[BRP] Hur fasen skalar man Storlek?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
Grundegenskapen Storlek är kanske en av de mer distinkta för BRP. Ibland sedd som onödig, men ur simulerande synvinkel definitivt en viktig komponent i en massa saker. Dessutom lite av ett problem att skala om man har två eller tre konkurrerande mål:
  1. Ge en någotsånär detaljerad skildring av storleksskillnader mellan varelser av samma art (till exempel mellan två människor).
  2. Ge en någotsånär detaljerad skildring av storleksskillnader mellan varelser av olika art (till exempel en människa och en katt, eller en människa och en häst).
  3. Fungera på samma skala som övriga grundegenskaper.
Fokuserar man för mycket på (1) är det lätt hänt att särskilt skalans nedre delar blir väldigt ihoptryckta. Fokuserar man på (2) blir skillnaderna mellan människor ofta nästan försumbara. Finns det något spel som fått till en bra skala för Storlek?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
Grundegenskapen Storlek är kanske en av de mer distinkta för BRP. Ibland sedd som onödig, men ur simulerande synvinkel definitivt en viktig komponent i en massa saker. Dessutom lite av ett problem att skala om man har två eller tre konkurrerande mål:
  1. Ge en någotsånär detaljerad skildring av storleksskillnader mellan varelser av samma art (till exempel mellan två människor).
  2. Ge en någotsånär detaljerad skildring av storleksskillnader mellan varelser av olika art (till exempel en människa och en katt, eller en människa och en häst).
  3. Fungera på samma skala som övriga grundegenskaper.
Fokuserar man för mycket på (1) är det lätt hänt att särskilt skalans nedre delar blir väldigt ihoptryckta. Fokuserar man på (2) blir skillnaderna mellan människor ofta nästan försumbara. Finns det något spel som fått till en bra skala för Storlek?
Inget existerande system, men jag har funderat en hel del runt det här till klassisk BRP längs just de banorna. Till Monster och Människor körde jag rätt hårt på 2 så att en människa hade 4 eller 5 i STO utan så mycket variation. Jag är intresserad av möjligheten att använda STO för att hantera skillnader i storleksordning - människa till troll, troll till drake etc.

Men jag köper att man förlorar rätt mycket om man gör det så abstrakt. Just nu skulle jag nog luta åt ett system där man slår 1T6 + folkslagsmodifikation (11 för människor, 9 för alver, 7 för dvärgar etc) så att man får ett snävare intervall för RP. Och sedan någon sorts system med trösklar eller multiplar som gör att stora varelser och farkoster blir svåra att hantera (jfr reglerna för Stor och Enorm i KH/HT, och Storleksfördel i KH).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,983
Location
Ett häxkräl
När jag tittar i min Billyhylla där alla mina rollspelsböcker står kan jag konstatera att spelen när det gäller storlek alla tillhör endera av tre kategorier:
  1. Spelet har BRP som motor och använder SIZ/STO.
  2. Spelet har inget värde för storlek.
  3. Spelet har ett antal storlekssteg, men storlek är ingen grundegenskap och alla varelser av samma art har samma storlek.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,972
Location
Ereb Altor
Grundegenskapen Storlek är kanske en av de mer distinkta för BRP. Ibland sedd som onödig, men ur simulerande synvinkel definitivt en viktig komponent i en massa saker. Dessutom lite av ett problem att skala om man har två eller tre konkurrerande mål:
  1. Ge en någotsånär detaljerad skildring av storleksskillnader mellan varelser av samma art (till exempel mellan två människor).
  2. Ge en någotsånär detaljerad skildring av storleksskillnader mellan varelser av olika art (till exempel en människa och en katt, eller en människa och en häst).
  3. Fungera på samma skala som övriga grundegenskaper.
Fokuserar man för mycket på (1) är det lätt hänt att särskilt skalans nedre delar blir väldigt ihoptryckta. Fokuserar man på (2) blir skillnaderna mellan människor ofta nästan försumbara. Finns det något spel som fått till en bra skala för Storlek?
Grundegenskaper mellan 3-18 funkar bäst, anser jag, som mänskliga ramar. Att ett monster har 100 i STO funkar bra. Alltså som i DoD.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Jag hade en gång lösa tankar om att dela upp storlek i dels storlek som i BRP, dels storleksklass som i DnD. Att man fortfarande har storlek som GE-värde, och den går från typ 1-20 eller 3-18 eller vad man nu ser som skalan, men att den skalan bara gäller inom samma storleksklass.

Dvs en människa med storlek 11 är av genomsnittlig storlek _för en människa_. Medan en drake med storlek 11 är av genomsnittlig storlek för en drake, men självfallet mycket större än en människa, för en människa är typ "medium storlek" medan en drake är av "gigantisk storlek". På samma sätt som en väldigt smart hund kanske han ha intelligens 18, men är fortfarande en hund så därför inte alls i nivå med en människa som har int 18.

Tanken var då att detta skulle kombineras med att varje storleksklass har särskilda förmågor och annat kopplat till sig. Typ att en gigantisk varelse inte kan skadas av "vanliga" vapen, även fast de i praktiken inte har fler KP än en människa. Det krävs typ arbalest och lansar och annat för att ha någon effekt.

Jag tror det är inspirerat av vad någon berättade för mig om GURPS, med "vanlig" skada och "megaskada" eller något sådant.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag tror jag gillar leons förslag bäst alltså att människor kan diffa mellan typ 8 och 14. Och dvärgar mellan 5 och 10, så biffiga eller rundlaggda dvärgar har mer massa än tunna människor. Men alla ligger på samma skala som allt annat.

Bara lite oelegant att man då inte kan slå fram det som alla andra grundegenskaper
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,994
Finns två sätt att resonera kring det. Ett är att man har ett grundläggande system där man får säg har en poäng STO per 6 kg kroppsvikt. Det har fördelen att det är rakt och enkelt, men nackdelen att siffrorna skenar iväg - en elefant kan ha STO 1000 och en brontosaurus STO 3000, och vill man verkligen hålla på så? Håller matten ens?

Det andra är att man börjar med att definiera vilka effekter STO har, och sedan tilldelar stora varelser STO utifrån vilken regeleffekt man vill ha och litet på känn även om man antagligen har definierat en skala. I det läget är det väldigt sannolikt att man har STO med avtagande ökning, så att den Urgamla draken inte får helt bisarra STO-världen, utan att den i stället blir lagom farlig.

Själv tycker jag att STO mest bara fyller en funktion när det finns stora monster i världen - finns det bara människor kan man starkt ifrågasätta behovet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,994
Vad är STO-rekord ni har sett? Gorpen i Slimestone i Dorastor har STO 10 000 i en beskrivning...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Jag skulle bara behålla STO i BRP om jag ville åt kraftig nostalgi (säg en klon av en viss DoD-version). Om jag skulle skapa ett BRP-spel från grunden skulle jag ha en storleksskala mer i still med D&D, typ att en älva har 0, människa har 1, ett troll 2, en jätte 3, en drake 4 och så vidare. Och sedan låta detta avgöra skadebonus, bonus på att träffas av avståndsvapen, extra KP etc.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,873
Location
Barcelona
Det bästa är väl att ha en logaritmisk skala för storlek. Då får man gå ner i negativa värden för små varelser, vilket ju kanske strider lite mot BRP-designkonventioner men inte borde vara något problem i princip.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Det bästa är väl att ha en logaritmisk skala för storlek. Då får man gå ner i negativa värden för små varelser, vilket ju kanske strider lite mot BRP-designkonventioner men inte borde vara något problem i princip.
Känns som om man ramlar rakt in i GURPS dock.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Since SIZ / STO is both height, reach, bulk and mass I never really worry about exactly how it relates to itself. A creature with double the SIZ may weight far more but be fairly compact or it may be extremely tall but not that heavy.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
Grundegenskaper mellan 3-18 funkar bäst, anser jag, som mänskliga ramar. Att ett monster har 100 i STO funkar bra. Alltså som i DoD.
De höga värdena kan jag acceptera, men jag tycker det blir väldigt fult med de låga, att allt som är mindre än en liten människa ska klämma in på STO 1 eller 2.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,114
DoD91 körde ju med 2T6+6 i storlek för människor. Just sayin'.
 
Top