Bra saker att ha i dungar..

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Vad är enkla, bra grejer man kan stoppa in i valfri dunge? Hjälp mig skapa en riktigt stor lista som insp. till alla SL som sitter med en dunge att fylla upp!

* Fångar som RPna kan prata med. Enkelt, ger rollspelande, lättar upp. Direkt från Dungeon Checklist.

Edit: kan vi hoppa över alla "roliga skämt" där vi "missförstår" att det som avses inte är en dungeon utan en grupp träd? Det är gjort nu..
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Typ en variant på det är en konflikt mellan två fraktioner/fiendegrupper. Typ en varg som håller på att trasha ett gäng goblins (eller ett gäng goblins som håller på att trasha en varg), drä RP kan (om de vill) kliva in och välja sida och få en potentiell allierad.

Även om de står och tittar på kan vinnaren visa uppskattning för att de inte la sig i.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Vad är enkla, bra grejer man kan stoppa in i valfri dunge? Hjälp mig skapa en riktigt stor lista som insp. till alla SL som sitter med en dunge att fylla upp!
Jag antar att du inte menar en dunge som i en samling träd i ett öppnare landskap?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
En annan sak från Dungeon Checklist:

* Opraktisk skatt. En vagnslast te, en mängd skört porslin, en ovärderlig men hiskeligt tung staty. Har inte haft tur med den här, RPna har i samtliga fall bara passerat den till fördel för mer hanterliga värdesaker, men jag gillar den ändå.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,218
En sak jag alltid stoppar in är ett rum med speglar från golv till tak. Så så fort de kliver in i rummet blir de desorienterade och fattar inte längre vad som är upp och vad som är ner. För att komma vidare måste de slå sönder speglar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
  • Person från dungens forntid som varit sövd eller i stasis i århundraden eller årtusende. Rollspel, källa till kunskap, delvis inaktuell.
  • Robotar eller golems som blivit galna av ensamhet eller korrumperade av magisk malware. Kanske går de att bota eller så finns det en kontrollstav någonstans.
  • Järnväg eller berg-och-dalbana. Svischar förbi slemvarelserna i rum 127 men kobolderna blir arga om de inte får betalt.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Ja! Bra grejer!

En till:

* Portal till helvetet/valfri oroväckande dimension. Utsirad, rinner svart rök, bara spåna fritt. RPna kommer inte våga sig nära. Eller så kliver de in och det blir en helt annan kampanj..
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
En sak jag alltid stoppar in är ett rum med speglar från golv till tak. Så så fort de kliver in i rummet blir de desorienterade och fattar inte längre vad som är upp och vad som är ner. För att komma vidare måste de slå sönder speglar.
Bra tillsammans med en förbannelse som ger 7 års olycka för varje spegel som slås sönder i rummet.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
246
Jag antar att du inte menar en dunge som i en samling träd i ett öppnare landskap?
Men om man skulle leka med tanken om ”en samling träd i ett öppnare landskap” så är idén om att det där finns ett mossbeklätt gravkummel (i neolitisk stil) med en nedgång till en dungeon inte helt oattraktiv. Öppnar upp för en (reell eller föreställd) uråldrig ondska som följs av huvbeklädda akolyter med rostiga skäror. :unsure:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
  • Trädgård! Vattnet är förbannat och växterna är ondsinta. Och trädgårdsmästaren är en nedknarkad jätte som vill plantera om rollfiguerna i nya krukor och sedan "klippa ned dem lite inför vintern".
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
När jag tänker på dungar kommer följande fem saker alltid upp.

Myrstackar, en bäck, något som rör sig bortom synhåll men inom hörhåll, spår på backen en stig.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
  • Vattendrag. Sjöar, åar, strömmar. Går att använda som genvägar och för transporter, men farligt.
  • Rör och ledningar. Kobolderna kommer fram där, men inte spelarna. Om de inte hittar fontänen som kryper alla som dricker där av till Nils Karlsson Pyssling-storlek.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
* Avgrund! Man måste klura med rep eller magi för att ta sig förbi. Längdhopp kan gå - men inte så kul att missa sitt slag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Bästa stället att sätta en hemligt tunnel är under en fontän, badkar eller liknande. Folk flyttar på statyer, men inte på saker med rinnande vatten.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Bästa stället att sätta en hemligt tunnel är under en fontän, badkar eller liknande. Folk flyttar på statyer, men inte på saker med rinnande vatten.
Ja! Eller bakom vattenfall, en annan klassiker.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
  • Brandstång. Går genom flera nivåer. Demonen på plan tre vill ha tull. Etc.
  • Bottenlöst (nästan) hål. Alla hibbutar måste slå ett räddningskast mot dumhet eller släppa ned någon i den. Längst ner bor en argsint balrog balor bevingad elddemon som inte har haft roligt på väldigt länge ...
  • Magiker fast i sin egen skyddscirkel. Väldigt uttråkad, lovar guld och gröna skogar om hen blir befriad.
  • Osynliga skattkistor. Hänger i taket. I osynliga kedjor.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
  • Brandstång. Går genom flera nivåer. Demonen på plan tre vill ha tull. Etc.
  • Bottenlöst (nästan) hål. Alla hibbutar måste slå ett räddningskast mot dumhet eller släppa ned någon i den. Längst ner bor en argsint balrog balor bevingad elddemon som inte har haft roligt på väldigt länge ...
  • Magiker fast i sin egen skyddscirkel. Väldigt uttråkad, lovar guld och gröna skogar om hen blir befriad.
  • Osynliga skattkistor. Hänger i taket. I osynliga kedjor.
Den där sista gillar jag! Äntligen en bonus för den onödigt långe RPn som slår skallen i en av kistorna..
 
Top