Dimfrost
Special Circumstances
Skumma tecken är inte samma sak som skiljetecken!
Påminner om en rollspelspolares flickvän (som var helt ointresserad av rollspel).Sen är ju det allra bästa namnet såklart Fnurk
Jag tror faktiskt att det obegripligt svenska snarare har skapat intresse utomlands. Andra produkter (exempelvis svenskt kaffe) marknadsförs i USA med tillagda ö och ä i produktnamnet (vill minnas att det heter Gävalia eller om det var Zoägas). Se även den ”schweiziska” eller möjligen ”skandinaviska” glassen Häagen-Dazs, som egentligen är amerikansk.Vi kan alltså dra slutsatsen att MÖRK BORG är ett bra namn på den svenska utgåvan men ett dåligt på den engelska (annat språk, skumma tecken)?
Prickar är ju så jäkla metal. Motörhead. Blue Öyster Cult.Jag tror faktiskt att det obegripligt svenska snarare har skapat intresse utomlands. Andra produkter (exempelvis svenskt kaffe) marknadsförs i USA med tillagda ö och ä i produktnamnet (vill minnas att det heter Gävalia eller om det var Zoägas). Se även den ”schweiziska” eller möjligen ”skandinaviska” glassen Häagen-Dazs, som egentligen är amerikansk.
De låter som onde svenske kocken!En av MÖRK BORGs framgångsfaktorer utomlands är just namnet och hur obegripligt och roligt det låter för amerikaner att säga.
Mörk Borg - MotörHead. Nej, det är ett bra namn internationellt!Vi kan alltså dra slutsatsen att MÖRK BORG är ett bra namn på den svenska utgåvan men ett dåligt på den engelska (annat språk, skumma tecken)?
Eller Björn Borgs onda tvillingbror.De låter som onde svenske kocken!
En av MÖRK BORGs framgångsfaktorer utomlands är just namnet och hur obegripligt och roligt det låter för amerikaner att säga.
EDIT: Såg flera redan skrivit samma sak men min copypastning från wikipedia kanske bidrar ändå.Vi kan alltså dra slutsatsen att MÖRK BORG är ett bra namn på den svenska utgåvan men ett dåligt på den engelska (annat språk, skumma tecken)?
"It means 'the Bay of the Eagle-Shield'.'"Tänk vilken succé det hade blivit om ni döpt spelet till Örnsköldsvik istället!
Här finns inget att se. Nu ska jag skriva på mitt coola nya vikingaspel!
Shhhhh!!"It means 'the Bay of the Eagle-Shield'.'"
I vissa fall funkar det mer eller mindre bra. (Om nu inte metahumor är det man vill uppnå varpå man trycker upp bandtischor med designen nedan.)Heavy metal-prickar (engelska: metal umlauts, rock dots eller humoristiskt röck döts, mëtäl ümläüts) syftar på det diakritiska tecknet trema (på tyska och engelska umlaut) när det används som dekoration i namn på heavy metal-band. Bland grupper som använder sig av diakritiska tecken i bandnamnet märks Blue Öyster Cult, Mötley Crüe, Queensrÿche, Crashdïet och Motörhead.
Bruket av sådana tecken används för att föra tankarna till germaner, vikingar och gotik, vilket traditionellt i hårdrockskretsar framkallar associationer till stereotypa egenskaper som djärvhet och styrka.
Åh vad man skulle vilja ha en tröja med det trycket!I vissa fall funkar det mer eller mindre bra. (Om nu inte metahumor är det man vill uppnå varpå man trycker upp bandtischor med designen nedan.)
View attachment 12338
Rolig trivia om Metal umlauts är annars att det band som anses varit först att använda sådana är det tyska Kraut-rock-bandet Amon Düül så tidigt som 1969.Heavy metal-prickar (engelska: metal umlauts, rock dots eller humoristiskt röck döts, mëtäl ümläüts) syftar på det diakritiska tecknet trema (på tyska och engelska umlaut) när det används som dekoration i namn på heavy metal-band. Bland grupper som använder sig av diakritiska tecken i bandnamnet märks Blue Öyster Cult, Mötley Crüe, Queensrÿche, Crashdïet och Motörhead.
Bruket av sådana tecken används för att föra tankarna till germaner, vikingar och gotik, vilket traditionellt i hårdrockskretsar framkallar associationer till stereotypa egenskaper som djärvhet och styrka.
Så, pionjärerna för heavy metal umlauts var alltså syntare? Min inre fjortonåring som 1983 älskar Kraftwerk och Depeche nickar eftertänksamt.Rolig trivia om Metal umlauts är annars att det band som anses varit först att använda sådana är det tyska Kraut-rock-bandet Amon Düül så tidigt som 1969.
Känns som ett för obskyrt band för att klassas som pionjärer. Motörhead är pionjärerna vill jag påstå!Så, pionjärerna för heavy metal umlauts var alltså syntare? Min inre fjortonåring som 1983 älskar Kraftwerk och Depeche nickar eftertänksamt.