BRP revival?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Jag läste precis senaste RQ och tyckte det var sjukt bra stöd i systemet för grisodlar culture gaming.
Det här är det som RQ gör riktigt bra - man ”grundar” rollpersonerna i vardagen, så att de magiska och episka sakerna sedan avviker tydligare. Våra rollpersoner odlar får (inte grisar), men de odlar numera magiska får som är avkomma till den stora stormbaggen uppe på Åskberget, och som inte behöver försvaras bara mot grannklanen (spott!) utan även mot kaosmonster.

DoD-äventyr börjar med att en mystisk främling på ett värdshus säljer en skattkarta till er. RQ-äventyr börjar med att någon eller något bråkar med era får och kossor.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
En intressant detalj är att BRP Universal Game Engine, som jag ännu inte har skaffat, har fått så blandade omdömen av kunderna - se https://www.drivethrurpg.com/m/product/431991

Jag blir inte riktigt klok på hur bra produkten är (jag vet att en del kundrecensioner kan vara helt irrelevanta). Funkar det att utgå ifrån ett system som är settinglöst? I grunden tycker jag att BRP är ett bra regelsystem, men det är ett i mängden. Jag tycker också att många av äventyren skulle kunna skrivas betydligt mer effektivt. Vi har ju diskuterat MUA här på forumet, men det är bara ett många möjliga BRP-exempel som ser ut på ungefär samma sätt.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det här är det som RQ gör riktigt bra - man ”grundar” rollpersonerna i vardagen, så att de magiska och episka sakerna sedan avviker tydligare. Våra rollpersoner odlar får (inte grisar), men de odlar numera magiska får som är avkomma till den stora stormbaggen uppe på Åskberget, och som inte behöver försvaras bara mot grannklanen (spott!) utan även mot kaosmonster.

DoD-äventyr börjar med att en mystisk främling på ett värdshus säljer en skattkarta till er. RQ-äventyr börjar med att någon eller något bråkar med era får och kossor.
Har RQ något system för levels? Alltså något i stil med det som finns i Dungeons & Dragons.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
I grunden tycker jag att BRP är ett bra regelsystem, men det är ett i mängden. Jag tycker också att många av äventyren skulle kunna skrivas betydligt mer effektivt. Vi har ju diskuterat MUA här på forumet, men det är bara ett många möjliga exempel.
Ska man hitta problem med BRP, är mängden rules overhead onekligen en av dem. Det tar mycket utrymme att lista en komplett karaktär, för att inte tala om åtta individuellt olika orcher eller något. Jag tror att jag får något härjat i blicken när jag ser ett RQ-äventyr där ett uppslag är tillägnat skelett 1-24, vardera individuell beskrivet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Har RQ något system för levels? Alltså något i stil med det som finns i Dungeons & Dragons.
Nej.

Däremot finns det religiös-magiska positioner man kan uppnå, och särskilt förr i tiden talade man ibland om att ett äventyr var till för "Rune-level adventurers", vilket inte betydde att de hade någon speciell level eller något sådant, utan att de hade lyckats nå mer magiskt kvalificerande poster som gav dem tillgång till en bättre typ av magi.

En rollperson kan börja som shaman-lärling till exempel, och kommer då att få ett stort hopp uppåt i magi när man väl genomgått sin shaman-initiering (som man inte är riktigt redo för i början).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Ska man hitta problem med BRP, är mängden rules overhead onekligen en av dem. Det tar mycket utrymme att lista en komplett karaktär, för att inte tala om åtta individuellt olika orcher eller något. Jag tror att jag får något härjat i blicken när jag ser ett RQ-äventyr där ett uppslag är tillägnat skelett 1-24, vardera individuell beskrivet.
Just det tycker jag är ett exempel på att åtminstone RQ inte är OSR, som jag uppfattar som mer minimalistiskt och effektivt. Det hade förstås räckt med ett standardskelett med kanske ett par möjligheter för variation.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,181
Men apropå advancement har en av rollpersonerna numera 126% (!) i Farming (!!). Och pumpar en närmast absurd mängd runmagi (14 Rune Points för den som undrar) i plöjningsmagi varje år.

De tog sig en lång funderare en gång när de kunde välja mellan att få en magisk plog och ett magiskt svärd.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Sant. Jag höjde verkligen på ögonbrynen när senaste RuneQuest, en bjässe på 450 sidor, inte innehöll någon SL-vägledning whatsoever.
Jag har lärt mig av andras misstag -- därför lade jag in ett kort kapitel med SL-tips i den betydligt tunnare boken Expert Nova 2.0, och svenska Runequest från Eloso kommer definitivt att ta upp ämnet i ett särskilt kapitel. :cool:
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
En intressant detalj är att BRP Universal Game Engine, som jag ännu inte har skaffat, har fått så blandade omdömen av kunderna - se https://www.drivethrurpg.com/m/product/431991

Jag blir inte riktigt klok på hur bra produkten är (jag vet att en del kundrecensioner kan vara helt irrelevanta). Funkar det att utgå ifrån ett system som är settinglöst? I grunden tycker jag att BRP är ett bra regelsystem, men det är ett i mängden. Jag tycker också att många av äventyren skulle kunna skrivas betydligt mer effektivt. Vi har ju diskuterat MUA här på forumet, men det är bara ett många möjliga exempel.
Jag skulle nog inte rekommendera den nya boken av Chaosium som ett första inhopp i BRP. Reglerna är inte uppdaterade sedan evigheter tillbaka.

Tänk på BGB - Big Gold Book - som ett uppslagsverk, med många av de ursprungliga mekanikerna samlade i en enda bok. Den är kul och praktiskt att ha som referens, men missar BRP:s förändringar de senaste 20 åren (och inte på det där sättet som back-to-basics kan leverera).

Kolla istället på varianterna som finns i Delta Green, OpenQuest och Mythras Imperative. Enklare, smartare, billigare och mer uppdaterade. De svenska varianterna står sig också bra i konkurrensen, men de är inte genrefria tyvärr. Utom Comae Engine så klart ; )
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag skulle nog inte rekommendera den nya boken av Chaosium som ett första inhopp i BRP. Reglerna är inte uppdaterade sedan evigheter tillbaka.

Tänk på BGB - Big Gold Book - som ett uppslagsverk, med många av de ursprungliga mekanikerna samlade i en enda bok. Den är kul och praktiskt att ha som referens, men missar BRP:s förändringar de senaste 20 åren (och inte på det där sättet som back-to-basics kan leverera).

Kolla istället på varianterna som finns i Delta Green, OpenQuest och Mythras Imperative. Enklare, smartare, billigare och mer uppdaterade. De svenska varianterna står sig också bra i konkurrensen, men de är inte genrefria tyvärr. Utom Comae Engine så klart ; )
Finns det något BRP-spel som på riktigt ger stöd för att skapa scenarion och kampanjer? Då menar jag alltså inte två vaga uppslag som går igenom rälsat och sandbox, utan mer specifikt vad det innebär att vara äventyrare, utredare eller hemlig agent i just det här spelet - och specifikt vilka faror, problem eller mysterier RP förväntas ta sig an. Helst vill jag också ha något om dramaturgi, konflikter, antagonister och avslut i aktuell genre. Det går att ringa in ganska mycket på ett tydligt och användbart sätt om man bara anstränger sig lite. Jag har inte sett detta riktigt väl genomfört i något av de BRP-spel jag har läst och/eller spelat.

Rättvist eller ej - jag jämför med Mouseguard RPG, som jag tycker löser ovanstående galant. Men det är ju också ett spel som är skrivet utifrån en helt annan premiss. Luke Crane, som har skrivit spelet, är en av mina förebilder.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Finns det något BRP-spel som på riktigt ger stöd för att skapa scenarion och kampanjer? Då menar jag alltså inte två vaga uppslag som går igenom rälsat och sandbox, utan mer specifikt vad det innebär att vara äventyrare, utredare eller hemlig agent i just det här spelet - och specifikt vilka faror, problem eller mysterier RP förväntas ta sig an. Helst vill jag också ha något om dramaturgi, konflikter, antagonister och avslut i aktuell genre. Det går att ringa in ganska mycket på ett tydligt och användbart sätt om man bara anstränger sig lite. Jag har inte sett detta riktigt väl genomfört i något av de BRP-spel jag har läst och spelat.
Expert Partisan kommer att avhandla dessa saker. Jag jobbar på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Finns det något BRP-spel som på riktigt ger stöd för att skapa scenarion och kampanjer? Då menar jag alltså inte två vaga uppslag som går igenom rälsat och sandbox, utan mer specifikt vad det innebär att vara äventyrare, utredare eller hemlig agent i just det här spelet - och specifikt vilka faror, problem eller mysterier RP förväntas ta sig an. Helst vill jag också ha något om dramaturgi, konflikter, antagonister och avslut i aktuell genre. Det går att ringa in ganska mycket på ett tydligt och användbart sätt om man bara anstränger sig lite. Jag har inte sett detta riktigt väl genomfört i något av de BRP-spel jag har läst och/eller spelat.

Rättvist eller ej - jag jämför med Mouseguard RPG, som jag tycker löser ovanstående galant. Men det är ju också ett spel som är skrivet utifrån en helt annan premiss. Luke Crane, som har skrivit spelet, är en av mina förebilder.
BRP eller ej*, men både Hjältarnas Tid och Kopparhavets hjältar ger stöd för detta.

*Anledningen till min tvekan är att BRP-puritaner naturligvis hade diskvalificerat spelen då man bland annat inte slår grundegenskaper med 3T6. Och en del annat.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
BRP eller ej*, men både Hjältarnas Tid och Kopparhavets hjältar ger stöd för detta.

*Anledningen till min tvekan är att BRP-puritaner naturligvis hade diskvalificerat spelen då man bland annat inte slår grundegenskaper med 3T6. Och en del annat.
Visst är Järn något liknande? Det är ett spel jag har. Där tycker jag att scenarion eller om det var kampanjer eller både och hanterades utmärkt. Kändes direkt kul och enkelt att hitta på saker själv. Hade glömt att det faktiskt är en sorts BRP-spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Visst är Järn något liknande? Det är ett spel jag har. Där tycker jag att scenarion eller om det var kampanjer eller både och hanterades utmärkt. Kändes direkt kul och enkelt att hitta på saker själv. Hade glömt att det faktiskt är en sorts BRP-spel.
Järn är ännu tydligare här, tycker jag. HT/KH är lite mer "trad" och därmed öppnare i sitt fokus. Järn är lite snävare. Men ja, absolut.

Och på samma tema har du även The Troubleshooters som är fjärde syskonet i familjen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Järn är ännu tydligare här, tycker jag. HT/KH är lite mer "trad" och därmed öppnare i sitt fokus. Järn är lite snävare. Men ja, absolut.

Och på samma tema har du även The Troubleshooters som är fjärde syskonet i familjen.
Just det ja. Hade helt glömt att det också är en sorts BRP. Troubleshooters är i mina ögon helt suveränt, bland annat när det gäller scenarioskapande. Samtidigt har jag inte riktigt hittat något spel - BRP eller annat - som verkligen till fullo ger det stöd för äventyr och kampanjer som jag vill ha. Möjligen kommer Luke Cranes spel närmst. Burning Wheels är oerhört coolt i hur det stödjer spelande.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,116
Location
Göteborg
En intressant detalj är att BRP Universal Game Engine, som jag ännu inte har skaffat, har fått så blandade omdömen av kunderna - se https://www.drivethrurpg.com/m/product/431991

Jag blir inte riktigt klok på hur bra produkten är (jag vet att en del kundrecensioner kan vara helt irrelevanta). Funkar det att utgå ifrån ett system som är settinglöst? I grunden tycker jag att BRP är ett bra regelsystem, men det är ett i mängden. Jag tycker också att många av äventyren skulle kunna skrivas betydligt mer effektivt. Vi har ju diskuterat MUA här på forumet, men det är bara ett många möjliga exempel.
Jag har kikat igenom recensionerna på DTRPG. Tyvärr är de kritiska recensionerna betydligt mer detaljerade och konkreta, vilket gör dem trovärdiga.
 
Top