Nekromanti Bra rollspel till nybörjare

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Håller inte alls med

2097 said:
chrull said:
Ett spel kan ha hur nybörjarvänliga regler som helst, men är det fel setting man inte vara intresserad ändå.
OK, vi kan tycka olika.
Här är min take:
Enkla men framförallt bra regler är mycket mycket viktigare än settingen.
Jag håller inte med. Inte till en nybörjare. Nästan alla rollspel är rätt tunglästa och svåra att förstå för novisen, men man gör det ändå om man är intresserad av berättelsen/settingen.

Om man är helt ointresserad av fantasy så kommer intresset inte finnas för att ens börja spela, hur lätta regler än spelet har. Och om man verkligen vill leka Doctor Who så kommer man antagligen ta sig igenom regelboken och försöka, även om man inte fattat ens hälften av reglerna.

Om frågan är "vad är ett lämpligt nybörjarrollspel" så kan svaret mycket väl vara "Morwhayle". Om frågan är "vad är ett lämpligt spel för nybörjarna Anders, Kalle, Sara, Kim och Jessica (ålder 15-16) så kan däremot svaret vara "Kult", "Vampire" eller "All Flesh Must Be Eaten".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Re: Håller inte alls med

Jag skulle säga att för nybörjaren är det helhetspaket. Ge en nybörjare en setting utan regler så kommer hon att undra "jaha, och nu då?" och ger man henne regler utan setting kommer hon undra "men vad gör jag?".

För ett nybörjarspel behöver man ha allt som behövs för att spela, dvs både enkla regler, enkel setting och framför allt enkela äventyr som visar hur det hänger ihop. Plus de tärningar och rollformulär som behövs (i den mån de behövs).

DÅ har man ett bra nybörjarrollspel. Allt man behöver i en "låda".

Men även settingen måste vara enkel som fasen och helst väldigt begränsad, men ge gott om utrymme att stoppa in mer saker allt eftersom man lär sig spela och inser vad man vill ha.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Rymdhamster said:
Men även settingen måste vara enkel som fasen och helst väldigt begränsad, men ge gott om utrymme att stoppa in mer saker allt eftersom man lär sig spela och inser vad man vill ha.
Stämmer för vissa, men inte för alla.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Jag hade personligen diggat Lamentations otFP när jag var 15. Och det är enkelt till på köpet!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Re: Håller inte alls med

Jag skulle hävda att de som det inte stämmer för har lättare att använda en sådan setting än vad de det stämmer för skulle ha att använda motsattsen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Re: Håller inte alls med

chrull said:
Om frågan är "vad är ett lämpligt nybörjarrollspel" så kan svaret mycket väl vara "Morwhayle". Om frågan är "vad är ett lämpligt spel för nybörjarna Anders, Kalle, Sara, Kim och Jessica (ålder 15-16) så kan däremot svaret vara "Kult", "Vampire" eller "All Flesh Must Be Eaten".
Word.

//Krank, som plöjde fucking Mutant Chronicles stundstals extremt dåligt förklarade och ständigt trasiga regler när han var 15, för han älskade settingen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Håller inte alls med

Rymdhamster said:
Jag skulle säga att för nybörjaren är det helhetspaket. Ge en nybörjare en setting utan regler så kommer hon att undra "jaha, och nu då?" och ger man henne regler utan setting kommer hon undra "men vad gör jag?".

För ett nybörjarspel behöver man ha allt som behövs för att spela, dvs både enkla regler, enkel setting och framför allt enkela äventyr som visar hur det hänger ihop. Plus de tärningar och rollformulär som behövs (i den mån de behövs).

DÅ har man ett bra nybörjarrollspel. Allt man behöver i en "låda".

Men även settingen måste vara enkel som fasen och helst väldigt begränsad, men ge gott om utrymme att stoppa in mer saker allt eftersom man lär sig spela och inser vad man vill ha.
Jag hasplade ur mig Sägen här ovan och när du nu skriver så här så blir jag allt säkrare på att det var ett riktigt bra förslag. ... Det är riktat mot ungdomar och handlar om barn och ungdomar, är väldigt enkelt och avskalat och förklarande osv. Mja, det är nog faktiskt ett jävligt bra alternativ.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
wilper said:
Kan du fördjupa funderingarna om ASOIAFs förträfflighet som nybörjarspel lite?

Jag har läst och spelat det och min syn på spelet verkar inte stämma överrens så väl med din. :)
Många som spelar rollspel gillar att läsa. Då tänker jag att en person som har läst böckerna A Song of Ice and Fire gärna spelar spelet.

Jag tycker inte att nybörjarspel behöver vara lätta på text eller regler. Jag tycker att spelet ska kännas coolt och ge rätt känsla.

Många som jag träffar har spelat D&D 3.5 eller Pathfinder som första rollspel och är sugna på att vidga sina vyer.

Jag skulle inte ge ett litet flumigt indierollspel till en nybörjare. Det blir för abstrakt och representerar inte hobbyn. Så tycker jag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
RasmusL said:
Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!
Jag älskar att läsa rollspel! :gremsmile:

Och jag vet att jag inte är ensam.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Kanske, men också risk för att de tycker det var skittråkigt och struntar i att prova igen. Rollspel är en på tok för bred hobby för one size fits all. Själv tycker jag de flesta "bra spel för nybörjare" drar nybörjare över en kam, och missar målet rätt grovt.

"Enkel setting" kan många gånger vara en illusion, i och med att man läst en massa böcker, sett en massa filmer, och spelat en massa andra spel, och settingen är en minsta gemensamma nämnare som utnyttjar klichéerna i dessa. Men är det någon som inte har den bakgrunden kan det lika gärna bli en massa glatta tomma ytor.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
Rasmus har dock en poäng. Läskunnigheten är på nedåtgående, ungdomar över lag läser inte böcker på samma sätt som vi gjorde när vi var i deras ålder.

Jag tror definitivt att det finns en poäng i att ha ett lättläst spel som ingångsspel för ungdomar i allmänhet. När de väl fått testa och fått blodad tand kan man ta fram de tyngre grejjerna.

The first hit is free.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
wilper said:
Rasmus har dock en poäng. Läskunnigheten är på nedåtgående, ungdomar över lag läser inte böcker på samma sätt som vi gjorde när vi var i deras ålder.

Jag tror definitivt att det finns en poäng i att ha ett lättläst spel som ingångsspel för ungdomar i allmänhet. När de väl fått testa och fått blodad tand kan man ta fram de tyngre grejjerna.

The first hit is free.
Må den utan synd kasta den första stenen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Re: Håller inte alls med

Arfert said:
Jag hade personligen diggat Lamentations otFP när jag var 15. Och det är enkelt till på köpet!
Ja, få saker är så tilltalade för en femtonåring som en explicit content / 18+ stämpel.
Reglerna är dessutom gratis (utan bilder dock).

Nackdelen är såklart att det just nu inte finns nån spelledarbok att köpa, men den är ju på gång.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Håller inte alls med

Arfert said:
Jag hade personligen diggat Lamentations otFP när jag var 15. Och det är enkelt till på köpet!
Och får man tag på Deluxe eller Grindhouse så får man ju tutorial-boken också. Den förklarar grunderna hyffsat bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Re: Håller inte alls med

Ja, det är därför det ska vara en enkel setting så att man faktiskt kan förklara den lite mer ingående utan att det blir en tjock jäkla bibel man ska läsa in. Enkel är inte samma sak som kortfattad eller platt i det här fallet.
 
Top