Bra filmer du ogillar

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Inglorious Basterds are Tarantinofilmen jag avskyr. Det är en film som säger att det är okej att begå krigsbrott så länge du är på "den goda sidan".
Jag gillar nog den minst av alla Tarantino-filmer. Men det är för att den insisterar på sig själv så jävla mycket.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Det femte elementet, På nätet beskrevs den som fantastisk, men det var nog något av det värsta jag sett.
Inget var sammanhängande, karaktärerna var urbota korkade, och sexism på det, nej tack
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Inglorious Basterds are Tarantinofilmen jag avskyr. Det är en film som säger att det är okej att begå krigsbrott så länge du är på "den goda sidan".
Inte heller helt nöjd med den. Avrättningen av en viss ökänd, vrickad och gapig tysk (österrikare) blir bara överdriven och förlöjligar honom på ett sätt som flyttar bort allvaret från hans fruktansvärda gärningar. Detsamma gäller Manson i Once upon a time in Hollywood. Jag vill nästan kalla det ett slags publikfrieri.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Inte heller helt nöjd med den. Avrättningen av en viss ökänd, vrickad och gapig tysk (österrikare) blir bara överdriven och förlöjligar honom på ett sätt som flyttar bort allvaret från hans fruktansvärda gärningar. Detsamma gäller Manson i Once upon a time in Hollywood. Jag vill nästan kalla det ett slags publikfrieri.
Ser det iofs mer som någon slags retroaktiv hämnd men tycker det funkar mycket bättre i Once upon a time in Hollywood.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Fight Club - Fastnade aldrig för den filmen. Försökte till och med se om den en gång till för att så många pratade om den men stängde av då jag inte orkade se den en gång till.
Pulp Fiction - Jag har alltid ogillat filmer som hoppar mycket fram och tillbaka i tiden. Kan ta någon tillbakablick men Pulp Fiction är väl den filmen i den "genren" som verkar populärast så den fick komma med på listan.
Superhjältefilmer -Har väldigt svårt för superhjältefilmer överlag. Har räknar jag in Marvel och DC. Tycker alltid filmerna kännts som lite för mycket och har aldrig riktigt fastnat för dem. Inte min typ av filmer helt enkelt. Finns dock ett undantag här och det är Batman som jag tycker är ok till riktigt bra.
Titanic -Kan hålla med om att den är grafiskt välgjord men tycker inte filmen är bra. Är tom rätt intresserad av sjöfart och historien om Titanic men skulle nog aldrig kunna se om filmen.
Inception -Låten Time från filmen är fantastiskt bra men trots att jag gillar scifi så tycker jag filmen var konstig. Det andra verkade gilla med den att världen viker sig ogillade jag.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
  • 2001: A Space Odessy. Vansinnigt tråkig.
  • Mulholland Drive. David lunch när han är som värst. Överträffades i nya Twin Peaks dock.
  • Lost in translation. På pappret har den allt. Men blev en transportsträcka istället.
Jag tycker att det är tre helt lysande filmer...

En del av det Charlie Chaplin gjorde (exempelvis Diktatorn) har inte åldrats så väl, men är ändå i mina ögon bra utifrån sin egen tidskontext.

Jag har också svårt för det mesta Juliet Binoche har gjort. Det blir inte djupsinnigt bara för att hon är snygg på ett arty vis. Jag föredrar filmer med fula skådisar. Eller med skådisar som är mer ”vulgärt” snygga.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ser inte så mycket film, men jag såg Avengers och kände att jag inte behövde se några andra superhjältefilmer, för jäklar vad dålig den var. Men jag tror att tanken väl är att man ska ha koll på superhjältarna innan man ser den, så jag var nog inte rätt publik.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Som påpekades ovan blandar topplistan välproducerat skräp med riktigt bra film med konstnärlig höjd, två helt olika världar. Så svårt att jämföra.

High Life (2019) fick 5/5 av The Guardians recensent. Såg den med en ny bekantskap, efteråt visase det sig att vi både bara ville gå från eländet. Den var provocerande usel. Precis allt var dåligt, tom musiken. Plötsligt dyker Juliette Binoche upp i rymden och rider en sexmaskin. Oerhört plågsamt att uthärda. Jag har nog aldrig tidigare varit förbannad när jag lämnat en filmsal 😄
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Som påpekades ovan blandar topplistan välproducerat skräp med riktigt bra film med konstnärlig höjd, två helt olika världar. Så svårt att jämföra.

High Life (2019) fick 5/5 av The Guardians recensent. Såg den med en ny bekantskap, efteråt visase det sig att vi både bara ville gå från eländet. Den var provocerande usel. Precis allt var dåligt, tom musiken. Plötsligt dyker Juliette Binoche upp i rymden och rider en sexmaskin. Oerhört plågsamt att uthärda. Jag har nog aldrig tidigare varit förbannad när jag lämnat en filmsal 😄
5.8 på IMDB hade antagligen varit varning nog för att rädda er 😀
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
I min bekantskapskrets är synen på American Beauty delar. Hälften älskar den och hälften tycker den är jättedålig. Jag tillhör den första gruppen :)
Jag tror att om man gillar filmen eller inte beror 100% på om man tycker att scenen med plastpåsen är rolig eller inte. Om man inte är personen den scenen driver med och om man inte har självdistans nog kanske man inte gillar filmen eller tycker att scenen är rolig. Men jag skrattade så att jag grät.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Om man inte är personen den scenen driver med och om man inte har självdistans nog kanske man inte gillar filmen eller tycker att scenen är rolig.
Ja, såhär på årets sista dag tycker jag att det är fint att vi kan slå fast att det är personliga tillkortakommanden som avgör om man uppskattar ett verk eller inte... :)

Gott nytt år wrnu!

Ps. Detta skrivs med glimten i ögat. Och mer seriöst har jag inte fattat scenen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag är nog inte tillräckligt investerad för att känna så starkt för filmer jag inte gillar att jag minns dem tydligt nog för att ta upp dem här. 2001 som flera nämnt är ju sådär men har sina bra sidor. Marvelfimerna är generellt sett ointressanta men alldeles för menlösa för att jag ska bli upprörd. Jag minns att jag inte såg storheten i von Triers Breaking the waves när den kom, men den blir inte usel för det.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Inglorious Basterds are Tarantinofilmen jag avskyr. Det är en film som säger att det är okej att begå krigsbrott så länge du är på "den goda sidan".
Jag vet inte om filmen säger att det är okej, den heter ju Inglorious Basterds och jag tyckte att filmen vid flera tillfällen påpekar att även om löjtnant Raine o hans gäng slåss mot nazister så är de själva inga goda grabbar och deras metoder är inte bra.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag vet inte om filmen säger att det är okej, den heter ju Inglorious Basterds och jag tyckte att filmen vid flera tillfällen påpekar att även om löjtnant Raine o hans gäng slåss mot nazister så är de själva inga goda grabbar och deras metoder är inte bra.
Hans citat är "Nej. Det är inte bra". Hans cinematik säger "Jag vill bli Raines waifu för han är så cool och sexig"
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ogillar inga bra filmer , alla filmer jag gillar är bra enligt mig och alla filmer som är bra enligt mig gillar jag . Filmer som jag ogillar men som andra eller filmkritiker tycker är bra är fortfarande skräp enligt mig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
"Rosencrantz & Guildenstern Are Dead" har högt betyg på IMDB men för mig är det bara fullständigt förlorad tid.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Stalker: Har inga problem med långsamma filmer (älskar till exempel 2001), men tyckte den var tråkig. Mycket beror nog på att den kändes mer intellektuell snarare än emotionell; jag tyckte den var kall och fick ingen koppling till något i den.

Titane: Årets Cannes-vinnare var inte min grej. Kan mycket väl ha handlat om förväntningar, där marknadsföringen framställde den som en väldigt annan film. Tänker att den bör få en ny chans sen.

Baby Driver: Edgar Wright var en mästare på att göra genre-twists, men det här är en rätt snarkig hyllning till biljaktsfilmer. En av de få gångerna då jag tyckte skurken var helt befogad i vad han gjorde. Plus att romansen är så dålig att jag spyr.

Godard-filmer: Godard är en filmteoretiker som är för dålig på att skriva, så han gör filmer istället. Han har inte alls värmen och empatin som finns i Truffauts filmer.

Vertigo: Jag gillar verkligen Hitchcock och denna film anses ofta vara hans bästa, men jag har aldrig bondat med den. Den är inte dålig, men har inget av det som gör att jag älskar Psycho eller North By Northwest.
 
Top