Nekromanti Bra rollspel till nybörjare

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
wilper said:
Rasmus har dock en poäng. Läskunnigheten är på nedåtgående, ungdomar över lag läser inte böcker på samma sätt som vi gjorde när vi var i deras ålder.

Jag tror definitivt att det finns en poäng i att ha ett lättläst spel som ingångsspel för ungdomar i allmänhet. När de väl fått testa och fått blodad tand kan man ta fram de tyngre grejjerna.

The first hit is free.
Tjejer läser.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
Det har du kanske rätt i.

För övrigt, jag får vibbar att Svenska Kulter kommer att bli ganska nybörjarvänligt. FATE-regler i botten, visst? Arfert bakom, Fantasy! och Saga är ju rätt pedagogiska båda två.

Dessutom lär det passa flickan i filmen om hon nu gillar vampyrer/skräck.

Fast det ligger väl ett halvår bort eller så?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Andy said:
RasmusL said:
Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!

Vi vill spela! Inte läsa!
Jag älskar att läsa rollspel! :gremsmile:

Och jag vet att jag inte är ensam.
Det stämmer givetvis men jag tror att det är ett drag hos den smala rollspelspublik som fostrats i en tid då det inte fanns annat något val (jag generaliserar draget, inte dig nu, och gör inga antaganden om de specifika individer som är med och pratar i tråden). Jag tror inte att det är vad medelmänniskan i vårt nordiska rike attraheras av.

Jag tycker om att läsa och jag läste väldigt mycket i min ungdom. Läsningen av rollspelsböcker var något jag uppskattade men inte när jag läste mitt första rollspel. Jag var nyfiken, jag ville komma igång och spela, jag blev frustrerad över att det var så många sidor med regler och fick prestationsångest över att "klara av" att spelleda. Men det är inte svårt; det är lätt och någon som aldrig har läst/spelat rollspel tidigare kan vara igång och spelleda på under tio minuter om hen ges lite coaching (något som TS säkert kan bidraga med).

*Korta speltexter
*Gemensamt ägande av fiktionen, alla får vara med och skapa
*Spel med ett tydligt mål och slut (varför? rollspel ska väl vara för evigt? Som första upplevelse tror jag att ett klimax är en bra grej och OM det faller på läppen är det ju bara att spela vidare eller plocka upp ett nytt spel som ger grym inspiration och så är man igång igen efter 10 minuter!)
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Arfert said:
Fate Accelerated kanske? Kostar bara 45 spänn på SF.
Vär inte blyg! Själv skulle jag rekommendera et riktig bra och enkelt spel - Fantasy Old School Gaming.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
privatemonkey said:
Arfert said:
Fate Accelerated kanske? Kostar bara 45 spänn på SF.
Vär inte blyg! Själv skulle jag rekommendera et riktig bra och enkelt spel - Fantasy Old School Gaming.
Ja, men jag tycker det är lite B att rekommendera egna spel. Även om jag ibland inte kan motstå frestelsen. Men då skäms jag lite.

Men ok; idag var det en i personalen på SFbok som sa att Fantasy! - OSG är det bästa rollspel han läst. Det var uppiggande!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har spelat Svart av Kval Vit av Lust med två nybörjare (som är tjejer visserligen, varför det skulle spela roll) och det har varit jätteroligt och fungerat väldigt bra. Men jag tror att det gått så bra mest för att alla deltagare var 25+. Om tjejen är 15 så tror jag något med ett lite mer gediget ramverk av regler kan vara smart. Så även om jag tror att 15åringen i det här fallet säkert skulle tycka att ett dramaspel var jätteroligt (btw helt oavsett vilket kön hen har) så tror jag mer på något av det andra tipsen i tråden, såvida du inte har en erfaren spelledare som kan fungera som ramverk åt spelarna.

/Recca, som skriver ett helt onödigt inlägg. :gremfrown:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
privatemonkey said:
Arfert said:
Fate Accelerated kanske? Kostar bara 45 spänn på SF.
Vär inte blyg! Själv skulle jag rekommendera et riktig bra och enkelt spel - Fantasy Old School Gaming.
Nu vill inte jag vara den som väcker en gammal, nära på uråldrig, diskussion på forumet, men det är ju alltid ett plus när rollspelet man får i julklapp på framsidan inte har en halvnäck tjej (om man nu är tjej själv, lite ofräscht att objektifieras i sin egen hobby, tycker jag).

Om nån har problem med min kommentar så får ni gärna ta upp det i pm med mig, känns onödigt att spåra ur diskussionen med en infekterad diskussion.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
wilper said:
Ni som läst Morwhayle, jag fick intrycket att det riktade sig till en yngre publik. Är 15:åriga tjejer för gamla för det? Det är ju tänkbart att de kan börja uppskatta det "på nytt" när de blir ytterligare lite äldre. Men 15:åringar, är inte det i de krokarna som "vår" generation av rollspelstjejer hoppade på tåget med Vampire och liknande spel, dvs avgjort vuxnare produkter?
Well, alla nybörjare är förstås olika, jag skulle inte säga att 15-åringar är för gamla för Spelet om Morwhayle. Det har iaf funkat finfint i dessa åldrar - och betydligt äldre - under speltest. Det är inget barnspel. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Håller inte alls med

Jocke Kofot said:
Arfert said:
Jag hade personligen diggat Lamentations otFP när jag var 15. Och det är enkelt till på köpet!
Ja, få saker är så tilltalade för en femtonåring som en explicit content / 18+ stämpel.
Reglerna är dessutom gratis (utan bilder dock).

Nackdelen är såklart att det just nu inte finns nån spelledarbok att köpa, men den är ju på gång.
Medhåll på det här. Ska femtonåringar bli intresserade av något ska det vara saker som känns som om de är riktade till folk äldre än femton, och absolut inte folk som är yngre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Håller inte alls med

Svarte faraonen said:
Jocke Kofot said:
Arfert said:
Jag hade personligen diggat Lamentations otFP när jag var 15. Och det är enkelt till på köpet!
Ja, få saker är så tilltalade för en femtonåring som en explicit content / 18+ stämpel.
Reglerna är dessutom gratis (utan bilder dock).

Nackdelen är såklart att det just nu inte finns nån spelledarbok att köpa, men den är ju på gång.
Medhåll på det här. Ska femtonåringar bli intresserade av något ska det vara saker som känns som om de är riktade till folk äldre än femton, och absolut inte folk som är yngre.
Ja, det är väl Spelet om Morwhayles akilleshäl... Inte att det inte skulle passa äldre tonåringar (det gör det), utan deras uppfattning om innehållet.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag och mina rollspelskompisar är 16-18 år. Vi lirar Fantasy! osg. Om 15-åringen gillar genren fantasy rekommenderar jag det. Fast ingen i vår grupp var väl totalnybörjare när vi började med det, några var erfarna t.o.m. Imagen i F! kanske inte är tilltalande för en nybörjare på 15 år, då kanske man vill ha något mer vuxet och mystiskt med tjocka böcker och detaljerade bilder. Men reglerna är ju superbra och lättförstådda. Man kan ju slänga in dem i vilken värld från vilken film, bok eller tv-serie man vill och det kan nog gå hem hos de flesta.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Arfert said:
Men ok; idag var det en i personalen på SFbok som sa att Fantasy! - OSG är det bästa rollspel han läst. Det var uppiggande!
Bara att ta åt dig och gotta dig :gremsmile:

Men för att återknyta till trådstarten:
Rent spontant tänker jag DoD 82-85 just för att BRP är så löjligt lätt att begripa sig på. Eller Fantasy! eftersom det nästan är lättare. Morwhayle har jag inte läst än men vad jag hört av andra skulle det säkert vara bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Ja, men jag tycker det är lite B att rekommendera egna spel. Även om jag ibland inte kan motstå frestelsen. Men då skäms jag lite.

Men ok; idag var det en i personalen på SFbok som sa att Fantasy! - OSG är det bästa rollspel han läst. Det var uppiggande!
Det är inte B om nu så många andra rosar det. Slå dig för bröstet, ffs! Härligt med finbetyg – grattis!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arfert said:
Nu vill inte jag vara den som väcker en gammal, nära på uråldrig, diskussion på forumet
Gör inte det då.
Jag kanske borde nämnt att jag ger samma råd oavsett vilket spel det gäller och att Fantasy är långt från misogynt när det gäller illustrationer; tjejen GÖR ju åtminstone någonting på framsidan, och det är ju bättre än många äldre spel, vilka Fantasy flörtar med iom OSG-tappningen. Men jag tycker ändå - om det är en halvnäck tjej på framsidan - så kanske man bör tänka efter ett par extra ögonblick innan man ger spelet i fråga som julklapp till en ung person, oavsett kön på den personen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tycker man Folmers bild är störande och olämplig för unga sinnen behöver de även skyddas från saker som Venus Milo eller Lady Gaga. Och jag blir både arg och trött. Det handlar inte om hur mycket hud man ser eller om man kan uppfatta henne som sexig. Om någon tycker hon är sexig, Fine... Det är Modesty Blaise och Linda (från Linda och Valentin) också. Enjoy.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
diskussionen handlar inte om huruvida hon uppfattas som sexig, utan om hon uppfattas som objektifierad därför att hon framställs på ett annorlunda sätt från männen på samma bild. Hade männen också varit halvnakna är det inte en kotte som hade protesterat.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ymir said:
diskussionen handlar inte om huruvida hon uppfattas som sexig, utan om hon uppfattas som objektifierad därför att hon framställs på ett annorlunda sätt från männen på samma bild. Hade männen också varit halvnakna är det inte en kotte som hade protesterat.
Obs, det finns flera halvnakna män I boken. En av dem utan byxor precis som tjejen på framsidan. Men framsidan kan nog ändå vara avskräckande för många tyvärr...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Stopp i deldiskussionen!

Det här sidospåret har diskuterats utförligt vid tidigare tillfällen, och hör inte hemma i originaldiskussionen.

Obs! Jag tycker att Reccas kommentar som föranledde detta sidospår har relevans för originaldiskussionen – men inte diskussionen som följde på den.

(Vill ni fortsätta diskutera ämnet föreslår jag att ni startar en ny diskussion.)
 
Top