Bra spel för flexibel spelgrupp

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Som redan konstaterat så passar ju Mutant År:Noll in på rätt mycket av det; att utforska en zon är enkelt att förbereda och Arken tillåter att alla har olika rollpersoner för olika konstellationer.
Mycket bra förslag. Men gruppen har redan spelat M0 för några år sen, så jag tror inte det finns så stort intresse.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Alien? Cinematic play passar ju bra för one shots.
Mycket förtjust i Aliens cinematics - men i alla fall de från Ligan är på tok för långa (och redan spelade med delvis samma spelare...)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Altdorf by night.
Jag råkar hoppa över att det inte ska vara fantasy. Spela stadsvakter i altdorf. Utred slaktaren på Kerubstrasse. Serverar värden på Klockenspiel verkligen riktigt öl osv

Mutant
Med tw2000 regler. Spelarna är nedfrysta människor som vaknar upp i bunker som plundras av ett gäng typiska zonfarare.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
warhammer kan vara kul som one-shot. Men reglerna (4E) är inte smidiga. Finns tusen sido/ tilläggs/ special regler överallt.
Så inte så smidigt att bara plocka upp skulle jag säga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Trots "inte fantasy" har jag ändå själv tänkt den tanken. Alla spelarna gillar ju Warhammer. Har för mig att @Rymdhamster spelat något sådant och pratat om det.

Men det är inte ett eget spel va?
Hum... jag har spelat ett par konventsäventyr med Magnus Seter på temat. Alla spelar stadsvakter, alla heter Wilhelm (om jag minns rätt). Sen har jag spelat något i en annan grupp som släpptes till just WFRP4th edition där man blir rekryterad in i stadsvakten och får gå runt på patrul. Det var riktigt kul det med! Absolut ett kul upplägg för warhammerspelande med massor av möjligheter!

Annars skulle det kanske vara kul att köra något med Mutant: År 0, som erbjuder till både roterande spelare OCH roterade spelledare.

Gör en kul ark gemensamt, men skippa själva metaplotten och dödslag för invånare och sånt där. Skippa "utforskningsregler" för zonen och allt sånt där också, och kör zonresor mer narrativt (men märk för all del ut kul landmärken och sånt allt eftersom de introduceras i spel). Fokus är oneshots antingen inne i arken (Som kan vara större än i det normala spelet) eller korta zonutfärder till omkringligande sektioner. Släng in muterade djur och robotar och sånt på en gång om ni känner för det!

Själv har jag nyligen början fundera på ett upplägg till Coriolis där man kör i konglomeraten (alltså inte massa rymdresor och sånt). Typ baserat runt en krog eller så där varje äventyr börjar med att "något händer" som drar in alla som råkar befinna sig på den krogen för tillfället i historien.

Bladerunner känns ju annars som det kan vara funkis. Varje kväll ett nytt uppdrag. Nya replikanter att jaga ner.

Eller varför inte Cy_borg? Kommer ju med äventyrsgenerator och allting =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Bladerunner känns ju annars som det kan vara funkis. Varje kväll ett nytt uppdrag. Nya replikanter att jaga ner.
Just. Funderat på det med. Dock, och nu är jag kanske för styrd av spelets upplägg, men det drar ju åt mysterier/deckare, så jag är rädd att det vore lätt att fastna.

Men ja, kanske stadsvakter i Altdorf ändå... :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Death in Space. Spela ett gäng på rymdstationen Aurum 80 som beskrivs i regelboken. Frånvarande rollpersoner är helt enkelt upptagna med annat just då.

Star Wars D6. Rollpersonerna är stormsoldater. Deras jobb är att upprätthålla lag och ordning i någon avsides belägen håla. Frånvarande rollpersoner är inte i tjänst just då

Mutant Hindenburg. Rollpersonerna driver en verksamhet i kvarteret Hydran som beskrivs i regelboken. Frånvarande rollpersoner är helt enkelt upptagna med annat just då.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Jag skulle slå ett slag för The Esoterrorists. Det är "monster cult of the week" med indviduellt avslutade utredningar och vanligen mindre "arc". Den enda komplikationen är att alla undersökande färdigheter behöver vara täckta även när man saknar någon eller några, men det kan lösas med kontakter och motsvarande som kan täcka upp det.
 
Top