BRP revival?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Vad handlar besvärjelserna om? Överväldigande strid. Vad handlar rollpersonernas kompetenser om? Överväldigande strid. Vad blir man bättre på när man levlar? Strid. Vad beskriver man hos monster? Hur de slåss. Vad handlar hela regelsystemet om? Strid.
Jag har svårt att hänga med i diskussions vändningar. Vilket spel syftar du på?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
MODERERING

Ta en funderare innan du skrivet ett inlägg:

Handlar det om BRP -> Fortsätt skriva!

Handlar det om huruvida OSR är fokuserat på strid, eller något annat som inte är BRP -> Skriv i en annan tråd!

Ha en bra dag!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,003
Location
Ett häxkräl
Räkna sidor i stridssystemet är knappast det relevanta.

Vad handlar besvärjelserna om? Överväldigande strid. Vad handlar rollpersonernas kompetenser om? Överväldigande strid. Vad blir man bättre på när man levlar? Strid. Vad beskriver man hos monster? Hur de slåss. Vad handlar hela regelsystemet om? Strid.

Jag tänker om att man vill syssla med annat än strid, vore det bra om systemet stödde det? På det vis som BRP gör genom att ha en mer eller mindre heltäckande uppsättning färdigheter för de förväntade aktiviteterna.

Men det är inte riktigt on-topic här, så jag lämnar det.
Men jag har ju berättat för dig att spelet stöder en utforskande spelstil!? Och domänspel? Hallå?

Vidare: en stor andel av besvärjelserna handlar inte om strid, eller kan användas både i och utanför strid.

Vidare: man får mycket mer XP för guldet än för monstren.

Pratar du om något annat än OSR? Eller är du faktaresistent?

Oavsett, jag ska cirkulera nu. Den som faktiskt vill veta något om OSR kan med fördel lyssna på den gamla svenska podden Viskningar från kryptan. Den är till åren, men håller än. Utmärkt på alla sätt!

EDIT: postade just efter moderingen. Ska släppa detta nu.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,180
Jag likställer i alla fall OSR med BRP, om någon pratar om "old school" i det här landet så är det svårt att inte tänka BRP.
Dels för att det för många (det flesta?) av oss är vad vi är nostalgiska över (DoD, Mutant), dels för att det är rätt bra på "naturalistiskt" äventyrande (man blir sällan gudalikt mäktig i BRP, skador är ofta obehagliga och något att bry sig om på mer än bara omedelbar sikt, och man lutar sig hela tiden på sina färdigheter som man aldrig helt kan lita på).
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Hmm... med alla resurser som finns för BRP, med wikis och programering och eventuellt också med stöd från AI (kanske, och med tanke på BRPs notiriska "lättmoddathet", kan jag inte låta bli att tycka att det borde gå att sätta ihop någon form av webbaserat verktyg där man kan gå in och helt enkelt sätta ihop sin egen BRP-motor baserat på ett antal val.

Typ att du väljer "T20 eller T100?", "Pendragonslag Ja/Nej?", "Motståndstabell Ja/Nej", "Färdighestlista Fantasy/Modern/SciFi/Custom?", "Vapentabeller Fatansy/Modern/SciFi/Custom?", etc. Självfallet med möjlighet att gå in och punkteditera oavsett om man väljer custom eller inte.

Sen kan man bara exportera sin egen BRP-variant och få ett automatiskt genererat karaktärsblad. Allting automatiskt skyddad under nån slags OGL/CC-licens och redo att användas privat eller i ett komersiellt spel.

DET tror jag hade kunnat göra BRP riktigt hett.

[Edit; Finns det ingen lärare som har en elev som behöver ett specialarbete?]
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,180
Typ att du väljer "T20 eller T100?", "Pendragonslag Ja/Nej?", "Motståndstabell Ja/Nej", "Färdighestlista Fantasy/Modern/SciFi/Custom?", "Vapentabeller Fatansy/Modern/SciFi/Custom?", självfallet med möjlighet att gå in och punkteditera oavsett om man väljer custom eller inte.
Som noterats är till och med magisystemen väldigt plug-in. Mythras är uttryckligt kring det. Så de kunde vara ytterligare en inställning i den här lösningen.

Och driver du det med AI kan du till och med få kustomiserad AI-konst i produkten! :)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,042
Ser att ”pendragonslag” nämns ovan, en term jag sett ibland - men fortfarande inte vet vad den betyder. Kan någon förklara? Eller är det bara ”slå högt under eller lika med” som avses?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
MODERERING

Har flyttat några inlägg om plott i Ä-spels DoD till egen tråd.

Vi kan väl alla hjälpas åt att hålla linjen i tråden?

BRP. Varför är den motorn så aktuell just nu?

Tackar på förhand


/Magnus
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,003
Location
Ett häxkräl
Ser att ”pendragonslag” nämns ovan, en term jag sett ibland - men fortfarande inte vet vad den betyder. Kan någon förklara? Eller är det bara ”slå högt under eller lika med” som avses?
Kort svar: ja.

Lång svar: slå d20 mot värde. 20 är fummel, om du inte har 20+, då är det crit. Slå över är misslyckat. Slå exakt på värdet är crit, och räknas som 20. Slå under är lyckat. Vid motsatt slag vinner den som slog under sitt värde och högst. Om jag har 3 och slå 2, och du har 19 och slår 1, vinner jag. Om bägge slår lika blir det oavgjort. Om jag slår 3 och du 19 i fallet i föregående mening, fick alltså bägge 20 och det blev lika.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
BRP är mekaniskt transparent och därmed både skapligt intuitivt och hackvänligt. Med tärningspölar t ex har jag inte en aning om hur sannolikheter utvecklar sig.
Det här håller jag verkligen med om. BRPs stora styrka är att det är en verktygslåda. Att det inte är designat och strömlinjeformat för ett visst typ av spel utan lämnar mycket i spelgruppens händer. Det är det demokratiska regelsystemet!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Inte hetare än det varit de senaste decenierna, tycker jag? BRP har alltid legat och tuffat på i sitt eget tempo med hjältarnas tid, kopparhavets hjältar, CoC, Warhammer Fantasy och Warhammer 40K (som i och för sig är tungt moddade, men i grunden BRP i min mening).
WFRP skulle jag inte kalla BRP, och definitivt inte WHFB eller WH40K.
Likheten mellan WFRP och BRP är väl ungefär att det finns färdigheter man slår en T100 mot, och sen tog det stopp. För figurspelsreglerna så kan jag inte se några influenser av BRP.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,180
Ser att ”pendragonslag” nämns ovan, en term jag sett ibland - men fortfarande inte vet vad den betyder. Kan någon förklara? Eller är det bara ”slå högt under eller lika med” som avses?
Ja, men de inbegriper då också en form av opposed rolls som BRP inte brukar vara så bra på - i Pendragon vinner den som slår högst men samtidigt under sitt färdighetsvärde. Det innebär att man får en mycket välbehövlig tiebreaker. Man slipper helt den där välkända attack/parad-pingisen.

Expert Nova löser motsvarande sak med storleken på deltat (alltså med hur mycket differens man lyckas).

I bägge fallen funkar det nog bäst med T20, skulle jag tro.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
WFRP skulle jag inte kalla BRP, och definitivt inte WHFB eller WH40K.
Likheten mellan WFRP och BRP är väl ungefär att det finns färdigheter man slår en T100 mot, och sen tog det stopp. För figurspelsreglerna så kan jag inte se några influenser av BRP.
WFRP 1E var en - ganska hafsigt och klantigt konstruerad - hybrid mellan BRP och Warhammer Fantasy Battle 2E: s, mycket riktigt helt orelaterade, system. Varken 2E eller 4E har riktigt frigjort sig från det arvet och dras fortfarande med buggar, fr a att man har alldeles för dåliga värden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,180
WFRP skulle jag inte kalla BRP, och definitivt inte WHFB eller WH40K.
Likheten mellan WFRP och BRP är väl ungefär att det finns färdigheter man slår en T100 mot, och sen tog det stopp.
Symbaroum är litet samma sak - man kan se hur det är en BRP-kusin (grundsystemet i Symbaroum är absolut strålande, men sedan lastas ett tungt och inte vidare balanserat Feats-system på det).

Men för långt bort för att riktigt kunna kallas BRP fortfarande, även om släktskapet syns.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Ja, men de inbegriper då också en form av opposed rolls som BRP inte brukar vara så bra på - i Pendragon vinner den som slår högst men samtidigt under sitt färdighetsvärde. Det innebär att man får en mycket välbehövlig tiebreaker. Man slipper helt den där välkända attack/parad-pingisen.

Expert Nova löser motsvarande sak med storleken på deltat (alltså med hur mycket differens man lyckas).

I bägge fallen funkar det nog bäst med T20, skulle jag tro.
Pendragonslag med T100 funkar finfint. Då kan man köra med crits på dubbletter också. Skillnaden på gott och ont är att det blir betydligt mer ovanligt med exakt oavgjort mellan två slag (det är ju oftare man slår exakt samma värde på två T20 än på två T100).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
WFRP skulle jag inte kalla BRP, och definitivt inte WHFB eller WH40K.
Likheten mellan WFRP och BRP är väl ungefär att det finns färdigheter man slår en T100 mot, och sen tog det stopp. För figurspelsreglerna så kan jag inte se några influenser av BRP.
Eftersom det här är en rollspelstråd pratar jag endast om rollspelen här, inte om figurspelen. WH40K rollspel så som dark heresy och Imperium Maledictum. För mig är det uppenbart att reglerna är BRP rakt igenom med lite moddar här och var och lite ändrade namn, i synnerhet nu i senare utgåvor. Och i synnerhet 40K-varianterna. WFRP har alltid haft lite mer prylar tillagda som man behöver se igenom.

Men absolut, det beror säker på vad man lägger in i definitionen av BRP och hur mycket man får modda en sak innan det blir något annat. Dök ju upp för ett tag sen nån som tyckte att det endast är BRP om man kör de faktiska grund-BRPreglerna rakt av och att alla former av modifiation gör att det inte är BRP längre.

Men i så fall är BRP knappast hett oavsett hur man vrider och vänder på det, och har aldrig varit det ;)

Men ska vi börja gräla om definitionen av BRP bör det nog vara en tråd i sig =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,180
Men absolut, det beror säker på vad man lägger in i definitionen av BRP och hur mycket man får modda en sak innan det blir något annat. Dök ju upp för ett tag sen nån som tyckte att det endast är BRP om man kör de faktiska grund-BRPreglerna rakt av och att alla former av modifiation gör att det inte är BRP längre.
Det som gör mig mest tveksam i WH-fallen är level/career path-systemen (finns det senare i alla WHFRP-utgåvor, eller bara den jag sett?).

De är främmande fåglar i BRP.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Det som gör mig mest tveksam i WH-fallen är level/career path-systemen (finns det senare i alla WHFRP-utgåvor, eller bara den jag sett?).

De är främmande fåglar i BRP.
Ja, de finns i alla. Det är nog väldigt svårt att argumentera för att WFRP är BRP. Man få i princip kasta ut hela begreppet och ersätta det med nya grejer. WFRP är WFB som rollspel. Det är ursprunget och syftet. Detta har sedan byggts ut. Att båda använder procent räcker inte. Grundmekaniken är helt annorlunda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Det som gör mig mest tveksam i WH-fallen är level/career path-systemen (finns det senare i alla WHFRP-utgåvor, eller bara den jag sett?).

De är främmande fåglar i BRP.
De flesta BRP-spel jag kollat på har haft nån form av yrken eller klasser. Sure, Warhammer är en smula mer rigid i karaktärsutvecklingen än andra BRP-spel, men det är inte direkt en särskilt långtgående mod av grunden.

Grundmekaniken är helt annorlunda.
Inte egentligen. Jag slår för att träffa, du slår för att parera, jag slår för skada, du drar av din rustning (och toughness, förvisso) från skadan, är det någon skada kvar rycker dina wounds (kroppspoäng).

Typ samma system rakt igenom.
 
Top