr är de kritiska recensionerna betydligt mer detaljerade och konkreta, vilket gör dem trovärdiga.
Ja, det var ju mitt intryck också. Det var några beska men till synes välmotiverade invändningar. Men det är ju inte självklart att recensenterna har rätt eller att de är representativa. Och så undrar jag: är det här en upplaga som snart följs av en ny? Jag kan ha missförstått det.
 
Last edited:

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Hmm... med alla resurser som finns för BRP, med wikis och programering och eventuellt också med stöd från AI (kanske, och med tanke på BRPs notiriska "lättmoddathet", kan jag inte låta bli att tycka att det borde gå att sätta ihop någon form av webbaserat verktyg där man kan gå in och helt enkelt sätta ihop sin egen BRP-motor baserat på ett antal val.

Typ att du väljer "T20 eller T100?", "Pendragonslag Ja/Nej?", "Motståndstabell Ja/Nej", "Färdighestlista Fantasy/Modern/SciFi/Custom?", "Vapentabeller Fatansy/Modern/SciFi/Custom?", etc. Självfallet med möjlighet att gå in och punkteditera oavsett om man väljer custom eller inte.

Sen kan man bara exportera sin egen BRP-variant och få ett automatiskt genererat karaktärsblad.
Det är inte ens särskilt avancerad teknik. Det är ett gammalt hederligt beslutsträd. Riktig GOFAI (good old-fashioned AI).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Erratat för nya BRP är ordentligt.

 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Erratat för nya BRP är ordentligt.

Jag tror att de har sagt att de ska uppdatera pdfen från feedback ett par vändor innan dom trycker boken. Jag kommer förmodligen köpa den i tryck när den kommer, för det verkar vara en fantastisk verktygslåda. Min enda kritik är kanske att det känns märkligt att ta $24 för en okorrad pdf.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Tveksamt om Chaosium prioriterar det. De vill bara snabbt få ut en upplaga utan OGL. Utan hela WotC-debaclet hade detta aldrig hänt.
Förmodligen inte. Det verkar dock ha gått väldigt snabbt med tanke på erratans omfattning.

Jag tror att de har sagt att de ska uppdatera pdfen från feedback ett par vändor innan dom trycker boken. Jag kommer förmodligen köpa den i tryck när den kommer, för det verkar vara en fantastisk verktygslåda. Min enda kritik är kanske att det känns märkligt att ta $24 för en okorrad pdf.
Har samma fundering. Undrar vad det är jag betalar för. Och hur länge den upplagan man köper är relevant. Säljer den hyfsat (fullt möjligt), så kan den snabbt ersättas av en mer genomarbetad uppdatering.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Har samma fundering. Undrar vad det är jag betalar för. Och hur länge den upplagan man köper är relevant. Säljer den hyfsat (fullt möjligt), så kan den snabbt ersättas av en mer genomarbetad uppdatering.
Köper du pdfen så får du alla uppdateringar av den gratis, så du kommer att ha den färdiga versionen till slut. Men ändå för dyrt för en pdf tycker jag.
Köper du pdfen i chaosiums webshop får du en rabattkod som du kan använda till den tryckta boken när den kommer. Men jag kommer nog vänta på den oavsett, jag har den förra BRP-boken och det ska inte vara några dramatiska regeländringar, som jag har förstått det.
 
Top