Bra mobilspel jag spelat på sistone

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Själv har jag lagt en halv miljon timmar den senaste veckan på appversionen av brädspelet Splendor,
Splendor är nog det bästa brädspel jag köpt. Köpte det när jag läste en recension i en tidning av tonåringar. "Jag kan köpa den där. Men nä, hon hann före. Jag behöver en grön. Nej, det fanns bara en!" Allt jag behövde för att veta att Splendor var ett spel för mig. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Själv har jag lagt en halv miljon timmar den senaste veckan på appversionen av brädspelet Splendor, som är närapå lika bra genomförd som Ticket to Ride-appen.

Galet bra AI och UI. Rekommenderas.
Ja, Splendor-appen är bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Marvel Snap är kul! Vilka lekar kör ni med? Den jag tycker är roligast (och vinner mest med) är den här. Tanken är att fylla hela brädet med kort som kostar en energi, och sedan boosta rubbet med Blue Marvel och Ka-Zar. Sunspot käkar upp all energi som blir över pga billiga kort. Strong Guy är en trevlig boost också, som kan vara lite svår för motspelare att förutse.


# (1) Ant Man
# (1) Elektra
# (1) Hawkeye
# (1) Squirrel Girl
# (1) Sunspot
# (1) Nightcrawler
# (1) Rocket Raccoon
# (1) Blade
# (2) Angela
# (4) Ka-Zar
# (4) Strong Guy
# (5) Blue Marvel
Min är:

(1) Elektra
(1) Quicksilver
(2) Domino
(2) Scarlett Witch
(2) Lizard
(3) Iron Heart
(3) Morph
(3) Mr Fantastic
(3) Cyclops
(4) Jessica Jones
(5) Blue Marvel
(6) America Chavez
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Min är:

(1) Elektra
(1) Quicksilver
(2) Domino
(2) Scarlett Witch
(2) Lizard
(3) Iron Heart
(3) Morph
(3) Mr Fantastic
(3) Cyclops
(4) Jessica Jones
(5) Blue Marvel
(6) America Chavez
Min Wong-Reveal som jag spelar mest:

(1) Elektra
(2) Medusa
(2) Sinister
(2) Sentinel
(3) Ironheart
(3) Nakia
(3) Wolsbane
(4) Wong
(4) Shang-Chi
(5) White Tiger
(5) Black Panther
(6) Odin

Skulle verkligen vilja hitta en Arnim Zola här...

Edit: Wow, fick just mitt bästa resultat någonsin - 292 / 30 / 1108 i vänster/mitten/höger (1088 och 270 för 2 Black Panther). :)
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Splendor verkar tyvärr vara bortplockad från app store på iphone...

@JohanL Shang-Chi är mitt favorithatkort, näst efter Killmonger. Killmonger är rakt av knock-out för min lek som har 8 (!) kort som kostar en energi :D .

Jag har försökt lite med en discard-deck som bygger på att slänga Apokalypse ett par gånger så att han blir oändligt stark... Men den är väldigt ojämn. Har man otur med korten så får man inte Apokalypse på handen tidigt nog för att bygga på honom. Enkorts-leken känns mycket mindre beroende på en bra hand första rundan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Splendor verkar tyvärr vara bortplockad från app store på iphone...

@JohanL Shang-Chi är mitt favorithatkort, näst efter Killmonger. Killmonger är rakt av knock-out för min lek som har 8 (!) kort som kostar en energi :D .
Jo, jag tittade på den och tänkte "Än Killmonger då?" Det är faktiskt synd att han är som han är, och gör den sortens weenie-lekar mindre spelbara. Elektra är bättre balanserad.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jo, jag tittade på den och tänkte "Än Killmonger då?" Det är faktiskt synd att han är som han är, och gör den sortens weenie-lekar mindre spelbara. Elektra är bättre balanserad.
Lyckligtvis stöter jag på just det kortet rätt sällan, så den verkar inte ingå i metat på den nivån jag spelar i alla fall! Jag möter inte så många som kör den typen av kortlek (fokus på 1-kostnad), så det är ju rimligt att killmonger inte är så vanligt förekommande då.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag vill ha Bucky så att jag kan göra en vettig döda mina egna kort lek. Gjorde en för att klara ett dagligt mål, och det var super kul! :D Men behöver bättre kort för det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag vill ha Bucky så att jag kan göra en vettig döda mina egna kort lek. Gjorde en för att klara ett dagligt mål, och det var super kul! :D Men behöver bättre kort för det.
Jag har Bucky (och Death, som är verksamhetskritisk), men saknar Deadpool.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Jag kör en flytta på saker lek. Tycker den är kul att spela då man måste fundera flera steg framåt. Tex att undvika spela kort för att få en större effekt senare osv.

Den är dock helt körd när man får nån location man inte kan flytta till, då kan man lika gärna ge upp direkt.

# (1) Iron Fist
# (1) Nightcrawler
# (2) Angela
# (2) Kraven
# (2) Multiple Man
# (2) Cloak
# (3) Doctor Strange
# (3) Vulture
# (3) Hulkbuster
# (4) Miles Morales
# (4) White Queen
# (6) Heimdall
#
eyJDYXJkcyI6W3siQ2FyZERlZklkIjoiSXJvbkZpc3QifSx7IkNhcmREZWZJZCI6Ik5pZ2h0Y3Jhd2xlciJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiS3JhdmVuIn0seyJDYXJkRGVmSWQiOiJNdWx0aXBsZU1hbiJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiRG9jdG9yU3RyYW5nZSJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiVnVsdHVyZSJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiSGVpbWRhbGwifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IkFuZ2VsYSJ9LHsiQ2FyZERlZklkIjoiQ2xvYWsifSx7IkNhcmREZWZJZCI6IldoaXRlUXVlZW4ifSx7IkNhcmREZWZJZCI6Ikh1bGtidXN0ZXIifSx7IkNhcmREZWZJZCI6Ik1pbGVzTW9yYWxlcyJ9XX0=
#
# To use this deck, copy it to your clipboard and paste it from the deck editing menu in Snap.


Screenshot_20221117-125841_SNAP.jpg
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Denna kör jag med just nu, men testar nytt hela tiden, har nog inte låst upp lika många kort som ni andra.

Riktigt kul spel, jag brukar tröttna direkt på mobilspel annars, men detta verkar lovande.

# (1) Ant Man
# (1) Mantis
# (2) Medusa
# (2) Colossus
# (2) Scarlet Witch
# (3) Mister Fantastic
# (3) Captain America
# (4) Jessica Jones
# (4) White Queen
# (5) Iron Man
# (5) Blue Marvel
# (6) Hulk
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Splendor verkar tyvärr vara bortplockad från app store på iphone...

@JohanL Shang-Chi är mitt favorithatkort, näst efter Killmonger. Killmonger är rakt av knock-out för min lek som har 8 (!) kort som kostar en energi :D .

Jag har försökt lite med en discard-deck som bygger på att slänga Apokalypse ett par gånger så att han blir oändligt stark... Men den är väldigt ojämn. Har man otur med korten så får man inte Apokalypse på handen tidigt nog för att bygga på honom. Enkorts-leken känns mycket mindre beroende på en bra hand första rundan.
Finns flera kort som tjänar på discard. Ex. Wolverine, Morbius, Swarm och flera. Visst att ha Apokalypse är bra (om man får honom discardad några ggr) men.

Har några olika deck som jag roterar på (sitter på mobilen och orkar inte växla mellan fönster så kör bara på generella upplägg).
- Discard med kort enligt ovan
- Move, går ut på att flytta kort och få bonus för det (Kraven, Heimdall, Vulture m.fl)
- Destroy, kort som ger bonus när de förstörs (Sabretooth, Bucky Barnes, Carnage)
- Zoo, småttingar plus Kazar (någon postade en variant på det)
- Devil Dinosaur, dra så många kort på hand som möjligt för att maxa Devil Dino

Har nog något där jag försöker maxa Reveal respektive Ongoing effekter.

Summa summarum, flera olika men inget som sticker ut som silverkula. Mycket går ut på att man behöver lite tur i kortdragen. Men kul spel, jag gillar't.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Annars är mitt absoluta favoritspel Clash Royale! Sjukt taktiskt djup med relativt enkla grepp.

Sen har jag varit med länge så jag har typ alla kort.

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Det är kul hur de fångar saker från serierna utan att det är krav. Atlantis och Namor stackar great. Moon Girl som ger en fler kort på handen rockar med Devil Dinosaur som blir mäktigare desto fler kort man har på handen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jo, jag tittade på den och tänkte "Än Killmonger då?" Det är faktiskt synd att han är som han är, och gör den sortens weenie-lekar mindre spelbara. Elektra är bättre balanserad.
Killmomger dödar även ens egna. Jag tänker att det är en del av balansen.

Cog.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det är kul hur de fångar saker från serierna utan att det är krav. Atlantis och Namor stackar great. Moon Girl som ger en fler kort på handen rockar med Devil Dinosaur som blir mäktigare desto fler kort man har på handen.
En av mina favoriter jag upptäckte tidigt är hur bra Namor och Klaw combar, och bägge är Black Panther-skurkar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En sak som (kanske) är lite trist är att det inte finns så många alternativ när du väl bestämt dig för ett koncept? Kanske är det jag som inte greppar alla nivåer, men det känns som att det -givet de korten jag har- finns ett sätt att bygga en discard-lek, ett sätt att bygga en move-lek osv. Filtrera på det konceptet du vill köra, välj alla kort du har som applicerar och toppa upp med standardkorten (jessica jones, nightcrawler, ant man ...).

Brukar ni kunna komma på förbättringar/varianter när ni väl byggt en lek?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En sak som (kanske) är lite trist är att det inte finns så många alternativ när du väl bestämt dig för ett koncept? Kanske är det jag som inte greppar alla nivåer, men det känns som att det -givet de korten jag har- finns ett sätt att bygga en discard-lek, ett sätt att bygga en move-lek osv. Filtrera på det konceptet du vill köra, välj alla kort du har som applicerar och toppa upp med standardkorten (jessica jones, nightcrawler, ant man ...).

Brukar ni kunna komma på förbättringar/varianter när ni väl byggt en lek?
Jag håller inte riktigt med. Visst, en del lekar ger sig själva (som Move), men det är bara ungefär hälften av korten i min Wong-lek som är riktigt Core, och resten går att laborera med (Magik, Invisible Woman och Arnim Zola är alla kort jag skulle testa om jag hade dem). Man kan ofta göra modifikationer - en del Self-Destruct-lekar har Moon Girl för att man riskerar att få slut på kort annars, en del lekar blandar Self-Destruct och Discard, Devil Dinosaur är så bra att man ofta kan splasha in honom. Har du utrymme för counters som Shang-Chi, Cosmo och Enchantress kan det vara extremt efektiva tillägg till ett annat lekkoncept (hata Cosmo!). Och så finns en uppsättning icke-uppenbara lekar som Serra, Destroyer-Armor-Professor X, Mr. Negative, No Ability-Patriot, Sunspot-Armor-Infinaut (som lär bli väldigt poppis när She-Hulk kommer), Lockjaw-Reveal, Beast-Falcon-Weenie-recycle, Power 3 Cerebro, och så vidare.
 
Last edited:
Top