Bra grejer!

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
För att skapa en positiv vibb pratar vi i den här tråden om bra grejer som är rollspelsrelaterade och aktuella. Stort eller smått spelar ingen roll. Jag kan börja.

Vi spelade kampanj i Världsrymdens vagabonder igår och spelarna gav mig ett par idéer till regeländringar. Inga stora grejer, men riktigt bra, så tummen upp för testspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag fick nyligen veta att Publit kommer att låta oss ladda upp en ny, "patchad" version av Ödesväktarna trots att boken redan är publicerad! Så den handfull av justeringar vi suttit och stört oss på sedan Gothcon kommer att kunna fixas!

(Givetvis kommer i så fall alla som köpt en icke-patchad version att kunna uppgradera till självkostnadspris; bara tryck+frakt).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Har precis börjat spelleda Ur Varselklotet för en helt ny grupp med folk jag inte spelat med tidigare och första mötet gick otroligt bra. Hur pepp som helst på att fortsätta. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
wilper;n319888 said:
Jag skall spela rollspel på söndag!
Jag med!

Vi blir fem eller sex gejmers, en bäbis och en katt som spelar DnD5. Bäbisen brukar mest försöka smaka på min spelledarskärm och välta ut mitt kaffe över mina svindyra böcker, samt göra att paladinen och wizarden ibland blir något disträ off- och in-gejm. Katten brukar mest utlösa min kattallergi.

Jag är pepp: en ny spelare gör debut med sin nya gubbe, det kommer att bli en fräck grej med en folkilsken jätte och om inte jätten tar all speltid hinner vi nog också med en fet fest där rollfigurerna får stå i centrum.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Min grupp har det senaste året spelat merparten av våra möten i en av spelarnas hyresgästförenings träfflokal. Vilket dels är kul efter som det känns som i forntiden när det bara var att ”gå ner till föreningens lokal” (för min del var det scoutlokalen där det ofta spelades Junta eller Illuminati i ledarrummet, samt en jättestor spelförenings lokal som låg typ en timme hemifrån - så exakt inte alls som förr om vi ska vara ärliga). Men vad som är än mer kul är att några av kidsen i området har sett oss spela där och börjat göra det själva, så det finns alltså helt plötligt två
grupper som kör spel i lokalen.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag har nyligen upptäckt rollspelet Reign och dess company regler.
Jag har aldrig sett så snygga regler för att hantera större fraktioner och grupper, och jag blev ännu gladare när jag insåg att de reglerna är gjorde för att kunna användas som supplement till vilket rollspel som helst.

Nu drömmer jag om att spela Burning wheel med tillagda Company regler, vilket skulle vara det regelsystem jag alltid drömt om, men aldrig trodde skulle finnas. Det känns nästan för bra för att vara sant.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Björn Wärmedal;n319886 said:
Imorgon är det Grottröj #26!!!
Jaaa! Och jag har precis knåpat ihop ett nytt äventyr till Blod & bly. Det är oväntat enkelt att skriva äventyr till ockult western.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Rymdhamster;n319895 said:
Yupp, och på Adlibris fick jag dessutom tag på den för halva det föreslagna priset =)
Och om nån annan vill köpa en bunt rollspelsböcker på Adlibris så ger koden "INSP2019VÅR" 10% rabbat på beställningar över 249 kr fram till sista maj.

(Det låg en flyer när jag öppnade mitt nyuthämtade paket)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Björn Wärmedal;n319945 said:
Grottröj idag!!!
Men hur gick det då? Om man inte skryter på sociala medier så har det inte hänt!

---

Igår spelade jag två spelmöten.

På förmiddagen spelade jag Döda skogen med min dotter (5 3/4 år). Vi har kört Sagospelet Äventyr en hel dfel, men jag har issues med både spelet och settingen så jag har snott ihop ett eget system med en som jag tycker briljant tärningsmekanik som vi körde för första gången - det funkade jättebra. Höjdpunkten var när min dotter förvandlade sig själv och sin kompis till troll för att lura vakttrollet att de var dess kompisar som egentligen låg inne trollgrottan och sov - det korkade trollet gick på bluffen och hjältarna kom ut ur trollgrottan med massor av loot. Hurra!

På eftermiddagen spelade jag DnD5 med min vuxengrupp. Det som inte var så bra var vi hade två spelare med on-line och ljudet inte funkade som det skulle, det lät som de satt längst ned i Führerbunkern. Resten blev rätt bra. De tre av de gamla rollfigurerna såg på avstånd ett molnjättemoln och en explosion, gav sig av för att undersöka, hittade tornet störtat (!), räddade vår nya spelares nya gubbe ur rasmassorna, stred mot fyra ondsinta älvahundar och konfronterades slutligen av ägaren till slottet, molnjätten baron Vespian - ingendera sidan hade mage för en strid och det hela slutade med att Vespian körde bort spelgruppen, och jag tror jag därmed har skaffat mig en recurring villian. Resten av mötet gick åt till karaktärsgestaltande och relationsbyggande. Den nya gubben kom in i gruppen på ett bra sätt. De inledande scenerna blev bra, men bäst var nog ändå när den paranoida paladinen kastade Zone of Truth för att "förhöra" sin nya bekantskap, en shadar-kai luftpirat som helt öppet erkände att den brutit sig in i molnjättens slott vilket så klart inte föll i så god jord hos paladinen. Självklart klarade luftpiraten sitt räddningskast medan paladinens två gamla vapendragare - två alver med massor av mysterier och hemligheter i sina backstories - bommade sina.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Skarpskytten;n320113 said:
Men hur gick det då? Om man inte skryter på sociala medier så har det inte hänt!
Den korta versionen, eftersom jag bara har telefonen att skriva på, är att det var väldans trevligt. Första passet spelade jag snäll fantasy i Drakarnas stad med DeBracy vid rodret. Andra passet spelledde jag mitt eget Blod & bly. Sedan åkte jag hem och filade på reglerna. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Vi spelade Kuf igår. Jag vet inte hur mycket som var Sysps spelledande och hur mycket som var själva modulen "Norrlands inland", men det var bland det bästa jag spelat på flera år. Ser fram emot nästa spelmöte.
 
Top