NYHET Broken Empires

Som gammal DoD Expert-nostalgist, så har jag sneglat mycket på Mythras när DoD23 känns lite lättviktigt, men tänkt att det kanske är för mycket för mina spelare, som inte delar min nostalgi. Broken Empires kanske är ett alternativ?

Men DoD23 räcker nog bra tills nya DoD Expert kommer. Om det fortfarande känns som jag vill ha mer mer, så kanske...
Om dina spelare tycker Mythras är tungt kommer de INTE att gilla BE bättre...

Nä, det är verkligen extra allt.
Är nu inne på kapitlet om skador. Det är ett riktigt sömnpiller med massa steg för läkning och infektioner mm. Finns kanske de som gillar sånt men jag är inte en av dem. Om jag spelar detta kommer jag nog se över kapitlet och se vad som kan föreklas.
Som tur är har han ett par sidor om hur han tycker sitt eget spel kan förenklas också! 😃

Som gammal DoD Expert-nostalgist, så har jag sneglat mycket på Mythras när DoD23 känns lite lättviktigt, men tänkt att det kanske är för mycket för mina spelare, som inte delar min nostalgi. Broken Empires kanske är ett alternativ?

Men DoD23 räcker nog bra tills nya DoD Expert kommer. Om det fortfarande känns som jag vill ha mer mer, så kanske...
Nja. Skills är hyfsat rättframt, men combat känns nästan som Rolemaster-nivå, och även om jag gillar magi-delen har den lite väl mkt pill I sig för de flesta normala människor. Och mkt känns öppet för godtycke. Jag har aldrig fattat varför man gör regel tunga spel om man ändå lämnar mkt öppet för SL att bedöma hela tiden.

Skulle det inte vara ett bättre upplägg, rent pedagogiskt sett, att presentera en mer avskalad fristående BE-version först (varför inte, säg, 250 sidor ungefär?), kanske tillsammans med en uppsättning mer avancerade och detaljerade regler som man som SL kan importera efter hand, om man vill? Från era beskrivningar låter komplexiteten ganska kompakt och avskräckande...

Jag har ingen aning om mina spelare skulle älska eller hata mer komplexitet. Det är väl naturligt att man vill se nya kombinationer, variationer och möjligheter så småningom, men det är ingen brådska. Jag tror nog att Dragonbane Expert blir den rätta tidpunkten och det rätta sättet att introducera nästa nivå. :p

[..] även om jag gillar magi-delen har den lite väl mkt pill I sig för de flesta normala människor.
Jag har börjat skissa lite lätt på ett "I rosens namn" liknande äventyr där alla spelare är magiker med olika inriktningar. Eftersom den är så öppen att nästan bara fantasin sätter gränser kan man kanske skapa annorlunda problem än om man behöver använda vanliga skills.

Jag har dock inte djupdykt i magin ännu så hoppas att det inte finns någon paragraf som ändrar allt jag tänkt.

Jag tror nog att Dragonbane Expert blir den rätta tidpunkten och det rätta sättet att introducera nästa nivå. :p
Detta är lite av ett sidospår men jag är inte så pepp på expert. DoD23 ska vara som det är tycker jag och då spelar jag hellre tex BE för mer krävande spel.

Spelet är på väldigt många sidor men det är väldigt luftigt och inte så mycket text massa på varje sida. Men det kommer behövas cheat sheets vid spel helt klart

Nja. Skills är hyfsat rättframt, men combat känns nästan som Rolemaster-nivå, och även om jag gillar magi-delen har den lite väl mkt pill I sig för de flesta normala människor. Och mkt känns öppet för godtycke. Jag har aldrig fattat varför man gör regel tunga spel om man ändå lämnar mkt öppet för SL att bedöma hela tiden.

Ja, alltså, hela poängen med crunch för min del är att bli avlastad som SL och slippa göra ständiga judgment calls...

Skulle det inte vara ett bättre upplägg, rent pedagogiskt sett, att presentera en mer avskalad fristående BE-version först
Crowdfundern inkluderade att någon sorts "starter set" skall produceras. Men det är bara den stora grundboken som kommit som PDF ännu.
Jag tänker att de fysiska versionerna kommer att släppas alla på en gång, när de väl är klara.

Efter att ha läst den ingående beskrivningen av spelet, inser jag att det inte är något jag vill peta på med en 3-meters polack.
Massor av detaljregler och ändå en massa som SL måste avgöra hela tiden. Hade kanske tilltalat mig för 50 år sedan, men inte nu längre.
Jag vet inte om det är så mycket för SL att avgöra i de partier med mycket regler utan det är mest att det är en lite konstig blandning. Man måste ha koll på när en skada blir infekterad och när infektionen blir sepsis men samtidigt är alla utrustning bara olika supplie die. Ibland är det väldigt fokuserat och ibland bara jaja.

Hela XP grejen med att man måste sätta upp egna och gruppmål och pricka av för att få xp vet jag inte riktigt hur det kommer funka. Jag har sett det i andra spel men aldrig riktigt testat det.

Jag vet inte om det är så mycket för SL att avgöra i de partier med mycket regler utan det är mest att det är en lite konstig blandning. Man måste ha koll på när en skada blir infekterad och när infektionen blir sepsis men samtidigt är alla utrustning bara olika supplie die. Ibland är det väldigt fokuserat och ibland bara jaja.

Hela XP grejen med att man måste sätta upp egna och gruppmål och pricka av för att få xp vet jag inte riktigt hur det kommer funka. Jag har sett det i andra spel men aldrig riktigt testat det.

Det påminner mig lite om WFRP 4E som också har en sådan "personlighetsklyvning". Somliga bitar av reglerna är högsimulationistisk hårdkrunch och andra är hur luddiga och abstrakta som helst, utan någon riktigt konsekvent linje.

Till kickstarten kunde man köpa två äventyr som add-ons. Jag gjorde inte det då jag tyckte det var lite snålt att de inte ingick i kickstarten särskillt då man inte riktigt visste vad det var för spel man skulle få i slutändan.
Nu är det första av äventyren släppt som PDF, är det någon här som köpte det? Skulle vara spännande med ett omdömme om det.

Back