Nekromanti Brexit

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ond bråd död;n187180 said:
Jag vet som sagt inte vilken kvalité experter har i UK, men sett till Sveriges experter när det kommer till politik så är det inget att sätta tilltro till. Utanför politiken är det en annan sak, men inom politiken blir det ofta Arnstad,Brejeld och liknande. Bjereld som för övrigt ska sköta utredningen om bidragen till islamisterna. Fan galnare än Sahlin som samordnare mot extremism.
Jag förstår att du tycker att alla som inte följer en nationalkonservativ agenda är jäviga.



Ond bråd död;n187180 said:
Avtalet med EES är inte dyrare än den med EU.
Jo. Som EU-medlemsland får man tillbaka en stor andel av det man betalat i medlemsavgift. Som EESland är så inte fallet.



Ond bråd död;n187180 said:
Har aldrig hört talas om. Varför skulle GB lova något som de inte visste att de kunde hålla? Länk?
Följde du överhuvudtaget inte debatten runt Skottlands omröstning? Här är ett exempel http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-Scotland.html

Ond bråd död;n187180 said:
Nej, jag har inte följt debatten i GB mer än kikat lite Farage.
Det framkommer ganska tydligt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag förstår att du tycker att alla som inte följer en nationalkonservativ agenda är jäviga.
Nej, du har fel uppfattning om mig. Det räcker nog med att inte vara så vänster att man blir hemmablind för att se hur illa det är ställt med media. Dessutom har det ju kommit fram erkännanden om åsiktskorridoren. Men det är egentligen överflödigt, varje dag är nya exempel på medias position.

Följde du överhuvudtaget inte debatten runt Skottlands omröstning? Här är ett exempel http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-Scotland.html
Jag följde den en del, men inte i detalj. Störde mig på elitens hot mot väljarna där också. Som i länken du har. Dock var det inget löfte, utan ett hot om att de skulle mista EU om de röstade "fel".

Det framkommer ganska tydligt.
Det där var onödigt drygt. Har tagit upp fenomenet med redaktionen redan. Och det här exemplet var rätt lindrigt ändå.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ond bråd död;n187333 said:
Nej, du har fel uppfattning om mig. Det räcker nog med att inte vara så vänster att man blir hemmablind för att se hur illa det är ställt med media. Dessutom har det ju kommit fram erkännanden om åsiktskorridoren. Men det är egentligen överflödigt, varje dag är nya exempel på medias position.

Den här idén om att media eller experter är vänster är en uppfattning som blir gällare ju längre ju starkare den nuvarande högerpopulistiska vågen blir. Silvio Berlusconi kallade för flera år sedan marknadsliberala "The Economist" för "E communista" - det är för mig skolexemplet på vad du ger uttryck för ovan - ett högerpopulistiskt tunnelseende som gör att allt som inte är nationalkonservativt är "vänster".

Jag tror inte vi kommer att komma så mycket längre här, men det som alltid slår mig när jag stöter på den här typen av uppfattning är den totala bristen på historiskt minne. Har du inte märkt hur tydligt samhällsdebatten har kantrat åt höger? Hur kan du uppfatta hela den normala politiska skalan som någon sorts "åsiktskorridor"? Jag kan läsa dina argument, men jag kan allvarligt inte förstå hur någon på allvar kan komma till den uppfattningen.


Ond bråd död;n187333 said:
Jag följde den en del, men inte i detalj. Störde mig på elitens hot mot väljarna där också. Som i länken du har. Dock var det inget löfte, utan ett hot om att de skulle mista EU om de röstade "fel".
Vilken "elit"? Tror du på allvar att politiker som framstår som "folkliga" är mindre elit? Eller att populistiska tidningsredaktörer är mindre "elit"?

Du tror på en "åsiktskorridor" och på en "elit" - jag har svårt att få ihop det med att du inte är konspirationsteoretiskt lagd.

Ond bråd död;n187333 said:
Det där var onödigt drygt. Har tagit upp fenomenet med redaktionen redan. Och det här exemplet var rätt lindrigt ändå.
Jag är bara förvånad över att du uttalar dig så självsäkert om något som du själv erkänner att du vet väldigt lite om. Det får det att framstå som att du inte argumentarar utifrån sak eller fakta, utan utifrån ideologisk övertygelse.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Den här idén om att media eller experter är vänster är en uppfattning som blir gällare ju längre ju starkare den nuvarande högerpopulistiska vågen blir. Silvio Berlusconi kallade för flera år sedan marknadsliberala "The Economist" för "E communista" - det är för mig skolexemplet på vad du ger uttryck för ovan - ett högerpopulistiskt tunnelseende som gör att allt som inte är nationalkonservativt är "vänster".

Jag tror inte vi kommer att komma så mycket längre här, men det som alltid slår mig när jag stöter på den här typen av uppfattning är den totala bristen på historiskt minne. Har du inte märkt hur tydligt samhällsdebatten har kantrat åt höger? Hur kan du uppfatta hela den normala politiska skalan som någon sorts "åsiktskorridor"? Jag kan läsa dina argument, men jag kan allvarligt inte förstå hur någon på allvar kan komma till den uppfattningen.
Du har antagligen rätt om att vi inte kommer någon vart här. Men jag vill säga att jag inte är historielös. Innan SD blev relevanta i riksdagspolitiken så var media ändå vänster, med borgarna som fiender. Däremot har gränsdragningarna förändrats sedan dess sidorna bytt åsikter en del. Liberalernas ekonomiska idéer har vunnit på sätt och vis. Idag skulle man inte försvara varven på det sätt man gjorde på 60-70-talet. Frihandel har också vunnit gehör på vänstersidan. Skattenivån är förstås en annan sak och slaget mellan statligt/kommunalt ägt och privat har flyttat till att vara en fråga om vad man ska behålla och inte. Så i den meningen har man helt klart gått åt höger, åtminstone sossarna som verkar osugna på att driva på i den riktningen, men som gärna accepterar borgarnas förändringar i efterhand. I övriga frågor verkar man dock gått åt vänster i min mening.

Media förr var dock rätt snälla jämfört med hur de är idag. De var antagligen snarare sossiga fast med en del borgerliga idéer på ledarsidorna (det har de väl på sätt och vis ännu), men idag är journalisterna enligt undersökningar snarare MP eller V än S. Vilket förstås går igen i alla nyheter.

Antagligen syftar du med din "kantring åt höger" på den utveckling som skett sedan förra året, där man plötsligt försiktigt börjat ifråga sätta invandringen. Det är en liten öppning i åsiktskorridoren -troligen som följd av den massiva invandringen då - skulle jag säga, men det är långt kvar innan man talar öppet om problemen. Man får fortfarande vända sig till utländsk media, som Norge t.ex., eller alternativ media om man är nyfiken på etnicitet vid brottslighet t.ex.

Invandringen är det mest typiska uttrycket, men det går igen i allt. Språk, perspektiv, betoningar. En person som intervjuades om invandringen beskrevs till exempel som socialdemokrat, för att betona att hon inte var en ond människa mer eller mindre. När det framkommer att någon inte betalat skatt, så framställs det som att personen "tagit våra skattepengar" och inte som att personen undanhållit SINA pengar från staten. Man kan tycka vad man vill om det, men det är helt klart inte "hela den normala politiska skalan" utan ett exempel på åsiktskorridoren. Moderater ser inte ett socialdemokratiskt medlemskap som ett bevis på godhet eller människors inkomster som något de har till låns från staten. Man kan tänka sig hur media skulle te sig om samtliga journalister var moderater eller sverigedemokrater istället. Hade det låtit väldigt annorlunda så får man nog erkänna att vi har en åsiktskorridor och en vänstervriden journalistik.


Vilken "elit"? Tror du på allvar att politiker som framstår som "folkliga" är mindre elit? Eller att populistiska tidningsredaktörer är mindre "elit"?
Som jag använder begreppet "elit", ja. T.ex. de invandringskritiska som kommit upp sig politiskt, är inte en del av etablissemanget utan outsiders. Etablissemanget hade varit en bättre term inser jag nu. Uttrycker mig slarvigt.

Tog resten i en egen tråd.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Och för att understryka (om vi kan återgå till Brexit snarare än huruvida media är PK eller inte) hur mycket Brexit-ledarna inte vill göra något med sin vinst...

Så har Nigel Farage idag också övergett sin post. Det innebär att två av de tre största namnen inom Brexit-sidan (Johnson, Farage och Gove) har nu avgått. Brukar det inte vara tvärtom när man vinner ett val?

Det är förmodligen för att de vet att de inte kan leva upp till alla de frikostiga löften de har gett i kampanjen. Låt hellre en oppositionspolitiker försöka reda ut skiten, när de misslyckas kan du sedan gå in och anklaga dem för att misslyckas med det också.

Och hur var det nu med tillgång till inre marknaden men utan fri rörlighet för medborgarna? Nä just det...

https://www.theguardian.com/world/2...ingle-market-access-no-free-movement-citizens
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mundo;n187473 said:
Så har Nigel Farage idag också övergett sin post. Det innebär att två av de tre största namnen inom Brexit-sidan (Johnson, Farage och Gove) har nu avgått. Brukar det inte vara tvärtom när man vinner ett val?
Tja, de hörde ju till Leave-sidan…
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Mundo;n187473 said:
Och hur var det nu med tillgång till inre marknaden men utan fri rörlighet för medborgarna? Nä just det...
Problemet med brexitrösten är att den drevs av främlingsfientlighet (det fanns även ett par andra argument om internationell frihandel och suveränitet - men opinionsmätningarna är ganska entydiga med att folk röstade för att stoppa invandring. Efter omröstningen har antalet hatbrott ökat drastiskt - inklusive mot pakistanier och indier!). Det gör det svårt för de brittiska politikerna att kompromissa om fri rörlighet. EU kommer inte att kompromissa om fri rörlighet.

Utan full tillgång till den inre marknaden för tjänster kommer the City att ta en jättesmäll. Givetvis kommer London att fortstätta ha en finanssektor, men det skulle inte förvåna mig om fokus flyttar till Paris eller Frankfurt - eller kanske Dublin.

Om britterna inte ordnar tillgång till den inre marknaden kommer Skottland, enligt min bedömning, att rösta för självständighet. Dessutom kommer nordirlands situation (med tullstationer och gräns mot Republiken Irland) att bli ohållbar med risk för återgång till the Troubles.
 
Top