Bronsåldersfantasy?

  • Thread starter Thread starter Ram
  • Start date Start date
Ju mer jag tänkt på detta, desto mer frestande blir det med ett DoD23 Bronshack. Missbedömer säkert arbetsinsatsen som vanligt... men DoD23-reglerna finns ju redan där och skulle passa närmast perfekt.

  • Vispa ihop passande "släkt"förmågor åt några ikoniska stadsstater etc som Sparta, Athen, Cykladerna osv. Spelbara släkten som satyrer, kentaurer finns ju också, när alver o dvärgar ryker.
  • Yrkena funkar ju som de är, kanske med något tillägg som Ädling, gladiator, akrobat/dansare, barbar.
  • Likaså färdigheterna; känns passande.
  • Ev något anpassade hjälteförmågor och Svagheter till grekiska hjältesagor - men borde funka som RAW?
  • De flesta monstren finns ju redan i grundboken eller MB; harpyor, minotaurer, Kalydon etc.
  • Anpassa "magin"/gudatro/-kulter/spådomar. Kanske mest jobb i den delen?
  • Sjöregler och masstrid: här kan man ju kika på Ereb Altor/Kopparhavets regler vid behov.
Vad saknas ovan? Själva spelvärlden behöver knappast beskrivas.
Tanken är väl att det är Bronsålder/Guldålder/Homerisk fantasy? Man spelar Argiver, Minoer, Trojaner och Colcher.

Tycker Kung skall vara ett yrke. Och/eller Vagnryttare. För tidigt för filosof.

Vad gäller folkslag: Människa, Satyr, Kentaur, Iaistrygonier kanske?
 
Ett av de större jobben är att gå igenom och redigera hela utrustningslistan.
Tänker att man gör det lätt för sig och typ stryka "hänglås" och inte fastna i huruvida vissa svärdstyper skiljer sig åt regeltekniskt.
Tanken är väl att det är Bronsålder/Guldålder/Homerisk fantasy? Man spelar Argiver, Minoer, Trojaner och Colcher.

Tycker Kung skall vara ett yrke. Och/eller Vagnryttare. För tidigt för filosof.

Vad gäller folkslag: Människa, Satyr, Kentaur, Iaistrygonier kanske?
Väldigt "anything goes". Tänk amerikansk serieversion av grekisk mytologi.
Kung får gå in under ädling.
Filosof = Lärd.
 
Viktigaste insatsen är att skriva ner vad som gäller för att använda långspjut i en hand.

Sty 13, 2t6 i skada, räckvidd 4 m?
 
Tänker att man gör det lätt för sig och typ stryka "hänglås" och inte fastna i huruvida vissa svärdstyper skiljer sig åt regeltekniskt.

Väldigt "anything goes". Tänk amerikansk serieversion av grekisk mytologi.
Kung får gå in under ädling.
Filosof = Lärd.
Men Kung är coolare än ädling och Filosof är coolare än Lärd.
 
  • Vispa ihop passande "släkt"förmågor åt några ikoniska stadsstater etc som Sparta, Athen, Cykladerna osv. Spelbara släkten som satyrer, kentaurer finns ju också, när alver o dvärgar ryker.
  • Yrkena funkar ju som de är, kanske med något tillägg som Ädling, gladiator, akrobat/dansare, barbar.
barbar borde vara en släkt förmåga, inte ett yrke.

Ha kvar dvärgar och alver men anpassa dem för bronsålder, det är ju ett DoD spel. Föreslår tritoner i Gondica stilen.
 
e412ebf823253e7c3cc60f0c74eda85e.jpg

vet ej skaparen, via pinterest
 
barbar borde vara en släkt förmåga, inte ett yrke.
Föreslår att det inte är bara en allmän barbar "släkt" utan det finns bergsbarbarer, hästbarbarer* och kustbarbarer.

* borde hästbarbarerna och kentaruerna vara i allians eller fiendeskap? eller är det utspritt så vissa barbarer- o kentaurstammar är i allians medan andra avskyr det andra folket?
 
Föreslår att det inte är bara en allmän barbar "släkt" utan det finns bergsbarbarer, hästbarbarer* och kustbarbarer.

* borde hästbarbarerna och kentaruerna vara i allians eller fiendeskap? eller är det utspritt så vissa barbarer- o kentaurstammar är i allians medan andra avskyr det andra folket?
Kentaurer är bara ett missförstånd av att man sett folk som rider på hästen, sådana tokigheter!
 
Två tankar om barbarer som antagligen är helt irrelevanta för den som vill göra en värld för Drakar och Demoner.

1. Har vi några belägg för att bronsålderns greker talade om "barbarer"?

2. När järnålderns greker talade om barbarer menade de inget mer än folk som inte talade grekiska - det hade inget att göra med hur civiliserade de var. Tvärtom såg grekerna upp till de stora och i deras ögon urgamla barbariska civilisationerna i Egypten, Babylon och Persien. Jämfört med dem uppfattade järnålderns greker sig själva som nykomlingar eftersom de varit tvungna att återuppfinna civilisationen då de till och med förlorade skrivkonsten efter att Mykene och minoiska Kreta föll. Att "barbar" får betydelsen ociviliserad / kulturellt outvecklad är något mer sentida (kanske kommer det med Roms krig mot keltiska och germanska stamfolk i Europa?).
 
1. Har vi några belägg för att bronsålderns greker talade om "barbarer"?
Wikipedia: "The ancient Greek name βάρβαρος (bárbaros) 'barbarian' was an antonym for πολίτης (politēs) 'citizen', from πόλις (polis) 'city'. The earliest attested form of the word is the Mycenaean Greek 𐀞𐀞𐀫, pa-pa-ro, written in Linear B syllabic script.[5][6]"
2. När järnålderns greker talade om barbarer menade de inget mer än folk som inte talade grekiska - det hade inget att göra med hur civiliserade de var. Tvärtom såg grekerna upp till de stora och i deras ögon urgamla barbariska civilisationerna i Egypten, Babylon och Persien. Jämfört med dem uppfattade järnålderns greker sig själva som nykomlingar eftersom de varit tvungna att återuppfinna civilisationen då de till och med förlorade skrivkonsten efter att Mykene och minoiska Kreta föll. Att "barbar" får betydelsen ociviliserad / kulturellt outvecklad är något mer sentida (kanske kommer det med Roms krig mot keltiska och germanska stamfolk i Europa?).
"In ancient Rome, the Romans adapted and applied the term to tribal non-Romans such as the Huns, Germans, Celts, Iberians, Helvetii, Thracians, Illyrians, and Sarmatians. "
 
Wikipedia: "The ancient Greek name βάρβαρος (bárbaros) 'barbarian' was an antonym for πολίτης (politēs) 'citizen', from πόλις (polis) 'city'. The earliest attested form of the word is the Mycenaean Greek 𐀞𐀞𐀫, pa-pa-ro, written in Linear B syllabic script.[5][6]"
Tack! Då är det alltså helt ok att låta sina bronsåldersgreker tala om utlänningar som barbarer om man tycker det är viktigt att fantasirollspelet är historiskt korrekt.
 
Tack! Då är det alltså helt ok att låta sina bronsåldersgreker tala om utlänningar som barbarer om man tycker det är viktigt att fantasirollspelet är historiskt korrekt.
Ja, och det betyder just specifikt "utlänning" mer än något annat. Det är nedsättande (det fattar väl alla att utlänningar inte kan vara bra!).
 
"There’s a familiar story about us humans: we went from hunting and gathering to farming, wandering bands to villages and cities, clans and chieftains to states and kings. But Lost Worlds offers a new narrative of humanity’s deep history. In Lost Worlds: How Humans Tried, Failed, Succeeded, and Built Our World (HarperCollins, 2026) beloved podcast host Dr. Patrick Wyman focuses on the 10,000-year span between the end of the Ice Age and the decline of the Bronze Age—the period when civilization as we understand it emerged, introducing social hierarchies, urbanism, complex political organizations, and the written word.

In this nuanced retelling, human progress is no longer a straight march from caves to cities: Farming didn’t always replace foraging, villages didn’t automatically spark agriculture, and cities didn’t necessitate rigid hierarchies. For thousands of years, humans merely improvised. By the end of the Bronze Age, the world had become unrecognizable: mammoths and giant sloths replaced by cattle and sheep, scattered nomadic bands replaced by millions living in cities, and farming on nearly every continent. Dr. Wyman argues that the rise of states and steady food production wasn’t inevitable, but rather, the outcome of countless choices that reshaped the planet and made us who we are today."
 
Back
Top