Nekromanti Bra rollspel till nybörjare

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Jag fick just frågan av en vän: "Vad ska jag köpa för rollspel till min 15-åriga dotter som vill börja spela med sina kompisar?"

Jag har inte köpt några nya spel på evigheter och mina egna barn är mycket yngre, så jag hade inget klockrent svar. Hjälp mig! Vad rekommenderar ni?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,937
Location
Nordnordost
Ni som läst Morwhayle, jag fick intrycket att det riktade sig till en yngre publik. Är 15:åriga tjejer för gamla för det? Det är ju tänkbart att de kan börja uppskatta det "på nytt" när de blir ytterligare lite äldre. Men 15:åringar, är inte det i de krokarna som "vår" generation av rollspelstjejer hoppade på tåget med Vampire och liknande spel, dvs avgjort vuxnare produkter?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
wilper said:
Ni som läst Morwhayle, jag fick intrycket att det riktade sig till en yngre publik. Är 15:åriga tjejer för gamla för det?
Jag tror inte det. Det är mer Äventyr som riktar sig till ännu yngre konsumenter.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Vad tror ni om Fantasy? Jag har köpt och läst spelet, men aldrig lirat det. Det känns lagom lätt, men trad-fantasy kanske är tråååkigt om man är 15 i dag? Är det så?!?

Hur är Saga? Det har jag aldrig läst. Går det att köpa fortfarande?

Äventyr känns för barnsligt för en 15-åring. Det funkar däremot bra på mina barn i 6-årsåldern.

Och finns det enkla spel som inte har fantasytema? Vampyrtips är extra välkomna. Finns det bra sci fi-spel för nybörjare?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
nominesine said:
Och finns det enkla spel som inte har fantasytema? Vampyrtips är extra välkomna. Finns det bra sci fi-spel för nybörjare?
Jag brukar rekommendera mitt eget Null State. Enkla, snabba regler kombinerat med en bekant värld, kort startsaträcka och mycket gedigen steg-för-steghjälp till SL tycker jag gör att spelet är extremt nybörjarvänligt, givet att temat ("expert-agenter räddar världen undan teknologiska katastrofer i nutid") tilltalar.

Ren i-rymden-scifi vet jag inte om det finns något riktigt bra i nybörjarklassen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,937
Location
Nordnordost
Null State får en Sci-fi-röst från mig.

Tankefel! Jag tipsar om Kranks Evolutionens Barn! Det är animesmakande cyberpunk. Kanske är det Ghost in the Shell-rollspelet med avslipade serienummer.

Det har smidiga verktyg till spelledaren som skall leda spelet, så det blir lättare att komma igång med i början. Funkis regler, lättläst, inte avskräckande tjockt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,937
Location
Nordnordost
Kan du fördjupa funderingarna om ASOIAFs förträfflighet som nybörjarspel lite?

Jag har läst och spelat det och min syn på spelet verkar inte stämma överrens så väl med din. :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om hon vill börja spela, varför inte fråga henne hur hon uppfattar att spelandet går till. De som nämnts kan vara ypperliga, men lika gärna totalfel. Fantasy! och Utpost stöder t.ex. rätt olika spelstilar.

Sedan skall man nog inte stirra sig för blind på tanken "regellätt och snabbläst" som nybörjarvänligt. För vissa är spel från White Wold lämpliga att börja med, eftersom det är just mycket settingfokus.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
nominesine said:
Jag fick just frågan av en vän: "Vad ska jag köpa för rollspel till min 15-åriga dotter som vill börja spela med sina kompisar?"

Jag har inte köpt några nya spel på evigheter och mina egna barn är mycket yngre, så jag hade inget klockrent svar. Hjälp mig! Vad rekommenderar ni?
Jag skulle börja med att välja en passande setting, sen oroa mig över regler.

Ett spel kan ha hur nybörjarvänliga regler som helst, men är det fel setting man inte vara intresserad ändå.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nominesine said:
Vad tror ni om Fantasy? Jag har köpt och läst spelet, men aldrig lirat det. Det känns lagom lätt, men trad-fantasy kanske är tråååkigt om man är 15 i dag? Är det så?!?

Hur är Saga? Det har jag aldrig läst. Går det att köpa fortfarande?

Äventyr känns för barnsligt för en 15-åring. Det funkar däremot bra på mina barn i 6-årsåldern.

Och finns det enkla spel som inte har fantasytema? Vampyrtips är extra välkomna. Finns det bra sci fi-spel för nybörjare?
Saga finns bara på extremt få ställen.. Kanske.. Det är slutsålt från mig sedan länge. Nytryck nästa år.

Fantasy! Funkar om man gillar fantasy. Och de gör många.

Svavelvinter är ett bra köp om hon är inne på mer avancerade spel och dessutom kanske läst böckerna.

Spelet om Morwhyle? Kanske, om hon har barnasinnet kvar. Det är ett bra spel.

Sen kan väl alla engelska numera?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
chrull said:
nominesine said:
Jag fick just frågan av en vän: "Vad ska jag köpa för rollspel till min 15-åriga dotter som vill börja spela med sina kompisar?"

Jag har inte köpt några nya spel på evigheter och mina egna barn är mycket yngre, så jag hade inget klockrent svar. Hjälp mig! Vad rekommenderar ni?
Jag skulle börja med att välja en passande setting, sen oroa mig över regler.

Ett spel kan ha hur nybörjarvänliga regler som helst, men är det fel setting man inte vara intresserad ändå.
+1
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
chrull said:
Jag skulle börja med att välja en passande setting, sen oroa mig över regler.

Ett spel kan ha hur nybörjarvänliga regler som helst, men är det fel setting man inte vara intresserad ändå.
Hear hear.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,791
Location
Stockholm
Här har du ett riktigt fett spel som är bra, lysande och kortfattat! Det bygger, tyvärr, på att deltagarna har viss bekantskap med rollspelskonventioner men om du kan vara med vid första genomläsningen och ge lite tips så är det fantastiskt bra och fantastiskt nybörjarvänligt.

http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/

Det här är RIKTIGT BRA SKIT och kommer med ett inpluggat äventyr (en början som spelarna sedan får bygga vidare på), verktyg för att involvera spelarna och ALLT DETTA INKLUSIVE FÄRDIGA ROLLPERSONER på... 10 SIDOR!!?!? 10 SIDOR!!!! Sätt er ner och spela, lägg inte en massa tid på att läsa tråkiga böcker och manualer! NI är skaparna, NI är deltagarna och det är ER fiktion, inte någon gammal grå författares!

Det finns även ett coolt hack på detta:

http://rpg.drivethrustuff.com/product/114457/Always-Never-Now

...och missa då inte hemsidan med spellistor för musikupplevelsen, material och annat gött!

http://always-never-now.tumblr.com/
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
Re: Håller inte alls med

2097 said:
OK, vi kan tycka olika.
Här är min take:
Enkla men framförallt bra regler är mycket mycket viktigare än settingen.
Jag tänker som så att inspiration är det viktigaste produkten kan bidra med. Jag tippar på att det kommer mer från bilder och text - jag tror inte den som kommer helt ny till hobbyn kommer spinna igång på regler, man har liksom inga verktyg att bedöma dem med.
 
Top