Nekromanti Bra Tärnings system

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Man lär sig

gillar man att slå en massa tärningar så kan man ju alltid spela eon.
En annan fördel är nog att vara tålmodig om man spelar det, ta med en kudde så kan du nanna lite under striden....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Korta komentarer

1. Många tärningar är kul
2. Man kan spela kort, monopol eller kurragömma istället för att sova :)



Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Re: Korta komentarer

1. Många tärningar är kul
2. Man kan spela kort, monopol eller kurragömma istället för att sova :gremsmile:


*skrattar*
Mycket roligt jag har visserligen inte spelat varken DoD eller Eon men jag tycker det låter jobbigt med en hink tärningar och liknande och tråkigt när det blir så mycket avbrott så att man nästan kan sova under tiden.

Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Tja.. Eh..

Chansen att något sådant händer är väldigt liten. Och om det händer får väl den allsmäktige SL rycka in och minska skadan , eller något i stil med (Tja, ditt slag skadar inte dörred, men din träklubba går sönder eftersom slaget är så hårt). Det är väl SL som ska bestämma, inte några dumma tärningar?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Tja.. Eh..

Det är väl SL som ska bestämma, inte några dumma tärningar?
Precis... det är faktiskt en av anledningarna til att jag inte gillar5 Eons regler, de lämnar så lite plats åt SL att improvisera. Visst kan man ignorera regler och hitta på nya, men när jag köper ett rollspel väntar jag mig att det skall fungera ändå.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tja.. Eh..

"Precis... det är faktiskt en av anledningarna til att jag inte gillar5 Eons regler, de lämnar så lite plats åt SL att improvisera."

Håller inte med. Eons är regler baserade på en enkel och konsekvent grund, från vilket det är lätt att improvisera fram regler. Alla regler, med undantag för skaderegler och liknande, är baserade på den enkla grunden "Slå ObXT6 under ett värde, lyckas slaget så är handlingen lyckad. Variera svårigheten genom att variera antalet tärningar."

Allting annat ovanpå det är så att säga "färdigimproviserade regler", skapade som stöd åt den spelare som saknar energi, fantasi, erfarenhet av verkligheten eller erfarenhet av rollspel för att improvisera regler själv. En spelledare som inte har erfarenheten att bedöma att det borde bli en tärning eller två svårare att sikta mot en kroppsdel kan alltid slå upp tabell 5-34 på sidan 129.

Däremot är reglerna inte skapade som tvångströja för erfarna spelledare, och det finns mängder av utrymme för improvisation om man vill det.

Men det är klart, vill man betrakta Eon som en tvångströja och inte som ett hjälpmedel, då kan jag tänka mig att det är ett hinder. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top