Nekromanti Bra rollspel till nybörjare

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Dante said:
Kan man tänka sig att det här är ett sådant fall där det handlar om tycke och smak snarare än någon objektiv sanning?

Jag har nämligen svårt att tänka mig att någon av er kommer att lyckas övertala den andre om att ni har rätt och den andre fel.

JAGVETATTJAGHARRÄTTOCHKOMMERALDRIGATTGEMIG!!!!!!!
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Enligt min erfarenhet när jag intresserat nya personer till hobbyn har det mesta funkat bra så länge de är enkla regler, eller åtminstonde lättbegripliga, att de erbjuder möjlighet till vidarutveckling för karaktären och att det finns lite böcker att bläddra i. För mig har alltid DoD funkat. Snyggt, ganska enkelt att begripa sig på.

Större nackdelar är väl att det i den senaste boken inte finns några exempelkaraktärer för inspiration samt att ju mer man kommer in i hobbyn desto mer kliar man sig åt Riotminds beslut.

Så slutsatsen blir väl att jag också sällar mig till Morwhayle, en bättre version av Dod. Färdiga äventyr finns det :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Håller inte alls med

RasmusL said:
Arfert said:
Jag med flera skarpa hjärnor här verkar ju haft problem... och jag hade inga problem att fatta till exempel BW (irriterade mig bara på den konstiga dispositionen som gör att saker tar onödig tid att läsa in).

AW var dock en annan sak. Allan ballan språket får mig att stänga av direkt... med mera. Om någon som kan skriva pedagogiskt gör om boken är det kanske lätt som en plätt.
Ja, jag kollade igenom boken snabbt och inser att jag blivit övertalad av andra att den ska vara svår att förstå när den i själva verket inte är det. Den går igenom precis vad du ska göra i den ordning du ska göra det. Jag ser verkligen inte svårigheten men kan misstänka att om läsaren antar att det är en rollspelsbok som ser ut och ska användas precis som alla andra traditionella rollspelsböcker så kan en kollision ske mellan förväntningarna och verkligheten. Acceptera att den är annorlunda och gör som boken vill istället för att försöka tvinga den att göra tvärt om.
Alldeles oavsett vad man anser om Vincent Bakers "coola" språk (själv tycker jag det kan vara ganska underhållande att räkna antalet "fuck", och "Fuck This Shit" är ett utmärkt namn på ett move) störde jag mig på att ett antal grundläggande termer inte definieras, antingen inte alls eller också inte innan de används. Till exempel förklaras det ingenstans vad "hold n" betyder, och jag letade som en galning innan jag fattade det utifrån något foruminlägg första gången jag läste boken, har jag för mig. Jag älskar AW, men boken kunde vara tydligare i detaljerna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Ok, kanske det. Jag reflekterade inte över det då jag kände att regeln förklarades i moven:

"On a 10+, hold 2. On a 7–9, hold 1. Spend your hold
1 for 1 to
...
"

...men det kanske inte är solklart.

Ni som tycker att det är lurigt, har ni läst spelexemplen i boken?
 
Top