Re: Tja.. Eh..
"Precis... det är faktiskt en av anledningarna til att jag inte gillar5 Eons regler, de lämnar så lite plats åt SL att improvisera."
Håller inte med. Eons är regler baserade på en enkel och konsekvent grund, från vilket det är lätt att improvisera fram regler. Alla regler, med undantag för skaderegler och liknande, är baserade på den enkla grunden "Slå ObXT6 under ett värde, lyckas slaget så är handlingen lyckad. Variera svårigheten genom att variera antalet tärningar."
Allting annat ovanpå det är så att säga "färdigimproviserade regler", skapade som stöd åt den spelare som saknar energi, fantasi, erfarenhet av verkligheten eller erfarenhet av rollspel för att improvisera regler själv. En spelledare som inte har erfarenheten att bedöma att det borde bli en tärning eller två svårare att sikta mot en kroppsdel kan alltid slå upp tabell 5-34 på sidan 129.
Däremot är reglerna inte skapade som tvångströja för erfarna spelledare, och det finns mängder av utrymme för improvisation om man vill det.
Men det är klart, vill man betrakta Eon som en tvångströja och inte som ett hjälpmedel, då kan jag tänka mig att det är ett hinder. /images/icons/wink.gif
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>