Broken Empires kickstartade för något år sedan och nu är reglerna klara och det går att efterbeställa spelet. Om man gillar BRP så kan det vara något att kika på.
Bara av att ha läst kickstartern och tittat en halvtimme på videon (2x speed) känns det som många bra BRP-lösningar (alla vilka jag förvisso hade i Matiné för 15 år sedan).
pendragon-slag
använda båda T10-tärningarna för effekterna
lyckas genom att bara titta på värdet, utan att behöva slå
besläktade färdigheter hjälper varandra.
extended conflicts
tema-baserad magi med effekter som gör magin farligare för användaren
Det enda som är lite tråkigt är rese-reglerna som verkar vara slag på slag på slag. Wound-reglerna känns också väldigt mycket som slag på slag på slag under strid.
Intressant att man kan få en effekt utifrån vad tiotalet visar men att man kan ha expertise som ett minivärde. Så man börjar alltid med 0 men kan höja den till (max) 4. Så även om man har 34% (och därmed kan få 0-3 i effekt) så får man alltid fyra effekt.
Känns som ett spel jag definitivt hade köpt om jag hade spelat fantasy-rollspel. Han säger dessutom att fokuset ligger på relationer. Känns som ett bra spel att sno mekanik från, särskilt som han själv har snott mycket från andra spel (Delta Green, Ars Magica, etc).
Jag kickstartade den på PDFnivån för jag tyckte reglerna verkade intressanta och att de kanske kunde användas till annat också och inte så mycket för att jag behövde ett till fantasyspel. Ska kolla igenom videon nu.
Det känns som en habil syntes av BRP regler. Känns enklare än Mythras utan att bli för simpelt. Och så har det soloregler som är en förenklad variant av Mythic GME.
Snajsigt! Hur är regelsystemet utöver tärningsmekanik? Jag har insett att antingen vill jag ha rejält med grejer till RP (yrken eller spells/intressanta talents / gear etc) eller så vill jag ha det rejält avskalat, typ Knave.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.