Bra mobilspel jag spelat på sistone

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
På min Android-lur gillar jag att spela spel.

Unciv - Civilization-klon. Gratis, ingen reklam, open-source. Sjukt bra!

Grim Quest - "RPG" där man gör allt det vanliga: slår ihjäl monster, lotar, köper utrustning, köper spells och utforskar en ganska lökig story. Simpel design och ganska repetetivt och "grindy", men kul tidsfördriv! Flufftexterna är rätt välskrivna!

Only One - Man springer runt på en plattform och hugger fiender i huvudet med sitt svärd. Tillslut dör man på ett eller annat sätt. Rätt stressigt och stökigt, och mycket kul! Fulsnygg pixelart och lökig midi-musik. En höjdare!

Uciana - Rymdkolonisering, ekonomisk strategi, diplomati och taktiska turn-based rymdstrider (som går att automatisera om man inte gillar sånt). Mycket trevligt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
På min Android-lur gillar jag att spela spel.

Unciv - Civilization-klon. Gratis, ingen reklam, open-source. Sjukt bra!

Grim Quest - "RPG" där man gör allt det vanliga: slår ihjäl monster, lotar, köper utrustning, köper spells och utforskar en ganska lökig story. Simpel design och ganska repetetivt och "grindy", men kul tidsfördriv! Flufftexterna är rätt välskrivna!

Only One - Man springer runt på en plattform och hugger fiender i huvudet med sitt svärd. Tillslut dör man på ett eller annat sätt. Rätt stressigt och stökigt, och mycket kul! Fulsnygg pixelart och lökig midi-musik. En höjdare!

Uciana - Rymdkolonisering, ekonomisk strategi, diplomati och taktiska turn-based rymdstrider (som går att automatisera om man inte gillar sånt). Mycket trevligt!
Only one är tramsigt kul förmatt vara så enkelt som det är!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Rekommenderar varmt Ticket to Ride som app. Jag vet inte hur många hundra timmar jag plöjt ner i det spelet de senaste åren. Det är fantastisk AI, och det är den absoluta guldstandarden för hur man ska göra en app av ett brädspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
iNethack2 är en rikigt bra app för att spela Nethack på mobiltelefon. Nethack är det näst bästa spelet någonsin efter bara Tetris. Var beredd att förlora tusentals timmar av ditt liv till dumma dödsfall!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Rekommenderar varmt Ticket to Ride som app. Jag vet inte hur många hundra timmar jag plöjt ner i det spelet de senaste åren. Det är fantastisk AI, och det är den absoluta guldstandarden för hur man ska göra en app av ett brädspel.
Har faktiskt inte skaffat den (huvudsakligen för att jag egentligen inte tycker TtR är ett särskilt kul brädspel), men bra tips! Om det kommer på rea slår jag nog till.

Bra implementeringar av brädspel gillar jag också! De här spelar jag mest nu:

Through the Ages - Min guldstandard. Ett mycket bra spel i grunden, snyggt och tydligt implementerat. Vass AI och ett aktivt community. Enligt min erfarenhet den bästa brädspelsappen.

Race for the Galaxy - Också ett mycket bra spel. Implementeringen är ok, men ganska basic. Huvudpoängen med den här appen är att AI:n är mycket bra. Spelar jag på svåraste nivån måste jag vara 100 % fokuserad för att ha en chans. Eftersom ett parti tar ca 10 minuter är det en ganska perfekt liten spelnugget att plocka upp.

Terraforming Mars - Ett spel med ganska medioker mekanik, men trevligt tema. Appen är snygg och lättanvänd. Tyvärr är AI:n väl svag, men Terraforming Mars spelar man ju för att terraforma Mars huvudsakligen, så det gör inte så mycket.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag kan, med stor tveksamhet, rekommendera Command & Conquer: rivals.

C&C:R är alltså en mobil version av den klassiska RTS serien. Spelet är gratis, väldigt snyggt och har bra kontroller. Det är tillräckligt förenklat för att fungera bra på en mobil samtidigt som det har hyfsade möjligheter till strategi (val av armé) och taktik (mikrofipplande för att vinna strider).

Det går helt OK att lira utan att spendera pengar, men man bombarderas konstant av EXTRA EXTRA KÖP DIAMANTER BEST DEAL MOST VALUE heeeela tiden. Vilket blir tröttsamt.

Och du kommer att tröttna långt innan du låst upp alla trupper om du inte betalar. Men, det är kul fram tills dess!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
iNethack2 är en rikigt bra app för att spela Nethack på mobiltelefon. Nethack är det näst bästa spelet någonsin efter bara Tetris. Var beredd att förlora tusentals timmar av ditt liv till dumma dödsfall!
Ska testa! Det verkar finnas någon variant till Android också.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Åh bra tips! Passar på att lista vad jag råkar ha på telefonen för stunden.

Bury me, my love: Så fruktansvärt bra. Spelas ut som en sms-konversation mellan dig och din partner när hon försöker fly ut ur syrien och in i europa.

Chaos Reborn: Typ som Melee/Wizard-kombon, känns väldigt nära Wizard ialf.

ENYO och Hoplite: Så jäkla bra små pussliga och svåra spel.

Punch Club: Det är ju inte Contenders, men en kan ju inbilla sig. Spelat det alldeles för lite egentligen. Men gillart.

Brass och Steam: Två riktigt bra brädspel, Steam nära besläktat med Age of Steam som alla såklart vet om som ett av världens bästa brädspel. Brass då föregångaren till de två Brass som kom ut här om året och även det ett av världens bästa brädspel.

Don't Starve: Minus att mobilversionen inte finns med Starve Together-varianten för att spela fler.

SmartGo: Go lokalt på telefonen. http://online-go.com är ju bättre på alla vis. Men ja, rätt trevligt.

För brädspel öht så tycker jag egentligen att sidor som play.boardgamecore.net och www.yucata.de är betydligt bättre.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ska testa! Det verkar finnas någon variant till Android också.
Det är ju visserligen ett superbra spel, och tänk vad glad jag var första gången jag ascendat, men om jag ska vara ärlig så tycker jag det verkar vara rätt svårt att spela på mobilen om det inte är en väldigt bra adaption, så om du inte fastnar för det på mobilen pröva det på en dator också. Har dock inte testat appen som God45 rekommenderade så det kan ju vara så att just den är bra, men det jag prövade på android för några år sen var ganska ospelbart.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Ball tråd.

Blandade favoriter till Android från mig:

Lemmings Puzzle Adventure: Lemmings som mobilspel. Allt är tilebaserat för att vara spelbart på mobil. Mest reklam och skit på den här listan.

Murder in the Alps: Det enda vettiga "hidden object"-spelet jag hittat gratis. Man får leta prylar i högkvalitativa bilder för att gå vidare i utredningen av ett mord i alperna (duh) i efterkrigstid. Inget krav att repetera samma rum som i så många andra spel i genren.

Plague Inc: Klassikern. Utveckla sjukdomar som Diskofeber och Dartvader för att döda allt liv på jorden.

Rebel Inc: Samma skapare som Plague Inc. Få ett u-land på fötter samtidigt som rebeller från bergen bråkar med dig.

Seedship: Fatta beslut åt en AI som styr ett koloniskepp med de sista överevande från Jorden i jakt på en ny planet att bosätta.

Shell Shocked: Lägg kort för att programmera ditt rymdskepp genom banor. Mer reklam och microtransaktioner än de andra spelen på min lista men kul ett tag.

That one Level: Spela samma plattformsspelsbana om och om igen med olika twistar. Finns en tvåa och en trea, jag blev egentligen mätt på första.

Unpuzzle: Soft pusselspel (bokstavligen) där man ska dra isär pusselbitar. Först är de bara hopkopplade som vanliga pusselbitar, sen blir de låsta till varandra eller roterbara och annat gött. Lite reklam.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tack för tipsen Hellzon! Seedship är fint, det körde jag en del förut!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
War of Omen
Lätt ett av de bäst CCG jag spelat (av kanske 20-talet). Varje faktion känns annorlunda, trots att det är samma mekanik. De har inget energi-system och är schyssta mot användarna. Det är inget pay to win, utan man kan få alla kort (fast inte fullt uppgraderade) inom en månads spel. Jag rekommenderar dock att betala för att få guld-paketen, men det här spelet förtjänar att sponsras.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Just nu spelar jag Xenowerk Tactics. Det är ett lite X-COM-inspirerat lir: typ ekonomisk strategi (väääldigt simpel dock), top-down-encounters och sådär. Storyn är att jättesuperduperonda företaget Xenowerk har fuckat upp något experiment och en hel ö är prisgiven åt mordiska mutanter och bisarra naturfenomen. Du är anställd av Xenowerk och åker på uppdrag i zonen. Det är lite story, lite taktiska strider, lite expeditionsplanering och sådär. Kul! Ingen reklam och gratis att prova, jag köpte dock hela kampanjen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Threes är det mobilspelet jag spelat under längst tid. Sätt ihop siffror till större siffror. Som ett mindre tjackigt 2048.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Bra med denna tråd. Har länge tänkt att det måste finnas möjligheter att göra så sjukt bra mobilspel egentligen. Gäller att hitta pärlorna.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
För interaktiv fiktion kan jag varmt rekommendera spel från inkle, både deras version av klassiska Sourcery! men också deras helt egna steampunkande 80 days. Riktigt bra CYA lir.
 
Top