De flesta BRP-spel jag kollat på har haft nån form av yrken eller klasser. Sure, Warhammer är en smula mer rigid i karaktärsutvecklingen än andra BRP-spel, men det är inte direkt en särskilt långtgående mod av grunden.
Inte egentligen. Jag slår för att träffa, du slår för att parera, jag slår för skada, du drar av din rustning (och toughness, förvisso) från skadan, är det någon skada kvar rycker dina wounds (kroppspoäng).
Typ samma system rakt igenom.
Typ inte alls samma system rakt igenom. Visst, det finns en del likheter, men det gäller ju mängder av andra rollspel också som inte har ett dugg med BRP att göra.
Det är som att hävda att alla katter är hundar - de har ju fyra ben, päls, och äter mat bägge två! Massor av likheter, så de måste vara samma sak. ..... Fast det är ju lika fel som att hävda att WFRP är en variant av BRP.
Det finns en del mycket grundläggande skillnader mellan WFRP och BRP. (Jag är mest bekant med 1e av WFRP så det är den utgåvan jag utgår från.)
Systemet med career-paths är centralt för utvecklingen av rollpersoner i WFRP, men finns inte alls i BRP.
En central del i BRP är att det främst är färdighetsbaserat där rollpersonen främst blir bättre genom att bli skickligare i olika färdigheter.
WFRP har inte färdighetsvärden du kan förbättra, utan antingen har du en färdighet eller så har du den inte.
I BRP så beräknas dina kroppspoäng baserat på dina övriga grundegenskaper. Icke så i WFRP.
Skalan för grundegenskaper är helt olika mellan spelen.
Med mera. Skillnaderna är fler än likheterna, och likheterna är ytliga och kommer mest från att bägge två är rollspel.