Bra saker att ha i dungar..

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
hur byggde egypterna pyramiderna*, hur byggdes stonehenge*,
Vad jag minns så är väll det mer en fråga - i de här fallen iallafall - om att man väldigt länge inte brydde sig och sedan blev det en ide om att folk för i tiden var så primitiva så de kan ju inte ha byggt det här utan hjälp av utomjordingar eller någon typ av modern teknologi så helt plötsligt blir det en grej om hur tussan de lyckades göra något sådant.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nya monster.

Min personliga åsikt är att en bra grotta innehåller något som ALDRIG funnits tidigare - rollpersonerna ska upptäcka något nytt som ingen annan sett tidigare.
Det behöver inte vara ett nytt bisarrt monster, det kan vara ett ett helt nytt magiskt föremål, en ny spell som ingen hört talas om, eller uråldrig teknologi som jag skrev om ovan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad jag minns så är väll det mer en fråga - i de här fallen iallafall - om att man väldigt länge inte brydde sig och sedan blev det en ide om att folk för i tiden var så primitiva så de kan ju inte ha byggt det här utan hjälp av utomjordingar eller någon typ av modern teknologi så helt plötsligt blir det en grej om hur tussan de lyckades göra något sådant.
Oavsett vad är det inte meningen att spelledaren ska komma med en vettig förklaring hur det fungerar, utan det är till för att spelarna ska säga WOW! eller WTF!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En sak som kan vara kul är om det finns en grotta under dungen. Sen är det alltid kul om det finns rester av aktivitet. Ett övergivet läger. En koja. Kanske till och med högt hängande lager eller nedgrävd sup.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hemliga dörrar och dolda gångar.

Jag personligen tycker att en bra grotta ska ha svårupptäckta hemligheter.
En färdigutforskad grotta ska fortfarande ha kanske 25 % som rollpersonerna inte upptäckt och som bara upptäcks med tur eller väldigt mycket envishet.
Andra spelledare tycker att det är onödigt arbete att göra delar av en grotta som rollpersonerna antagligen aldrig kommer att hitta, men jag tycker att det är skithäftigt - speciellt de gånger rollpersonerna faktiskt hittar hemligheterna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grottor i flera våningar.

Människor (inklusiver spelarna) är väldigt dåliga att tänka i 3 dimensioner.
Tänk er vilken scen som helst, tänk er ett foto av scenen - fotot är 2-dimensionellt.
Nu kanske någon opponerar sig och säger att vi har djupseende - men vad är det? Varje öga fungerar som en fotolins som tar ett 2-dimensionellt foto, sedan sätter hjärnan ihop de två bilderna till en 3-dimensionell bild.
Med tanke på hur många optiska illusioner det finns så är det uppenbart att vår hjärna inte är så bra på att hantera 3d.

Men världen omkring oss är 3-dimensionell: höga berg och djupa dalar - ja, men alla kartor över dessa berg och dalar är 2-dimensionella.

Hur många här har spelat 3d-luffarschack, eller t.o.m. 4d-luffarschack? De flesta människor brukar få huvudvärk när man förklarar reglerna för människor är inte gjorda att tänka i mer än 2 dimensioner.

Det är samma sak med grottor i flera våningar.
Vi ser inte dessa grottor som 3-dimensionella objekt, utan som flera 2-dimensionella kartor staplade på varandra.
Om man gör grottor med trappor upp och ner, speciellt om en sektion av en grottplan bara kan kommas åt om man först går ner en våning för att sedan gå upp igen, eller våningsplan som lutar och därför har kontakt med flera andra våningsplan samtidigt, eller våningsplan i olika takhöjd så olika plan går in i varandra.

Min poäng är att man behöver inte göra speciellt komplicerade saker för att spelarna ska bli väldigt förvirrade för de kan inte tänka i 3 dimensioner.
Faktum är att det är väldigt lätt att få en grotta att kännas som en labyrint, trots att det inte är det - bara genom att placera ut lite trappor på strategiska ställen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Tillbehör: saker att lägga till rum med intelligenta monster/nidingar.

Bard: en bard finns också i rummet, där för att ge musik och annan underhållning till monstret/nidingen. När RP:na stövlar in kommer barden, möjligen efter en tillsägelse, presentera monstret/nidingen med titlar och dåd. Hen är inte där av fri vilja men är för rädd och okunnig i att slåss för att hjälpa till mot monstret/nidingen. 50% att hen är fastkedjad vid tronen/väggen/liknande, och om så är det 50% att det finns ett skelett av den förra barden fastkedjad i det andra hörnet (tillräckligt mycket rester av kläder och instrument för att identifiera skelett som bard).

Jungfru: en vacker jungfru (kan vara en ungsven om monstret/nidingen är intresserat av män) är monstrets/nidingens fånge. Hon är av bättre familj (kan vara från att vara lokal pampens dotter till så bra som riket prinsessa) och monstret/nidingen har henne där för (1-2) lösen som hennes familj ska betala; (3-4) att monstret/nidingen vill gifta sig med henne; (5-6) har henne som prydnad för sin skönhets skull. Resultat 3-4 innebär att monstret/nidingen inte är villig att göra något som innebär att hon blir dödad eller får större skador än blåmärken, annars är monstret/nidingen villig att hota hennes liv för att så spelarna att baka undan eller göra saker som skulle döda/alvarligt skada henne om det skulle ge monstret/nidingen ett övertag mot spelarna (etta kommer inte ske på direkten utan en bit in i striden). Hon är inte tränad för strid men hennes vilja är inte bruten och är villig att göra de småsaker hon kan för att hjälpa spelarna om hon får chansen.

För båda är det 10% att hen vet något rörande själva tunnelsystemet (ex. hur det ser ut, vad för fällor, vart man bör röra sig för att komma var, m.m.) utanför monstrets/nidingens rum, men 75% att hen vet något rörande 'systemets historia, den sociala situationen mellan alla de olika monster/grupper i det, hur de olika monsteran/nidingarna uppträder/tänker, och liknande - rullar man under 10 så är det hen vet av stor nytta.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Olika miljöer

IRL är det vanligt att större öar har helt olika klimat på olika ställen.
Gran Canaria är ett exempel på en sådan ö som har helt olika klimat bara en kort bilfärd bort.
(jag antar att Öland och Gotland har samma sak, men inte lika extremt)

Tänk att införa samma sak i en grotta.
Vi har självklara saker som en underjordisk sjö, eller lavakammare.
Men säg att det finns ett vattenfall i en grotta och går man genom vattenfallet så är det som att komma till en annan värld.
Det är alltså samma värld, men ett helt annat grottklimat.

Poängen med detta är att spelarna upplever det som att de spelar flera olika äventyr samtidigt om de olika grottklimaten beskrivs som tillräckligt olika.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Valmöjlighet.

Jag tycker inte om rälsning*, varken i äventyr eller i grottor - det är tråkigt.
En tråkig grotta är en korridor som går rakt fram med massor med dörrar längs korridoren.
En kul grotta har gångar som delar sig, så det alltid finns flera olika sätt att ta sig till olika delar i grottan.
Dels är det roligare för spelarna som inte kör fast för att de inte kommer fram en väg, dels ger det möjlighet för spelledaren att låta monsterna smyga runt och anfalla rollpersonerna i ryggen.

*Järnvägsräls med små vagnar som svishar fram genom ett grottsystem är däremot skithäftigt. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Valmöjlighet.

Jag tycker inte om rälsning*, varken i äventyr eller i grottor - det är tråkigt.
En tråkig grotta är en korridor som går rakt fram med massor med dörrar längs korridoren.
En kul grotta har gångar som delar sig, så det alltid finns flera olika sätt att ta sig till olika delar i grottan.
Dels är det roligare för spelarna som inte kör fast för att de inte kommer fram en väg, dels ger det möjlighet för spelledaren att låta monsterna smyga runt och anfalla rollpersonerna i ryggen.

*Järnvägsräls med små vagnar som svishar fram genom ett grottsystem är däremot skithäftigt. :)
Ja, alla former av Jaquaying är guld!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
En sak som kan vara kul är om det finns en grotta under dungen. Sen är det alltid kul om det finns rester av aktivitet. Ett övergivet läger. En koja. Kanske till och med högt hängande lager eller nedgrävd sup.
Yo, är det ok om vi slutar skräpa ner tråden med de "roliga" skämten om dunge = grupp av träd?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
* Magiska & alkemiska maskiner! Som skapar förtrollning, eller magiska drycker, bara man kan klura ut receptet. Och vågar man testa resultatet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
* Magiska & alkemiska maskiner! Som skapar förtrollning, eller magiska drycker, bara man kan klura ut receptet. Och vågar man testa resultatet?
Jupp jag älskar slumpmässiga saker.
Min favorit är och förblir Deck of Many Things i DnD.
Många hatar Deck of Many Things, tycker den är obalanserad och kan förstöra hela kampanjer.
MEN DET ÄR JU DÄRFÖR DEN ÄR KUL!!! :)

En klassiker är slumptabeller för vad som händer om man dricker två magiska drycker samtidigt.
Vem bryr sig om att ett slumpresultat är att de blir giftiga och man dör - så länge det finns ett annat slumpresultat att effekterna blir permanenta!

En annan klassiker är den mystiska apparaten med ett dussin spakar och knappar på.
Vem vet vad som händer när man börjar mixtra med apparaten?
Även om det finns en chans att jorden går under kan vi inte låta bli att testa och se vad som händer och försöka räkna ut vad maskinen är till för.

Jag kommer ihåg när vi hittade en stor låda och saker man la i lådan muterades slumpmässigt.
Den var kul - men den blev JÄTTEKUL när vi kom på att vi kunde lägga oss själva i lådan!
Vem brydde sig om att viss slumpvisa mutationer kunde vara negativa - vi blev ju mutanter! X-men FTW!

Jag, och de flesta jag känner som spelar OSR, har det där draget att vi antagligen tycker om att spela rysk roulette. :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,008
Rum med enbart belöningar så att spelarna blir skitoroliga över om guldmynten, de magiska dryckerna och det sjungande svärdet( ett magiskt svärd där en skönsjungande andevarelse bosatt sig) svärdet ger plus 1 på allt och har inga minus förutom att det sjunger utanför skidan.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad är enkla, bra grejer man kan stoppa in i valfri dunge? Hjälp mig skapa en riktigt stor lista som insp. till alla SL som sitter med en dunge att fylla upp!

* Fångar som RPna kan prata med. Enkelt, ger rollspelande, lättar upp. Direkt från Dungeon Checklist.

Edit: kan vi hoppa över alla "roliga skämt" där vi "missförstår" att det som avses inte är en dungeon utan en grupp träd? Det är gjort nu..
Jag kan ta på mig att vara den som triggat det, får väl ursäkta ens ordmärkande gubbighet, faller givetvis tillbaka på en själv då det visar på ens ålder mer än det visar att man har något att anmärka på. Men dunge som dunge ... allt som skrivits ovan funkar lika väl i en skog som i ett grottsystem ... eller en donjon eller en skärgård. Så man kan alltid med liten modifikation ta ett äventyr med en [dungeon] och omvandla det till något annat ...

Vinden tar i som ni passerar över krönet på åsen, moln vandrar över himlen. Avlägset borta i öster ser ni de mörka molnen och regnplymer som orsakat åskmullret ni hörde igår. Men det är inte regn och oväder som drar till sig era blickar utan den vidsträckta skogen som breder ut sig så långt man kan se. Dess yttre gränser förlorat bortom horisontens dimmor. Man kan se en höjd sticka upp över trädkronorna, det är ert mål. Bara att gå rakt ner från åsen och in mellan träden. Ingen av er skulle tveka om det inte vore för vad man hört om …
ϙ
Den magiska

dungen™
– En äventyrsplats


Äventyrsföljet beger sig ner till skogsbrynet och söker upp en av de få stigar som leder in mellan träden. Man kan höra ett fåtal fåglar. Något prasslar långt in bortom buskar. Ni hör avlägset skrik och vrål, som från en strid. Metall mot metall, bistra utrop, dunsar av saker som våldsamt faller i backen.

Spelarna väljer att:

Spelarna väljer att smyga vidare.
Avlägset kan de se Gobliner och vargar i en bitter kamp. Ingen av dem upptäcker er då de är fullt upptagna med sitt. Er färd fortsätter vidare in i skogens djup …
Spelarna väljer att söka upp tumultet.
Spelarna ser Gobliner och vargar i en bitter kamp. De kan välja att ställa sig på Goblinernas sida mot vargarna eller på vargarnas sida mot Goblinerna. Ingen av de stridande ser eller hör er komma, så ni vinner automatiskt initiativ och får ett frislag.

Väljer de att passera utan att störa de stridande gå vidare till nästa hållpunkt längs vägen. Om de väljer att stanna för att hjälpa någon part av de stridande så kommer de snart att lyckas. Beskriv striden och låt dem svettas lite först innan de segrar. Anfaller de båda parter av stridande så kommer dessa att sluta slåss inbördes och istället gemensamt möta äventyrarna i strid.

När de förr eller senare, med mer eller mindre mängd skråmor och sår, lämnar detta första möte gör de det antingen med nya vänner eller helt själva.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag kan ta på mig att vara den som triggat det, får väl ursäkta ens ordmärkande gubbighet, faller givetvis tillbaka på en själv då det visar på ens ålder mer än det visar att man har något att anmärka på. Men dunge som dunge ... allt som skrivits ovan funkar lika väl i en skog som i ett grottsystem ... eller en donjon eller en skärgård. Så man kan alltid med liten modifikation ta ett äventyr med en [dungeon] och omvandla det till något annat ...
Jo, det kan vara väldigt retfullt när språket går och utvecklas utan att någon frågat en först. Men det är inte vad jag startade en tråd om.

* Magiska drycker med kufiska namn, som "Dumstark", etc. Ger små men permanenta förändringar av grundegenskaper eller motsv. Såg det först i något DoD-äventyr om jag inte missminner mig. Väldigt få RP kommer testa dem.
 
Top