[BRP] Hur fasen skalar man Storlek?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
En av de litet konstiga sakerna är också hur STY och STO är så frikopplade från varandra. Även om folk kan vara olika starka för sin storlek finns det en hög nivå av korrelation här. På ett vis gillar jag hur FATE bara har Physique som täcker bägge delarna och som används för att lyfta, tackla och brottas, men det innebär samtidigt att man måste hitta ett annat sätt att skala upp stora monster på.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Sant, det förstör symmetrin lite!

OT, men man frågar sig nästan om spannet 3-18 bara är tokigt för STO - borde människor kanske ha 2T6+6 i alla grundegenskaper? 3-4 i INT, STY, FYS, etc låter alla nästan som sjukdomstillstånd, eller något som passar en svartnisse etc. 3-18 känns hursomhelst som ett väldigt vitt spann för människor, om man vill ha med svartnissar etc som fiender. Men jag lutar nästan åt att 3T6 är såpass kul ur spelighetsperspektiv att man kan strunta i dessa eventuella problem.
3d6 funkar bra i gammel-DnD och OSR, där grundegenskaperna inte är så viktiga, men suger i BRP, där grundegenskaperna är viktiga. I OSR kan det vara kul med lyteskomik, men mindre så i BRP. I Pendragon finns det tex två sorters rollfigurer: de med bra grundegenskaper och de döda.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag har inte funderat på det, men detsamma gäller väl säkerligen monster i DoD? Dvs en 200-tons blåval på 30 meters längd har typ STO 100 även om man utifrån vikten hade kunnat argumentera för STO 1000 eller något liknande. Likväl är den i högsta grad möjlig att döda med en harpun (sorgliga tanke), så STO 1000 hade ju kanske inte varit så rimligt ur spelsynpunkt heller, det hade evt blivit lite mkt KP.
Det här en intressant iakttagelse tycker jag. BRP fansen hånar ibland DnDs HP för att de är ”orealistiska” (”har din gubbe mer kroppspoäng än en elefant, hö, hö”), men kroppspoängen i BRP blir lika orealistiska när STO sticker iväg.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Det hä ör en intressant iakttagelse tycker jag. BRP fansen hånar ibland DnDs HP för att de är ”orealistiska” (”har din gubbe mer kroppspoäng än en elefant, hö, hö”), men kroppspoängen i BRP blir lika orealistiska när STO sticker iväg.
Fast det är ju inget konstigt att det är jobbigt att slå ihjäl något som är stort, väl? Man får jobba ett tag om man ska döda en elefant med en Glock, liksom.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Fast det är ju inget konstigt att det är jobbigt att slå ihjäl något som är stort, väl? Man får jobba ett tag om man ska döda en elefant med en Glock, liksom.
Ja, fast ett skott från ett grovkalibrigt gevär dödar en elefant och en harpun dödar en val (fast det tar tid).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ja, fast ett skott från ett grovkalibrigt gevär dödar en elefant och en harpun dödar en val (fast det tar tid).
Ja, poängen är väl att man inte dödar en elefant genom att ställa sig och nöta på foten med ett bredsvärd. Det välriktade skottet med en studsare, eller pilen som hittar drakens blotta, eller att driva ned en mammut i en fångstgrop och spjuta ihjäl den - det handlar ju egentligen inte om mer HP utan mer om att man måste hitta ett sätta att hitta en blotta eller bemästra besten. Så detta är vad HT/KH försöker spegla med regler runt storlek.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ja, poängen är väl att man inte dödar en elefant genom att ställa sig och nöta på foten med ett bredsvärd. Det välriktade skottet med en studsare, eller pilen som hittar drakens blotta, eller att driva ned en mammut i en fångstgrop och spjuta ihjäl den - det handlar ju egentligen inte om mer HP utan mer om att man måste hitta ett sätta att bemästra besten. Så detta är vad HT/KH försöker spegla med regler runt storlek.
Jag har för mig att några forskare testade att kasta moderna rekreationer av paleolitiska stenspjut på en död elefant, och kom fram till att det inte var så svårt att få till dödande sår. Tricket kanske mer är att inte bli nertrampad.

Det är väl därför jag tycker val-exemplet blir absurt: en varelse med STO 20000 och således KP runt 10000 borde rimligen inte i BRP behöva bry sig om harpuner alls, om man inte har regler för blödning där man kan förblöda från ett sår som gör en promille av ens KP i skada, eller däromkring.

Men ja, BRP-strid mot djur har alltid känts lite avigt för mig. Om du slåss mot en tiger, inte fan står ni och har en slagväxling som en boxningsmatch liksom? Tigern gör ett språng, försöker välta dig, brotta ner dig, osv. Det känns som BRP lätt ramlar in i en strids-simulering som passar bäst till ett gäng mänskliga kombattanter som bankar på varann med enhands närstridsvapen typ svärd. Vilket väl är vad det oftast är byggt för, och ganska abstraherat även för detta. HT/KHs teknik för stora djur är en trevlig innovation här - själv hade jag väl gett tigrar, gripar, mfl icke-traditionella* kombattanter lite special-attacker för att göra dem annorlunda att slåss med.

* ja eller vad man ska kalla alla de som inte bara ställer sig med ett svärd och bankar i fiendens riktning
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Ja, fast ett skott från ett grovkalibrigt gevär dödar en elefant och en harpun dödar en val (fast det tar tid).
Det här litet antyder att man kanske borde ha Damage Thresholds i stället? Du kan döda en elefant med med en elefantstudsare, men det betyder inte att den gör tio gånger så mycket skada som en pistol, utan att den kan uppnå ett högre threshold genom en betydligt större modifikation.

Valen funkar annorlunda - den blöder ihjäl över lång tid från harpunen och kan inte göra Första hjälpen...

Anekdot från min Day After Ragnarok-kampanj: En av rollpersonerna har fått tag på ett gevär med kalibern .600 Nitro Express, ännu större än till och med en vanlig elefantstudsare och vapnet man har med som reserv på safarin för att kunna fölla en elefant eller noshörning som rusar dig *nu*. På frågan vad han tänkte använda den egentligen till blev svaret "den kommer säkert till nytta". Mycket riktigt fällde han senare en Tyrannosaurus Rex med den...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Mycket bra tankar här. Känns som att motståndsslag istället för slag-parad kan vara en väg framåt för djur/monster öh
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
För att inte tala om parader. Hur parerar du en valstjärt, ett elefantramp, en jättes klubba? Det gör du inte, för du blir mos och bryter 1d100 ben om du försöker.
RuneQuest 6/Mythras är så himla bra där, och modifierar effekten av parad utifrån anfallande vapens storlek (inklusive naturliga vapen) gentemot det försvarande vapnets. Det mesta i det spelet rockar verkligen. Kan vara den bästa fantasy-BRP-implementation jag sett så länge man bara pratar om reglerna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
RuneQuest 6/Mythras är så himla bra där, och modifierar effekten av parad utifrån anfallande vapens storlek (inklusive naturliga vapen) gentemot det försvarande vapnets. Det mesta i det spelet rockar verkligen. Kan vara den bästa fantasy-BRP-implementation jag sett så länge man bara pratar om reglerna.
Hoppas ligan har koll på RQ6! Så nya DoD blir awesome.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Vill bara flika in att om man betraktar STO som längd så kunde en blåval hamna på STO 225 ungefär, så STO 20'000 är inte ett måste :)
(Räknar här med 10 cm per STO, vilket skulle ge en mänska med säg 2T6+6 ett spann på t.ex. 130 - 230 cm (Varelser under STO 1 (70 cm) skulle då måsta räknas som STO = ointressant eller 0)

Det här då alltså om man rigoröst räknar exakt vilket jag inte tycker är nödvändigt alls, tycker STO gott kan vara lite löst, så länge det böjer sig till någorlunda greppbara förklaringsmodeller :)

PS - tycker Ligan fixar stora attacker med valstjärtar bra i Svärdets sång - vissa attacker kan inte pareras - endast duckas osv (Stal det till mitt hack - Halta gåsen, och även attacker som automatiskt slår omkull mm)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Anekdot från min Day After Ragnarok-kampanj: En av rollpersonerna har fått tag på ett gevär med kalibern .600 Nitro Express, ännu större än till och med en vanlig elefantstudsare och vapnet man har med som reserv på safarin för att kunna fölla en elefant eller noshörning som rusar dig *nu*. På frågan vad han tänkte använda den egentligen till blev svaret "den kommer säkert till nytta". Mycket riktigt fällde han senare en Tyrannosaurus Rex med den...
Jag fyller på med en matchande anekdot från vår Space 1889-kampanj, där vår ryska storfurstinna bar med sig detta slags bössa (vanvördigt kallad "nitro excess"). När den paranoide georgiske präststudenten Ioseb Besarionis dze Jughashvili drack ett marsianskt styrkeelixir och svällde upp upp till en vrålande muskelhulk, räddade storfurstinnan dagen med ett välriktat skott.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag fyller på med en matchande anekdot från vår Space 1889-kampanj, där vår ryska storfurstinna bar med sig detta slags bössa (vanvördigt kallad "nitro excess"). När den paranoide georgiske präststudenten Ioseb Besarionis dze Jughashvili drack ett marsianskt styrkeelixir och svällde upp upp till en vrålande muskelhulk, räddade storfurstinnan dagen med ett välriktat skott.
Så Stalin blev med andra ord skjuten av storfurstinnan? Väldigt bra "boss" :) Har aldrig spelat Space 1889, men blev minst sagt intresserad nu!
 
Top