Bra saker att ha i dungar..

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Dimma eller rök, i hela utrymmet eller bara närmast golvet. Vad beror den på? Vad döljer den? Är den giftig? Hur kan den hanteras? Vädra ut? Traska igenom?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Döda äventyrare

"Dubbelfällor" - en andra fälla som är designad för att ta dig när du undviker den första fällan

Närmast symbiotiska förhållanden mellan olika grupperingar i dungeonen (åtminstone när den är av modell större)

Bisarra vapen där det är oklart om det är motståndaren eller vapenbäraren som kommer att råka mest illa ut

Legender om dungeonens historia

Taskiga skatter

Och den mest värdefulla skatten av dem alla: svaret på vad som är en bra svensk översättning av "dungeon" i bestämd form!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Latrin: 50% att det finns en "upptaget" skylt på handtaget. Om RP:na ändå öppnare är det 75% att det sitter någon där - rulla på monstertabellen för det området för vad - som kommer snäsa "Upptaget!" så fort RP:na börjar öppna.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Latrin: 50% att det finns en "upptaget" skylt på handtaget. Om RP:na ändå öppnare är det 75% att det sitter någon där - rulla på monstertabellen för det området för vad - som kommer snäsa "Upptaget!" så fort RP:na börjar öppna.
Variant: ledig latrin, men väggarna är fulla av klotter från labyrintinvånarna. Även om man kan tyda språket är det mesta nonsens och tveksamma skämt, men det gömmer sig en eller ett par ledtrådar bland det.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Det verkar vara mycket humor i dungar. Jag som inte är så OSRig eller ens fluktat på D&D trodde i min enfald att det var som i Diablo. Man knatar ner i en grotta som visar sig vara ett mausoleum och sen dödar man tiotusen skelett innan man når en boss.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det verkar vara mycket humor i dungar. Jag som inte är så OSRig eller ens fluktat på D&D trodde i min enfald att det var som i Diablo. Man knatar ner i en grotta som visar sig vara ett mausoleum och sen dödar man tiotusen skelett innan man når en boss.
1. Det brukar finnas lite humor (med betoning på lite).
Det är som en skräckfilm, man behöver lite lustigheter ibland som avbryter det mörka.

2. OSR går ut på att undvika strid.
Är det en grotta med tiotusen skelett och en slutboss går äventyret ut på hur man ska oskadligöra alla skeletten UTAN att behöva slåss mot dem.
Och slutbossen ska man helst smyga förbi och ta dess skatter när denne sover.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rörliga väggar, så grottan blir som en labyrint som ändrar utseende.

Det får gärna låta så in i h***e när väggarna flyttas så spelarna VET vad som händer och tänker: "oh shit, inte nu igen..."
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Typ en variant på det är en konflikt mellan två fraktioner/fiendegrupper.
Det roliga är att ha två eller flera fraktioner, där rollpersonerna kan välj vem de ska hjälpa (om de ens ska hjälpa någon) - och beroende på vad rollpersonerna gör blir det helt olika äventyr.

Men det viktiga är inte fraktionerna, utan konceptet att det finns vänligt inställda varelser i grottan, som inte vill döda en och som man kan föra en vettig konversation med.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I en stor dungeon så bor det monster. Det är här de lever, dör - och förökar sig.
Att ha med monsterbarn i en grotta kan vara intressant.
Vad gör rollpersonerna när de dödat alla orcer, undersöker grottan, öppnar en dörr och ser ett dussin livrädda orcbarn - och rollpersonerna inser att de just gjort barnen föräldralösa?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Vad gör rollpersonerna när de dödat alla orcer, undersöker grottan, öppnar en dörr och ser ett dussin livrädda orcbarn - och rollpersonerna inser att de just gjort barnen föräldralösa?
För
Spelledaren = Moraliskt dilemma.
Spelarna = ytterligare en anledning att elda upp allting.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Förådslokal för skötarna av alla fällorna. Fult med olja (för mekanismerna), reservdelar (rep, kugghjul, skäktor för väg armborsten, m.m.), och liknande, samt alla verktyg en fällskötare kan behöva, där finns även ett mindre bord med lådor som stolar. 25% att någon av omhändertagarna har glömt sina egna anteckningar eller instruktionsboken rörande fällorna, dessa är dock plottrigt skrivna på något monsterspråk och är antingen (01-70%) i en otrolig röra eller följer en omänsklig logik (71-95%) presenterar bara fällorna i sig själva utan att ange var/när i tunnelsystemet de är (96-00%) har en bra presentation av var i tunnelsystemet fällorna finns och hur dessa funkar, dock är allt ur fällskötar synvinkel så allt som inte är fällor ignoreras, den är också inte uppdaterad så det är 10% att en fälla inte finns med eller har uppdaterats till en annan modell som anges.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Beskrivningar!

De flesta spelledare är lata och beskriver grottan som ett stort stenhus.
Men om man ser en film om personer i en grotta är det en fantastisk upplevelse.
Att ta sig fram i grottan är som att klättra i berg: gångar går upp och ner, smalnar av så man måste klämma sig igenom, öppnar upp sig i stora salar med stalaktiter och stalagmiter.
Är golvet torrt och dammigt? vad händer om rollpersonerna ser spår i dammet? Eller är det fuktigt och till och med glashalt p.g.a. alger?
Vad är det för temperatur? Ändras temperaturen vartefter man går nedåt?
Blåser det? Och varför skullle det blåsa i en grotta? Ett mysterium!
Hur luktar det? Instängt? Uråldrigt? Illa? Gott? Skit? Ruttet? Annorlunda än något rollpersonerna kännt tidigare?
Vad finns det för "liv" i grottan förutom stora monster? Finns det små insekter? Råttor?
Växer det saker i grottan? Alger, lavar, eller exotiska blommor? vad lever blommorna på när det inte finns solljus? Går växterna att äta? Är de självlysande? Är de giftiga? Är de intelligenta?
Finns det bottelösa hål?
Finns det underjordiska sjöar?
Finns det flytande lava?
Finns det geysrar?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Andra äventyrare.

Är det en megadungeon ska det alltid finnas andra äventyrergrupper som "konkurrerar" med rollpersonerna och sätter tidspress på dem.
Är rollpersonerna inte tillräckligt snabba kommer de att upptäcka att någon annan hunnit före dem och tagit alla skatter.
Eller ännu mer försmädligt: de andra äventyrarna låter rollpersonerna rensa grottan, för att sedan ligga i bakhåll och råna rollpersonerna när de är på väg ut med alla skatter.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Fällan i nästa korridor/rum har blivit aktiverad av ett vandrande monster som har blivit dödat av fällan, det är 25% att det finns en till, oaktiverad, fälla av samma typ som dödat monstret i rummet som RP:na kan aktivera.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tidspress!

När rollpersonerna bröt sig in i grottan utlöste de något som kommer att förstöra grottan inom en viss tid.
Det kan vara att vattnet börjar stiga, att lava börjar flyta o.s.v.
Oavsett vad har rollpersonerna bara en viss tid på sig att ta sig därifrån med skatter.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Andra äventyrare.

Är det en megadungeon ska det alltid finnas andra äventyrergrupper som "konkurrerar" med rollpersonerna och sätter tidspress på dem.
Är rollpersonerna inte tillräckligt snabba kommer de att upptäcka att någon annan hunnit före dem och tagit alla skatter.
Eller ännu mer försmädligt: de andra äventyrarna låter rollpersonerna rensa grottan, för att sedan ligga i bakhåll och råna rollpersonerna när de är på väg ut med alla skatter.
En av mina spelarkompisar har en historia han har hört om en SL som blev så tröt på att spelarna bara hittade på sidogrejer istället för att följa det upplagda äventyret så när de väll tog sig till skurkens borg/grottsystem/sådant så fann de det redan genomgått av ett annat gäng äventyrare som hade dödat alla monster och tagit alla skatter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rum med giftgas.
Ofta är detta en trappa nedåt - giftgasen är tyngre och stannar där nere.
Det ska vara tydligt att det är giftigt: antingen ska det vara ett giftgrönt moln, eller så ska det ligga döda monster där som inte förrutnat.
Lägger man dessutom till en fullt synlig skatt blir det dessutom ett intressant problem: hur ska rollpersonerna komma åt skatten utan att dö?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En grotta i olika storlekar.
De flesta förutsätter att grottor är anpassade för människor gångar är tre meter breda och tre meter höga.
Men vad händer om man kommer till en del anpassad för jättar? Hör klättrar månniskor i jättetrappor?
Eller en del anpassad för små kobolder som endast är 2'-3' (0,5 m - 1 m) höga? Ja, en människa kan krypa i en gång som bara är 1 m bred och 1 m hög, men man vill inte slåss med svärd där, eller använda pilbåge.
Ett tips är att googla Tuckers kobolds - en berättelse om höglevelrollpersoner som blir dödade av kobolder, för att rollpersonerna inte kommer åt kobolderna i de smala gångarna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Vad gör rollpersonerna när de dödat alla orcer, undersöker grottan, öppnar en dörr och ser ett dussin livrädda orcbarn - och rollpersonerna inser att de just gjort barnen föräldralösa?
Variant: barna är inte föräldralösa utan är där med sina mammor/ammor som enligt orchisk sed nu ser RP:na som deras nya makar och föräldrar till barnen. De förväntar sig att RP:na ska hjälpa till med att stå för levebrödet, lära upp ungarna, och sådant. De har inga problem med polygami om de är fler än RP:na (eller RP:na tar upp att de har fruar) eller lesbiska relationer om någon av RP:na är kvinnor, ur deras synvinkel har kärlek eller sådant inte något med saken att göra och kommer inte förstå ett dugg om RP:na börjar tala om något sådant. Om RP:na säger åt dem att de är fria och de kan gå så kommer orcherna börja skälla ut dem rörande att de struntar i sina sociala skyldigheter rörande att ta hand om de ungar som nu är deras.

----------------------

Mörk humor variant: rummet där barnen är i har en skylt på dörren där "barnpassning" har just blivit överstruket och istället "barnhem" skrivits på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Uråldrig teknologi.

Grottan är gjord av en utdöd civilisation och det finns fantastiska saker där som inte går att förklara för kunskapen har gått förlorad.
Jämför med IRL: hur byggde egypterna pyramiderna*, hur byggdes stonehenge*, hur tillverkade romarna cement* som håller idag 2000 år senare, när vi själva inte kan göra cement som håller i 100 år, vem gjorde stenkloten på Costa Rica?

*Ja, jag vet att vissa av dessa saker anses lösta, men lösningarna är förhålladnevis nya och vi visste inte för ett apr decennier sedan.
 
Top