Nekromanti Bra rollspel till nybörjare

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Det absolut viktigaste måste ju vara att fråga den som ska spela, väl? Att personen i fråga är "tjej, 15" säger ju inte nödvändigtvis något alls om vad som skulle uppskattas.

Vad gäller setting så kan hon ju lika gärna vara zombieapokalypsnörd som intresserad av hovintriger i balklänning, eller gud vet vad. Inte för att det ena behöver utesluta det andra heller, för den delen.

Vad gäller regelkomplexitet så spelar det så klart även där viss roll vem den tänkta spelaren är, men det är ju ofrånkomligen så att enklare regler är lättare att komma igång med.

Dock vill jag påstå att om reglerna eller settingen är väldigt enkla så kan det vara negativt i sig. Dels så ger detaljer liv och djup, och avsaknaden av detaljer kan göra att intrycket blir platt och mindre inbjudande. Dels så kan alltför enkla och kortfattade regler och världsbeskrivningar faktiskt göra att det krävs mer jobb för spelarna, då de kan känna sig tvungna att bygga ihop det som "fattas" på egen hand.

(Någon som minns TWERPS förresten?)

Men det verkar ju ha dykt in ett antal lovande förslag här i tråden att ha som utgångspunkt. Samla dem i en lista med några ords beskrivning och låt henne fundera vad hon tror sig vara mest intresserad av. :gremsmile:

Eller bara tipsa henne om GURPS, så kan hon välja setting efter behag från vecka till vecka. :gremwink:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Kanske lite sidospår, men på vilket sätt är en setting "enkel"? Handlar det om ren textmassa eller handlar det om vad settingen ger inspiration till? Jag ser endast en nytta av detaljer för spel om de använd i spel. Om vi jämför exempelvis Lady Blackbird eller rent av This is Pulp med Trudvang så förmedlar de två första ungefär samma mängd inspiration som den sista men på en tiondel-hundradel av textmassan. Troper är inte att underskatta och dessa i kombination med suggestiva och blixtrande detaljer (snarare än långa beskrivningar av helheten) ger en bra grund för improvisation. Det här bygger på att spelarna accepterar att spelet i sig inte "vet" allt och att de istället måste fylla i luckorna själva, något som nybörjare i min erfarenhet är lysande på att göra givet rätt förutsättningar.

Oavsett spel måste motivationen att spela finnas där och det är ingen direkt mening med att "dra med" någon som inte är sugen; det blir sällan bra. Ju mer motivation desto mer acceptans för text- och regelmassa (såtillvida man inte stöter på spelare som tycker att det är spännande att läsa just regeltexter, något som jag upplever som regel kommer som ett resultat av spelande snarare än tvärt om) och jag föreslår därför kortast möjliga spel för en första testomgång. Därefter kanske det kan bli aktuellt med en 150-sidorslunta men själva säljtillfället bör ske med minimal investering.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag föreställer mig att vad en "enkel" setting är beror lite på mottagaren. En setting kan vara enkel för att den bygger på något som redan är känt och där man kan ta med sig redan inhämtad förförståelse. En setting kan också vara enkel för att den helt enkelt är vag och och mejslas ut under spelets gång. Den kan också vara enkel för att den är så extremt djupt beskriven att det mesta faktiskt går att kolla upp och man får tydliga instruktioner för hur spelvärlden skall användas.

Och vilken sorts "enkel" som passar bäst tror jag är individuellt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag tror att enkla spel är bra, men att de inte får bli för öppna. Som nybörjare behöver man tydliga stöd och strukturer. Spel om t ex grottkräl är antagligen att föredra för en nybörjarspelledare, just för att man har en tydlig struktur att luta sig mot.

Sen får ju inte settingen var helt fel, men jag tror man är mer förlåtande när man är yngre och ännu inte stelnat som människa. Som barn var jag nöjd med att det fanns vapen och saker att döda när jag skaffade Mutant. Hade jag börjat som 15-åring kanske det varit annorlunda. Chronopia tyckte jag rätt illa om, men det kan kanske bero på att jag då redan hade en bild av hur fantasy och rollspel skulle vara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
DynamicMan said:
Vad gäller setting så kan hon ju lika gärna vara zombieapokalypsnörd som intresserad av hovintriger i balklänning, eller gud vet vad. Inte för att det ena behöver utesluta det andra heller, för den delen.
Finns det inget spel som kombinerar dem? Det vore ju ballt. Lätt att styra om både mot Day of the Dead-stuk med 1700-talskläder och till typ Warm Bodies...

DynamicMan said:
(Någon som minns TWERPS förresten?)
Nej, men först läste jag det som TWERKS och undrade om det var Miley Cyrusrelaterat...
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag kan inte rekommendera något spel, det överlåter jag till experterna. Men förutom reglerna: vad kan man göra som RP?
Fördomar kanske, men jag misstänker att socialt samspel kanske är intressantare än tärningsrullande, annars finns ju alla brädspel med RPG inslag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Håller inte alls med

RasmusL said:
2097 said:
Apocalypse World blir mitt förslag
Är det inte lite för knasigt presenterat för att en nybörjare ska förstå det?
2097 och jag håller helt klart inte med varandra i den här frågan :gremlaugh:
AW är nog den mest svårlästa rollspelsbok jag läst.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

chrull said:
RasmusL said:
2097 said:
Apocalypse World blir mitt förslag
Är det inte lite för knasigt presenterat för att en nybörjare ska förstå det?
2097 och jag håller helt klart inte med varandra i den här frågan :gremlaugh:
AW är nog den mest svårlästa rollspelsbok jag läst.
Om det finns någon som kan vara med och visa lite hur det fungerar tror jag dock verkligen på AW! Jag kvarstår dock vid Lady Blackbird, så jäkla lätt, bra och fantastiskt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Re: Håller inte alls med

chrull said:
2097 och jag håller helt klart inte med varandra i den här frågan :gremlaugh:
AW är nog den mest svårlästa rollspelsbok jag läst.
Samma här. Den är avskyvärd, och skitdåligt upplagd. Språkligt vore den väl okej om den inte försökte vara så cool och edgy hela tiden, men just strukturen gjorde att det tog mig över ett år att orka läsa klart den.

AW ska man nog lära sig genom att spela med folk som spelat AW innan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Re: Håller inte alls med

Monsterhearts har snarlika regler, men är betydligt mer tillgängligt skrivet. Joe skriver IMO bättre än Vincent.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

wilper said:
Monsterhearts har snarlika regler, men är betydligt mer tillgängligt skrivet. Joe skriver IMO bättre än Vincent.
Ja, alltså, nu när du säger det så är väl Monsterhearts typ perfekt på alla sätt och vis och passar in alla preferensområden som tagits upp?

Om hon vill ha ett spel med mer text än Lady Blackbird så är Monsterhearts fan givet!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Om inte du förklarat hur det funkar skulle jag inte ha en aning. Har inte lyckats att läsa boken ännu.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Arfert said:
Om inte du förklarat hur det funkar skulle jag inte ha en aning. Har inte lyckats att läsa boken ännu.
Jag läste den rakt igenom och även om jag tyckte att det var lite konstigt att inleda med alla playbooks hade jag inga problem att förstå eller läsa men det kan ha att göra med att jag var mycket intresserad över hajpen. Det är en knepig bok men det är ett jäkligt bra spel och om förståelsen får lite hjälp av en actual play så är det inga problem.

Sedan tror jag att mycket av det "svåra" är pga konventioner läsaren tar med sig. Man ska göra exakt som det står i boken och då blir det magi. Inte så svårt egentligen.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Fantasy Flight Games har gjort en fristående introduktionsbox till sitt nya Star Wars rollspel Edge of the Empire.

Det heter Edge of the Empire Beginner Game och är till skillnad från alla(?) andra rekommenderade spel specialdesignat för nybörjare.

+ Spelet kommer i en låda fylld med godis som kartor, brickor, specialtärningar, färdiggjorda karaktärer, häften, regelbok och ett äventyr.
+ Allt är i fyrfärgstryck med mycket höga produktionsvärden.
+ Spelet och det medföljande äventyret är tydligt och ganska hårt strukturerat för att nybörjaren enkelt ska kunna följa med stegvis utan någon förkunskap.
+ Det medföljer en nedbantad och förenklad regelbok men det sägs uttalat att det är den _sista_ boken som skall läsas (READ THIS LAST med stora röda bokstäver) och istället är det bara att börja från början i äventyret och köra.
+ För varje scen/steg beskrivs vad SL ska läsa upp för spelarna, vilka nya regler som introduceras och så vidare. Som erfaren rollspelare skummade jag det mesta men tyckte att det var ett av de mest pedagogiska uppläggen jag sett.
+ De färdiggjorda rollpersonerna beskrivs i små häften med en intressant bakgrundshistoria, tydliga roller, regelsammanfattning och stöd för att spendera de första erfarenhetspoängen.
+ Edge of the Empire Beginner game är lätt att få tag i på Science-Fiction Bokhandeln http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=58927.
+ Det är förhållandevis billigt
+ Blir de intresserade kan de köpa grundreglerna som utvecklar spelet väldigt mycket (utan att göra det så särskilt tungrott) och FFG producerar nya böcker och moduler i sedvanlig vansinnig takt.
+ Det finns ett längre gratisäventyr på FFGs hemsida som tar vid där introduktionsäventyret slutar. Det finns också två extra färdiggjorda rollpersoner. http://fantasyflightgames.com/edge_minisite_sec.asp?eidm=224&esem=4
+ Det finns enormt mycket gratismaterial på nätet - både specifikt för spelet och för settingen (http://starwars.wikia.com/wiki/Main_Page) och en bra community.

+/- Star Wars
+/- Specialtärningar

- Engelska
- Blir de intresserade och vill ha mer blir det ganska dyrt i längden
- Lådan är cool men gjord i tunn kartong som inte håller i längden
- Det finns inte stöd för hur gruppen ska fortsätta efter att de spelat klart introduktionsäventyret och de efterföljande gratisäventyret. Med hjälp av den medföljande regelboken går det att köra på men det blir nog svårt för en nybörjare. Spelledarkapitlet i den riktiga regelboken är välskrivet och ger mycket råd men det är en stor och tung bok av klassiskt FFG manér som nog kan vara avskräckande för en nybörjare (eller kanske tvärtom?).

[EDIT: - Det finns inga regler för att skapa rollpersoner.]

Det är väldigt svårt att säga vad som fungerar för någon annan men jag tror att rollspelets fokus på berättelsen (narrativism) tillsammans med tärningsmekaniken är ganska nybörjarvänlig i sig. Jag upplever att Edge of the Empire kombinerat mer traditionellt rollspel med en betydligt lättsammare och lättare (i motsats till crunch) regelmekanik.

Jag är osäker på om det bara är något personlig (så jag skrev inte upp det som ett plus) men jag tycker att spelet (framförallt tärningsmekaniken och fokuset på berättelsen) bjuder in att lösa konflikter på ett kreativt sätt som inte behöver inbegripa våld. Med det sagt så har introduktionsäventyret och det efterföljande äventyret rikligt med strid - men även en bankett.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Jag med flera skarpa hjärnor här verkar ju haft problem... och jag hade inga problem att fatta till exempel BW (irriterade mig bara på den konstiga dispositionen som gör att saker tar onödig tid att läsa in).

AW var dock en annan sak. Allan ballan språket får mig att stänga av direkt... med mera. Om någon som kan skriva pedagogiskt gör om boken är det kanske lätt som en plätt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
bladerunner_35 said:
Fantasy Flight Games har gjort en fristående introduktionsbox till sitt nya Star Wars rollspel Edge of the Empire.

Det heter Edge of the Empire Beginner Game och är till skillnad från alla(?) andra rekommenderade spel specialdesignat för nybörjare.

+ Spelet kommer i en låda fylld med godis som kartor, brickor, specialtärningar, färdiggjorda karaktärer, häften, regelbok och ett äventyr.
+ Allt är i fyrfärgstryck med mycket höga produktionsvärden.
+ Spelet och det medföljande äventyret är tydligt och ganska hårt strukturerat för att nybörjaren enkelt ska kunna följa med stegvis utan någon förkunskap.
+ Det medföljer en nedbantad och förenklad regelbok men det sägs uttalat att det är den _sista_ boken som skall läsas (READ THIS LAST med stora röda bokstäver) och istället är det bara att börja från början i äventyret och köra.
+ För varje scen/steg beskrivs vad SL ska läsa upp för spelarna, vilka nya regler som introduceras och så vidare. Som erfaren rollspelare skummade jag det mesta men tyckte att det var ett av de mest pedagogiska uppläggen jag sett.
+ De färdiggjorda rollpersonerna beskrivs i små häften med en intressant bakgrundshistoria, tydliga roller, regelsammanfattning och stöd för att spendera de första erfarenhetspoängen.
+ Edge of the Empire Beginner game är lätt att få tag i på Science-Fiction Bokhandeln http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=58927.
+ Det är förhållandevis billigt
+ Blir de intresserade kan de köpa grundreglerna som utvecklar spelet väldigt mycket (utan att göra det så särskilt tungrott) och FFG producerar nya böcker och moduler i sedvanlig vansinnig takt.
+ Det finns ett längre gratisäventyr på FFGs hemsida som tar vid där introduktionsäventyret slutar. Det finns också två extra färdiggjorda rollpersoner. http://fantasyflightgames.com/edge_minisite_sec.asp?eidm=224&esem=4
+ Det finns enormt mycket gratismaterial på nätet - både specifikt för spelet och för settingen (http://starwars.wikia.com/wiki/Main_Page) och en bra community.

+/- Star Wars
+/- Specialtärningar

- Engelska
- Blir de intresserade och vill ha mer blir det ganska dyrt i längden
- Lådan är cool men gjord i tunn kartong som inte håller i längden
- Det finns inte stöd för hur gruppen ska fortsätta efter att de spelat klart introduktionsäventyret och de efterföljande gratisäventyret. Med hjälp av den medföljande regelboken går det att köra på men det blir nog svårt för en nybörjare. Spelledarkapitlet i den riktiga regelboken är välskrivet och ger mycket råd men det är en stor och tung bok av klassiskt FFG manér som nog kan vara avskräckande för en nybörjare (eller kanske tvärtom?).

Det är väldigt svårt att säga vad som fungerar för någon annan men jag tror att rollspelets fokus på berättelsen (narrativism) tillsammans med tärningsmekaniken är ganska nybörjarvänlig i sig. Jag upplever att Edge of the Empire kombinerat mer traditionellt rollspel med en betydligt lättsammare och lättare (i motsats till crunch) regelmekanik.

Jag är osäker på om det bara är något personlig (så jag skrev inte upp det som ett plus) men jag tycker att spelet (framförallt tärningsmekaniken och fokuset på berättelsen) bjuder in att lösa konflikter på ett kreativt sätt som inte behöver inbegripa våld. Med det sagt så har introduktionsäventyret och det efterföljande äventyret rikligt med strid - men även en bankett.
Se där, de kör med riktig Fluency Play. Låter som en hit om Star Wars är intressant! (annars är Monster Hearts och Lady Blackird feta spel!)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Arfert said:
Jag med flera skarpa hjärnor här verkar ju haft problem... och jag hade inga problem att fatta till exempel BW (irriterade mig bara på den konstiga dispositionen som gör att saker tar onödig tid att läsa in).

AW var dock en annan sak. Allan ballan språket får mig att stänga av direkt... med mera. Om någon som kan skriva pedagogiskt gör om boken är det kanske lätt som en plätt.
Ja, jag kollade igenom boken snabbt och inser att jag blivit övertalad av andra att den ska vara svår att förstå när den i själva verket inte är det. Den går igenom precis vad du ska göra i den ordning du ska göra det. Jag ser verkligen inte svårigheten men kan misstänka att om läsaren antar att det är en rollspelsbok som ser ut och ska användas precis som alla andra traditionella rollspelsböcker så kan en kollision ske mellan förväntningarna och verkligheten. Acceptera att den är annorlunda och gör som boken vill istället för att försöka tvinga den att göra tvärt om.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
Re: Håller inte alls med

2097 said:
Apocalypse World blir mitt förslag
Jag är för! Det gör ju jättemycket för spelaren att få en playbook i stället för ett rollformulär.
Sen att spelet handlar om våld och sex på det där sättet som man inte visste att media kunde när man bara var några år yngre. Det är som Vampyrkrönikorna och Preacher och Akira och The Crow och Marilyn Manson och allt annat som slog mig med häpnad i åldern 15-17.
Det är nutidens Vampire 2:d ed.
Guld!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Kan man tänka sig att det här är ett sådant fall där det handlar om tycke och smak snarare än någon objektiv sanning?

Jag har nämligen svårt att tänka mig att någon av er kommer att lyckas övertala den andre om att ni har rätt och den andre fel.
 
Top