Bra spel för flexibel spelgrupp

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Ok, så min Symbaroum-grupp har haft lite svajig närvaro under hösten. Sett till deltagande totalt sett är det inget problem men givet att vi spelar Törnetronen så kan det bli knepigt om får många är borta vid ett givet tillfälle. Som det är nu spelar vi om vi är SL + 3 (av 5 spelare) men egentligen tycker jag det är lite på gränsen och hade gärna hållit mig till SL + 4 - men det skulle nog leda till väl många inställda pass. Så min fundering är om vi kanske skulle titta på ett backuppspel och tänkte be om tips för det.

Mina kriterier skulle vara:
  • Helst inte fantasy (eftersom vi spelar det annars)
  • Premisser som gör att rollpersonerna kan gå in och ut ganska lätt
  • Inga långa äventyr utan med upplägg som kan klaras av på en kväll
  • Helst ganska lätta regler - för jag tror en förutsättning för att det ska kunna komma igång är att vi kan göra RP och spela samma kväll
  • Något hyfsat traddigt gissar jag är bäst för gruppens smak
  • Jo, och om det funkar med roterande SL skulle det också vara kul (men kanske inte nödvändigt)
Så ge mig era förslag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om man får tuta sitt egna horn så…

CY_BORG är byggt för mycket av detta:
  • Helst inte fantasy (eftersom vi spelar det annars)
    • Check!
  • Premisser som gör att rollpersonerna kan gå in och ut ganska lätt
    • Premissen är att rollpersonerna spelar en grupp problemlösare - att det finns en större pool av problemlösare som själva väljer när de är med på vilka missions är inget problem.
  • Inga långa äventyr utan med upplägg som kan klaras av på en kväll
    • Location Pad + mission generator betyder små kartor att bygga heists till. Går alldeles utmärkt att bygga en hel kampanj på enkvälls-heists!
  • Helst ganska lätta regler - för jag tror en förutsättning för att det ska kunna komma igång är att vi kan göra RP och spela samma kväll
    • Om de är enkla eller inte lämnar jag till någon annan att bedöma, men är ni vana med symbaroum kommer ni nog inte se dem som komplexa.
  • Något hyfsat traddigt gissar jag är bäst för gruppens smak
    • Så länge det här inte betyder ”vi måste ha långa listor på skills” så är det nog check här också.
  • Jo, och om det funkar med roterande SL skulle det också vara kul (men kanske inte nödvändigt)
    • Det finns inga verktyg byggda specifikt för detta, men inte heller några hinder.
Eftersom det här blir lite self-promotion så stannar jag där och låter tråden vara om du inte har några frågor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Kanske cy_borg? Rulla ett scenario inför varje spelmöte och kör uppdragsbaserat och dödligt.
Ja. Min tanke har snuddat vid det också. Det kan funka.
---
Haha, dubbla puffar för Cy_borg. Inte helt såld men det är nog bara för att jag kört Blade Runner precis en annan grupp. Men det har ju inte dessa spelarna. Hm. Jag ska nog läsa det igen över julen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Blades in the Dark?
Hm. Tänkte på det med. Men jag äger det inte och får känslan av att det kanske lite mycket setting att ta in (och kanske väl mycket fantasy - men det är ingen stor grej, det får vara fantasy).
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Hm. Tänkte på det med. Men jag äger det inte och får känslan av att det kanske lite mycket setting att ta in (och kanske väl mycket fantasy - men det är ingen stor grej, det får vara fantasy).
Vår spelledare kör det faktiskt i ett semi-historiskt 20-tals Europa - så mer Pulp Heist Indiana Jones än original-settingen. Verkar hyfsat lätt modda vid behov och väldigt lätt för drop in / drop out eftersom man har ett crew. De heists vi har kört hittills har varit 2-3h.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Ok. Jag har fått känslan att playbooksen är hyfsat settingspecifika?
Jo, så är det ju - vi spelar ju basboken. SL har bara plockat bort den klass som sysslar med de mest övernaturliga sakerna, eftersom vi spelare inte är medvetna om det existerar (än). Själva settingen har han nog i övrigt helt hoppat över eller anpassat till 20-talet. Verkar inte varit ngt större problem, även om jag själv tycker grundsettingen verkar vara rolig pulp punk!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
+1 för Troubleshooters.

Skulle kunna puffa för Call of Cthulhu eller Nordiska Väsen. Om du kör lite mer åt "vi är ett sällskap som löser mysterier" är de tacksamma för en-tvåkvällsäventyr och gruppen kan hoppa runt lite.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Utan åsikt om vilket spel som passar (jag kan typ bara tipsa om olika fantasy-spel) så tycker jag att en "west marches" struktur är bra för sporadiska spel där det är olika spelare varje gång. Hellre än typ ett mysterium där det blir segt att veta vilken spelare som har koll på vilken ledtråd osv.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ja, Nordiska väsen är inget dumt förslag!

Upplägget i regelboken fungerar utmärkt för lösa grupper där alla tillhör Sällskapet, men vilka som skickas iväg på nästa uppdrag varierar (= de som har närvarande spelare). Fungerar bra att time scopea också genom att reglera klockorna.

Jag kan tänka mig att Alien också fungerar, men det har jag inte spelat själv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Tack för tipsen. Jag är dock försiktigt skeptisk till allt med mysterier. Sådana har en tendens att dra iväg i tid, och så är man fast med RP på en plats. Och nästa gång det blir läge är bara hälften av dem med.

Men jag äger ju både CoC och Nordiska väsen, så det skulle ju vara lätta att plocka upp. 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
att en "west marches" struktur är bra för sporadiska spel där det är olika spelare varje gång
Alltså, kan du förklara det lite mer? Jag tror inte jag vet vad det är.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Tack för tipsen. Jag är dock försiktigt skeptisk till allt med mysterier. Sådana har en tendens att dra iväg i tid, och så är man fast med RP på en plats. Och nästa gång det blir läge är bara hälften av dem med.

Men jag äger ju både CoC och Nordiska väsen, så det skulle ju vara lätta att plocka upp. 🙂
Monster of the Week är snabba mysterier och lätt att förlägga i en och samma stad 🙂
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Alltså, kan du förklara det lite mer? Jag tror inte jag vet vad det är.
Det är kanske främst en osr-fantasy-grej men kan säkert fungera lika bra för rymd, postapocalyps osv. Tanken är att varje session börjar och slutar i en "bas", vilket kan vara en by eller något i den stilen, och att varje session består av en expedition ut i vildmarken som omger basen. På så vis gör det inget om det är en helt annan grupp spelare som är med nästa gång, eftersom det ändå blir en ny expedition. Men allt som händer under sessionerna påverkar världen och finns kvar, så om spelargrupp A har retat upp trollet i Uggelgrottan så är trollet fortfarande förbannat när spelargrupp B kommer dit (om det inte hunnit lugna ner sig såklart). Man kan lägga mycket fokus på basbyggande.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
I actual play-podden Oh These, Those Stars of Space spelar de Lasers and Feelings och alla spelare har en mängd olika rollpersoner de kan växla mellan från avsnirt till avsnitt. Varje avsnitt är en avslutad story men det finns en övergripande berättelsebåge. L&F-reglerna är snorlätta! Det kanske vore nåt? Och om det inte skulle passa er så har du åtminstone fått tips om en väldigt rolig podd!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
Nordiska Väsen har jag aldrig spelat ett mysterium som är klart på en session, men det kanske finns grupper som fixar det. Det tycker i alla fall jag är prio ett om man har en varierande grupp.

Jag instämmer i cy_borg-rekommendationerna, och har spellett det typ på det sättet (fast med några olika grupper i samma värld utan överlappande spelare mellan grupperna). Ett extra plus är att man slår för Headlines mellan uppdragen, så om en spelare är borta några sessioner kan hen komma tillbaka till att en stadsdel försvunnit i en kärnvapenexplosion sen sist. Det är kul.
 
Top