Undrar vilket spel som var först med det? RQ1 och RQ2 och Basic Roleplaying har 3d6.
RQ3 är den tidigaste BRP-varianten jag sett som har 2D6+6 i SIZ (och INT, för den delen). Jag
tror det var här det började?
En av de litet konstiga sakerna är också hur STY och STO är så frikopplade från varandra.
Ja, det kan lätt leda till tämligen bisarra rollpersoner. Jag brukar husregla att en människa eller alv inte kan ha mer än 6 i skillnad mellan de två (12 för en dvärg), om så är fallet får man får flytta poäng från det högre värdet till det lägre tills de ligger inom räckhåll.
Vill bara flika in att om man betraktar STO som längd
Detta tycker jag var ett stort feltänk hos tidiga BRP-spel som DoD, eftersom SIZ/STO är grundläggande för kroppspoäng och skadebonus är det rimligare att det enbart är ett mått på massa och inte kroppslängd.
Det här en intressant iakttagelse tycker jag. BRP fansen hånar ibland DnDs HP för att de är ”orealistiska” (”har din gubbe mer kroppspoäng än en elefant, hö, hö”), men kroppspoängen i BRP blir lika orealistiska när STO sticker iväg.
HP i D&D är mycket mer abstrakta än i BRP, där de representerar ren stryktålighet. I D&D gestaltar de stridsskicklighet, uthållighet, erfarenhet, så att ett slag som fäller en level 1-fighter bara blir en skråma på en level 6, eftersom denne duckar, parerar, håller avståndet bättre eller what have you.
RuneQuest 6/Mythras är så himla bra där, och modifierar effekten av parad utifrån anfallande vapens storlek (inklusive naturliga vapen) gentemot det försvarande vapnets
Tycker RQ3, DoD etc hanterar det bra, där sköldar bara tar bort en bestämd mängd skada och överskjutande går förbi och drabbar den som parerar. Så trollets klubba kanske gör 25 poäng i skada, din sköld tar bort 12 men 13 poäng går förbi och krossar dig ändå. Bättre att hoppa åt sidan. Fast det kan man ju inte i DoD...
Men ja, BRP-strid mot djur har alltid känts lite avigt för mig. Om du slåss mot en tiger, inte fan står ni och har en slagväxling som en boxningsmatch liksom? Tigern gör ett språng, försöker välta dig, brotta ner dig, osv. Det känns som BRP lätt ramlar in i en strids-simulering som passar bäst till ett gäng mänskliga kombattanter som bankar på varann med enhands närstridsvapen typ svärd. Vilket väl är vad det oftast är byggt för, och ganska abstraherat även för detta. HT/KHs teknik för stora djur är en trevlig innovation här - själv hade jag väl gett tigrar, gripar, mfl icke-traditionella* kombattanter lite special-attacker för att göra dem annorlunda att slåss med.
BRP var ju baserat på SCA-fighting, som är en tämligen formaliserad och begränsad kampsport. Jag tycker ändå det funkar som en rätt bra simulering. Sedan så introducerade ju RQ3 "knockback", där man kan försöka övervinna motståndarens DEX+SIZ med sitt eget STR+SIZ. Djur som vargar, tigrar gör detta med fördel och har tämligen lätt att knocka en människa pg av deras höga värden i dessa egenskaper.
Någon sorts sekundär egenskap tror jag är snyggast.
Jag tror min favoritvariant är Harnmaster, där du har längd i tum och vikt i lbs, och vikten ger en justering på Strength beroende på hur mycket den avviker från mänskligt medelvärde. Sedan har du även "frame", om du har lätt kroppsbyggnad får du lägre vikt och därmed lägre STR, men bonus till Agility, eller tvärtom om du är massiv.