Bra namn på rollspel

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Dåliga namn:
Namn på plats, värld etc som inte säger något utan ytterligare information: Terone, Symbaroum
Jag älskar den typen av namn på rollspel. Det säger:
"Här finns en hel värld att upptäcka. Vad då för värld undrar du? Det är för komplext att förmedla i en snärtig rad!"
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
I den här tråden skriver Oscar Silferstjerna om att vissa rollspel har genren redan inbyggd i själva titeln och det fick mig att fundera. Vilka riktigt bra namn på rollspel finns det? Nåt som liksom direkt säger nåt om vad det handlar om och är en del av "hisspitchen"?
Jag gillar, som sagt, rollspel som har genren i titeln. Exempelvis tycker jag att Noir är genialiskt i sin enkelhet. På bokens framsida finns dessutom en femme fatale som ytterligare gestaltar spelets innehåll. Men att ha genren i titeln är förstås inte den enda lösning som kan funka. Att säga något som alltid gäller tror jag är svårt. Ungefär som att säga något som sammanfattar alla hitlåtar.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Just därför tycker jag inte om Noir. Titeln får mig att tro att det är ett Film Noir-rollspel, inte en mysko sekundärvärld.
Det är relevant att spelet heter just Noir och inte Film Noir. För mig signalerar det att titeln KAN tolkas filmiskt och filmhistoriskt, men det är inte nödvändigt. Noir-genren är inte bunden till filmmediet. Att jag gärna hade sett något annat än Sandukar som startsetting är en annan femma.
 
Top