[BRP] Hur fasen skalar man Storlek?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Kombinationen av mer avancerade matematiska funktioner och den simulerande inställningen.
Vet inte om det är mer simulerande än något annat. Jag tänkte väl mest att det var ett effektivt sätt att uppfylla Faraonens desiderata 1 och 2 utan att ge alltför mycket avkall på 3.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
De höga värdena kan jag acceptera, men jag tycker det blir väldigt fult med de låga, att allt som är mindre än en liten människa ska klämma in på STO 1 eller 2.
Ah, ja, det kan jag iofs hålla med om. Även om man tänker sig att STO 3 är världens kortaste människa (50-60cm) så ryms det väldigt mycket i nedre spannet. Har en myra STO 1?

Förstår problemet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Just det, jag funderade också på om man kunde slå samman STO och BEP. Så att ett småföremål har STO 1, ett vapen/vanligt föremål har STO 2 etc. Och man kan bära STY antal STO.

Vet inte om jag riktigt fick ihop det.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Ah, ja, det kan jag iofs hålla med om. Även om man tänker sig att STO 3 är världens kortaste människa (50-60cm) så ryms det väldigt mycket i nedre spannet. Har en myra STO 1?

Förstår problemet.
I suspect the system has always relied on the idea that the stats only work within a certain range that can affect a human character. So an ant might have 0.1 STO and 0.01 INT but we just don't give it stats because it has no meaningful way of interacting with a human.

In a Danish RPG magazine, there was a BRP derived Smurf game (Smurfquest) and it used standard stats for the smurfs while stating that if you wanted to use anything human-sized, just multiply the stats by 10.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
I suspect the system has always relied on the idea that the stats only work within a certain range that can affect a human character. So an ant might have 0.1 STO and 0.01 INT but we just don't give it stats because it has no meaningful way of interacting with a human.

In a Danish RPG magazine, there was a BRP derived Smurf game (Smurfquest) and it used standard stats for the smurfs while stating that if you wanted to use anything human-sized, just multiply the stats by 10.
Ja, det här kanske är en del av svaret - undvik scope creep och ge bara stats till sånt man interagerar med. Har bestämt för mig att det rentav står i DoD91 att det inte är meningsfullt att ge stats till gudar, t.ex. Och då är det väl rimligt att samma princip gäller åt andra hållet, för enskilda bakterier, gränsstrån, eller myror.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Det stämmer nog!
Ja, det stämmer att Star Wars D6 har ett system för det. Varelser, fordon och rymdskepp delas in i olika klasser vilka ger olika modifikationer på träffchans och skada mot enheter ur andra klasser. Har för mig att systemet är olika i olika utgåvor. Även om jag spelat en hel del Star Wars D6 är det inget jag använt särskilt ofta. Sannolikt bara någon enstaka gång.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ja, det stämmer att Star Wars D6 har ett system för det. Varelser, fordon och rymdskepp delas in i olika klasser vilka ger olika modifikationer på träffchans och skada mot enheter ur andra klasser. Har för mig att systemet är olika i olika utgåvor. Även om jag spelat en hel del Star Wars D6 är det inget jag använt särskilt ofta. Sannolikt bara någon enstaka gång.
”Bengt, stjärnkryssaren öppnar eld på din gubbe. Vad gör du?”
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
”Bengt, stjärnkryssaren öppnar eld på din gubbe. Vad gör du?”
"Jag står kvar. Imperiets besättningsmedlemmar är lika usla skyttar som stormsoldaterna."

...rullar fram en ny karaktär utifall att"
Du behöver inte rulla något, bara fördela ut värden på egenskaper och färdigheter. Hur smidigt som helst. 🙂
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Precis det här problemet har vi brottats med för Kopparhavets hjältar. Av ganska uppenbara skäl. "Stjärnkryssaren öppnar eld på din gubbe" kanske är absurdt, men om det är en karavell eller feluck blir det lite rimligare.

Vi hanterar detta med en platt storleksbonus
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag hade för mig att Chaosiums SIZ var typ logaritmisk i vissa spel, men det kan vara fel.
Kinda - man behöver inte räkna på några logaritmer, men tabellerna för storlek visar tydligt att den inte ökar linjärt med vikten. En brontosaurus har typ 70 i storlek, men är under varje begriplig definition mer än 5-6 gånger så stor som en människa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
I suspect the system has always relied on the idea that the stats only work within a certain range that can affect a human character. So an ant might have 0.1 STO and 0.01 INT but we just don't give it stats because it has no meaningful way of interacting with a human.

In a Danish RPG magazine, there was a BRP derived Smurf game (Smurfquest) and it used standard stats for the smurfs while stating that if you wanted to use anything human-sized, just multiply the stats by 10.
Sant, det är ju en fullt vettig och logisk avgränsning att göra. Och kanske är det inte heller små djur som är det viktiga här. Vi kan lätt föreställa oss en katt eller en höna eller hasselmus (så skygg den är) och sällan blir det relevant om dessa väger 50g eller 4kg.

Däremot är det rätt stor skillnad på en människa med STO 7 vs en med STO 16. Massa är i väldigt många situationer en avgörande faktor, så jag tycker nog STO funkar rätt bra faktiskt.

STY, STO & FYS ger bra möjligheter att bygga varelser med olika egenskaper.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Det är väl vettigt, men det är bara så vansinnigt fult att människor har 3T6 i alla grundegenskaper, utom en!
Sant, det förstör symmetrin lite!

OT, men man frågar sig nästan om spannet 3-18 bara är tokigt för STO - borde människor kanske ha 2T6+6 i alla grundegenskaper? 3-4 i INT, STY, FYS, etc låter alla nästan som sjukdomstillstånd, eller något som passar en svartnisse etc. 3-18 känns hursomhelst som ett väldigt vitt spann för människor, om man vill ha med svartnissar etc som fiender. Men jag lutar nästan åt att 3T6 är såpass kul ur spelighetsperspektiv att man kan strunta i dessa eventuella problem.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Kinda - man behöver inte räkna på några logaritmer, men tabellerna för storlek visar tydligt att den inte ökar linjärt med vikten. En brontosaurus har typ 70 i storlek, men är under varje begriplig definition mer än 5-6 gånger så stor som en människa.
Jag har inte funderat på det, men detsamma gäller väl säkerligen monster i DoD? Dvs en 200-tons blåval på 30 meters längd har typ STO 100 även om man utifrån vikten hade kunnat argumentera för STO 1000 eller något liknande. Likväl är den i högsta grad möjlig att döda med en harpun (sorgliga tanke), så STO 1000 hade ju kanske inte varit så rimligt ur spelsynpunkt heller, det hade evt blivit lite mkt KP.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag har inte funderat på det, men detsamma gäller väl säkerligen monster i DoD? Dvs en 200-tons blåval på 30 meters längd har typ STO 100 även om man utifrån vikten hade kunnat argumentera för STO 1000 eller något liknande. Likväl är den i högsta grad möjlig att döda med en harpun (sorgliga tanke), så STO 1000 hade ju kanske inte varit så rimligt ur spelsynpunkt heller, det hade evt blivit lite mkt KP.
Säg snarare STO 20 000. Sedan dör den för all del inte för att harpunen ger tillräckligt mycket omedelbar köttskada.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Sant, det förstör symmetrin lite!

OT, men man frågar sig nästan om spannet 3-18 bara är tokigt för STO - borde människor kanske ha 2T6+6 i alla grundegenskaper? 3-4 i INT, STY, FYS, etc låter alla nästan som sjukdomstillstånd, eller något som passar en svartnisse etc. 3-18 känns hursomhelst som ett väldigt vitt spann för människor, om man vill ha med svartnissar etc som fiender. Men jag lutar nästan åt att 3T6 är såpass kul ur spelighetsperspektiv att man kan strunta i dessa eventuella problem.
Jag förordar 2T6+6 i samtliga för vuxna människor. Därmed reserverar jag spannet 3-7 för i första hand barn.
 
Top